کد خبر: 34378
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 ارديبهشت 1397 - 20:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

  کتاب های خوردنی در نمایشگاه کتاب +عکس

منبع : لیزنا
نشست ستایش کتاب با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و شناسایی آثار فاخر ادبی و افراد فرهیخته روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه در  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
  کتاب های خوردنی در نمایشگاه کتاب +عکس

به گزارش خبرنگار لیزنا، این برنامه با حضور محسن حاجی زین العابدینی مدرس گروه علم اطلاعات  و دانش شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و با موضوع خواندن، خوردن و سلامتی  برگزار شد.

در این برنامه غذاها و شیرینی هایی مختلف با الهام از داستان های کتاب های کودک و نوجوان تهیه شده بود.

زین العابدینی در ابتدای این برنامه به دو جنبه جسم و روح و اهمیت سلامت آنها پرداخت. وی با اشاره بر لزوم حفظ سلامت، افزایش مطالعه را باعت افزایش اطلاعات و پیشگیری از بیماری های مختلف عنوان کرد.  او توضیح داد که آب، سبزیجات، چربی و پروتیین مواد مورد نیز بدن هستند. این مواد غذایی هم برای جسم و هم برای روح لازمند و تعادل آنها و کم یا زیاد کردن آنها بر جسم و روح لطمه می زند.

وی به چهار طبع مختلف در طب سنتی یعنی صفرا، سودا، دم و بلغم و خشکی، سردی، تری و گرمی اشاره کرد و سپس مشکلات اندام های مختلف بدن که در امر مطالعه درگیر هستند را توضیح داد. او عوارض حاصل از مطالعه نادرست مانند چاقی را عامل ناراحتی روحی عنوان کرد که باعث اضطراب، دلهره، ناراحتی اعصاب و ناامیدی حاصل از شکست می شود.

به گفته زین العابدینی مغز بیشترین درگیری را در مطالعه دارد. مغز دو درصد کل بدن را تشکیل می دهد ولی در زمان استراحت 7 برابر دیگر اندام ها نیاز به مواد غذایی دارد که شامل گلوکز (که در عسل خالص وجود دارد) و اکسیژن خالص می شود. او به مخاطبان  توصیه کرد که در زمان سردرد آب بنوشند و در زمان بیماری شدید مطالعه نکنند.

وی چشم را دیگر اندام درگیر نامید و گفت که بدن انسان 5 میلیون عصب دارد و 2و نیم میلیون آن در چشم است. او توضیح داد که در زمان کار با کامپیوتر یا مطالعه باید مدام پلک زد تا چشم دچار خشکی نشود.

زین العابدینی گردن را دیگر اندام درگیر دانست و گفت که در زمان خم کردن سر برای مطالعه تا 300 کیلوگرم وزن بر گردن وارد می شود. باید از صندلی های پشتی دار استفاده کرد تا گردن تکیه گاه داشته باشد.

به گفته او ستون فقرات دیگر اندام درگیر در مطالعه است. زاویه پا در زمان مطالعه باید قائم باشد تا به ستون فقرات فشار نیاید. در زمان مطالعه بدن تعرق می کند و به همین دلیل غضرف ها و استخوان ها نرم می شوند. به همید دلیل در صورت حرکت ناگهانی صدمه می بینند. پس از مطالعه باید با احتیاط از جا بلند شد.

او ادامه داد: انگشتان و دستان دیگر اندام درگیر هستند که به دلیل استفاده زیاد از موبایل دچار آرتروز انگشت می شوند. در زمان تایپ دست باید در حالت صاف قرار گیرد و از انگشتان مختلف استفاده شود.

به گفته وی زانوها دیگر اندام درگیر در مطالعه،  در صورت نرسیدن پا به سطح زمین در زمان نشستن در صندلی، دچار فشار و درد می شود. باید پا کامل به زمین برسد تا به زانو فشار نیاید. زانوها باید به حالت قایم باشد و پاها گاهی تکان بخورد.

او ترشیجات،ماست، نوشابه و چای را مواد غذایی نامناسب برای این اندام ها و عسل، خرما، انجیر و زیتون و چهارمغز را مواد غذایی لازم و مناسب دانست و خوردن شیر بادام و شربت عسل را توصیه کرد.

در ادامه لیلا کفاش زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی از گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک، کمیته ملی موزه ها (اکیوم)، دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی، کتابخانه امید و کانون پرورش فکری جهت اجرای این برنامه تشکر کرد و سپس لیلا نامداری به قصه خوانی پرداخت. او توضیح داد که «روز جهانی کتاب های خوراکی» برابر با اول فروردین ماه است ولی به دلیل هم زمانی با عید نوروز، امروز برگزار شد.

به گفته وی کتاب ها جهت معرفی و ترویج آن ها با استفاده از مواد خوراکی، به صورت هدفمند توسط شورای کتاب کودک انتخاب شده اند.

 

لیلی وکیلی
|
Iran
|
1397/02/18 - 10:26
1
1
ایده ی خوبی بود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: