کد خبر: 39515
تاریخ انتشار: شنبه, 07 ارديبهشت 1398 - 15:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در نشست «جشنواره با کتاب زندگی کنیم» عنوان شد

صنعت نشر نیاز به جهش ژنتیکی دارد

منبع : لیزنا
در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب، نشست «جشنواره با کتاب زندگی کنیم»  توسط مؤسسه کتاب پلاس برگزار شد.
صنعت نشر نیاز به جهش ژنتیکی دارد

به گزارش خبرنگار لیزنا، مهدی سعیدی کیا، مؤسس کتاب پلاس و دبیر جشنواره در ابتدای این نشست هدف از این طرح را ایجاد ارتباط بین صنعت نشر و اکوسیستم نوآوری دانست و گفت: در این جشنواره قصد داریم فضایی را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی  ایجاد کنیم، تا ناشران علاوه بر اینکه  با حضور در نمایشگاه  تعامل بیشتری با مخاطبان پیدا می‌کنند در خارج از نمایشگاه و در طول سال نیز این ارتباط و تعامل برقرار بماند. از آنجایی که ناشران دغدغه‌ای برای تعامل با مخاطب را در طول سال ندارند، جشنواره قصد دارد مشتریان و ناشران را در تعامل بیشتری قرار دهد.

وی ناشران شرکت کننده در این طرح را معرفی کرد و ادامه داد: هدف ما این است که تعامل مناسبی بین ناشر و مخاطب ایجاد کنیم، از این رو در طول سال برای شرکت‌کنندگان در این طرح مسابقات کتابخوانی برگزار می‌کنیم تا این افراد در فضای کتاب و کتابخوانی بمانند. بنابراین از انرژی و نشاط موجود در فضای نمایشگاه استفاده می‌کنیم تا ارتباط بین ناشر و مخاطب حفظ شود.

هدف حوزه آموزش بانک پاسارگاد ارتقای سطح زندگی افراد است

در خصوص اکوسیستم نوآوری و اینکه چطور نوآوری از ایده‌ها برای رسیدن به فرایند تجاری سازی  حمایت می‌کند جوادی، مدیر سرمایه‌گذاری حوزه آموزش کتاب و کودک بانک پاسارگاد بیان کرد: وقتی از نوآوری و زیست بوم صحبت می‌کنیم از پدیده زنده‌ای صحبت می‌کنیم که تحول و تغییر دارد. صنایع تکنولوژی محور به‌خصوص فناوری اطلاعات باعث تحول زندگی ما می‌شود. نوآوری اول وارد صنایع خرد شد، سپس به حوزه‌های بانکداری، سلامت، آموزش و نشر راه پیدا کرد.

وی افزود: در حوزه نشر نیازمند نوسازی استراتژیک هستیم، ورود این پدیده در این حوزه با حضور کارآفرینان محقق شده است. استارت آپ‌هایی که تازه شکل می‌گیرند در ابتدا بخش خاصی از جامعه را جذب کرده و بعد از مدتی نیازهای سطح عمومی‌تر جامعه را هم پوشش می‌دهند. در گروه آموزشی بانک پاسارگارد از سال‌ها پیش وارد حوزه نوآوری و استارت آپ شدیم و هدف ما ارتقای سطح زندگی افراد است.

جوادی همچنین ادامه داد: فعالان و کارآفرینان با ایده خام به سمت نهادهایی مانند نهاد ما می‌آیند و ما با بخش‌های شتاب دهندۀ خود ایده را تجاری سازی و تبدیل به سرمایه می‌کنیم. همچنین علاوه بر تزریق سرمایه، در توسعه بازار و مبانی فنی نیز به آنها کمک می‌کنیم. کتاب پلاس ایده یا استارت‌آپی است که در مشارکت با آن قصد داریم مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب را به مشتریان مداوم کتاب تبدیل کنیم.

جوادی در پاسخ به این سؤال که چه ویژگی‌هایی در برخی کسب و کارهای به ظاهر کوچک وجود دارد که سرمایه گذاران روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند، بیان کرد: از دید سرمایه‌گذار عرضه و تقاضا متحول شده و محتوا وداده از نظر اقتصادی و اجتماعی ارزشمند است. استارت‌اپهای طیف‌های گوناگونی دارند. داده و محتوا باید حامل ارزشهایی ارزشمند برای مخاطب و سرمایه‌گذار باشد. ما روی محصول و خرید آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم بلکه سرمایه‌گذاری ما روی سبک زندگی افراد است.

وی افزود: در حوزه فضای سرمایه گذاری ایجاد ارزش افزوده اهمیت دارد. از آنجایی که در بحث میزان خرید، خود عرضه و تقاضا را ایجاد میکنیم بنابراین مخاطب برای ما مهم است. از طریق کتاب پلاس علاوه بر دسترسی به کتاب، می‌توان از طریق آن نیازهای دیگری مثل فرهنگی و تفریحی را نیز رفع کرد. ما از کسب و کارهای حمایت می‌کنیم که پتانسیل جهش و رشد را داشته باشند.

جوادی در خصوص حضور ناشران در فعالیت‌های استارت‌آپی و حمایت بانک پاسارگارد از آنها اظهار داشت: ما به ناشران به عنوان فضای هم رقابتی نگاه می‌کنیم، وقتی کنار هم قرار بگیریم فضایی بهتر ایجاد می‌شود. بستری برای ناشران فراهم کرده‌ایم تا نیاز نباشد از نقطه صفر و از ابتدا آغاز کنند. می‌توانیم فضایی هم‌افزا در کنار ناشران داشته باشیم. شتاب‌دهنده‌های مرکز نوآوری با بزرگان بخش‌های مختلف صنعتی وارد فعالیت می‌شوند و با توجه به سابقه‌ای که در حوزه‌های پیشاشتاب‌دهی، شتاب‌دهی و پساشتاب‌دهی خود، دانش خود را برای ناشران عرضه و از تجربیات و دانش آنها استفاده می‌کنیم تا خدمات ارزشمندی را به مشتریان اراده دهیم.

در فضای الکترونیکی مؤثر ظاهر نشده‌ایم

قادر تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره وضعیت صنعت نشر و امکان توسعه آن با توجه به مدل فعلی آن گفت: در فضای رقابتی بازار نشر، در هر موضوعی ناشران و کتابهای مشابهی وجود دارند و حتی از یک عنوان کتاب چند ترجمه موجود است. برای اینکه در این فضای رقابتی ناشری بخواهد خود را حفظ کرده و خدماتی را ارئه دهد باید سه اتفاق روی دهد؛ در بحث قیمت تمام شده با حفظ کیفیت کتابها را با نازل‌ترین قیمت عرضه کند، دارای یک نقطه تمایز نسبت به رقبا باشد و یا روی بازار خاصی  یعنی روی یک موضوع خاص با مخاطب خاص آن موضوع تمرکز کند. در فضای کتاب پلاس هم بحث قیمت پایین تر و هم نقطه تمایز با توجخ به خدماتی که ارائه می‌شود، به وقوع می‌پیوندد.

وی در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، جشنواره کتاب سال دانشجویی با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشجویی در حوزه کتاب را برگزار می‌کند.  در این جشنواره قصد داریم تا پلی میان دانشگاه و صنعت نشر باشیم. این رویداد به ظاهر ساده باعث دیده شدن آثار دانشجویان شده است. در فضای آموزشی و پژوهشی نیز کلاسهای گوناگونی برگزار می‌شود. در حوزه فرهنگ اولین پارک فناوریهای نرم و هویت ساز را تأسیس کرده‌ایم و خدماتی ارائه می‌دهیم. اگر دانشجویان برای بهبود حوزه نشر ایده‌ای داشته باشند ما در جهاد دانشگاهی از آنها حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص اینکه ناشران خارجی چگونه با استفاده از فناوری در بازار جهانی رشد کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده حدود 80 درصد مخاطبان تمایل به خرید فیزیکی کتاب داشته و چندان رغبتی برای استفاده از فضای الکتریکی وجود ندارد. عوامل مهمی در این بحث تأثیرگذار است؛ از جمله حس خوب لمس کتاب فیزیکی و عادت نداشتن به مطالعه در فضای الکتریکی. اما مهمترین دلیل این است که در فضای الکترونیکی چندان مؤثر ظاهر نشده‌ایم و فقط از این فضای برای صرفه جویی در هزینه تردد و وقت استفاده می‌کنیم، در حالیکه ظرفیتهای این فضا بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر است. یکی از دلایل موفقیت انتشارات خارجی این است که از این فضا به درستی استفاده می‌کنند. وجه تمایز آنها در خدمات و امکاناتی است که در اختیار مخاطب می‌گذارند. بحث اصلی برای ناشران ما در استفاده از این فضا خطرها و تهدیدهایی از قبیل حفظ رعایت حقوق مؤلف و قانونمندی و رعایت حقوق به خصوص حقوق کپی رایت است.

تقوی در ادامه برگزاری مسابقات دفاع  3 دقیقه‌ای ازپایان‌نامه‌ها  و تجاری سازی ایده‌های مطرح شده در آنها اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های جدید جهاد دانشگاهی دفاع 3 دقیقه‌ای است. بسیاری از پایان‌نامه‌های دفاع شده علی رغم ارزش‌هایی که دارند در فضای دانشگاهی محدود می‌شوند. ما این مسابقات را با این  رویکرد که بسیاری از موضوعات پایان‌نامه‌ها برای رفع بخشی از نیازهای جامعه مفید هستند و باید جامعه از آن بهره‌مند شود، برگزار می‌کنیم. در این طرح دانشجو باید در مدت زمان 3 دقیقه‌ اصل مطلب را به صورت عامه فهم بیان کند. هدف از این طرح تبدیل ایده به ثروت است و بسیاری از ایده‌های مطرح شده در آن تجاری سازی شده‌اند.

تقوی دربارۀ اتصال کتاب و فناوری به هم اظهار داشت: اگر قرار است  با حفظ سهم خود در بازار نشر از فضای سنتی خارج شویم، باید پیوند میان صنعت نشر و نوآوری را ایجاد کنیم. برای اینکه کتاب همواره کنار ما باشد و صنعت نشر پررونق شود باید با فضای بازار همراه و به‌روز باشیم.

در پایان این نشست سعیدی کیا به این جمع بندی رسید که صنعت نشر نیاز به جهش ژنتیکی دارد، باید استراتژی‌های سنتی این صنعت  و نگاه آن به فناوری اطلاعات تغییر کند. با شکل گیری مراکز نوآوری در صنعت نشر، این صنعت تقویت می‌شود. برای این کار باید ارتباط خوبی را با ناشران و مخاطبان برقرار کنیم.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: