کد خبر: 24709
تاریخ انتشار: جمعه, 18 تیر 1395 - 10:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

بيانيه كتابداران كتابخانه هاي آموزشگاهي يك گام رو به جلو است

منبع : لیزنا
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: بيانيه كتابداران كتابخانه هاي آموزشگاهي در جهت ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني يك گام رو به جلو است كه اثرات مثبتي خواهد داشت اما بايد ديد جامعه چه واكنشي نسبت به اين بيانيه نشان مي دهد.
بيانيه كتابداران كتابخانه هاي آموزشگاهي يك گام رو به جلو است

  دكتر عبدالحسین فرج پهلو عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار ليزنا گفت: برای ترویج کتابخوانی در جامعه لازم است ٢ رویکرد همزمان اتخاذ شود، یک رویکرد برای افراد بزرگسالی که جزء جامعه هستند و رویکرد دیگر برای کودکانی که به تازگی وارد کودکستان ها و دبستانها شده و پا به عرصه زندگی اجتماعی گذاشته اند.


وي افزود: رویکرد اول برای گروه اول بسیار دشوارتر و پیچیده تر از گروه دوم است زیرا این افراد با تنوع و فراواني که دارند، با رفتارها و عادتهای خود خو گرفته اند و اصلاح و تغییر عادت برای آنها بسیار دشوار است. درعین حال، با شناختن عوامل بازدارنده کتابخوانی صحیح، می توان عوامل و انگیزه هایی را یافت که از طریق آنها بتوان در این راستا فرهنگ سازی کرد.

فرج پهلو تصريح كرد: كتابخواني به خودی خود همچنان یکی از مسائل و معضلات جامعه است و کم خوانی مسئله ای که است که متاسفانه روز به روز حادتر می شود.


وي گفت: ترویج کتابخوانی در جامعه بزرگسال، صرفنظر از تنوع گروهی و قشرهای مختلفی که در جامعه وجود دارد، مستلزم توجه به ٢ عامل است؛ عواملی که مشوق خواندن هستند، و دیگری عواملی که بازدارنده کتابخوانی هستند

وي ادامه داد: برای دستیابی به عوامل اول بايد به آنچه که برای خواننده کتاب پاداشی به همراه می آورد، توجه كرد، این پاداش می تواند مادی و یا معنوی باشد. پاداش مادی به خصوصیات جامعه و افراد برمی گردد و این کار جامعه شناسان است که با شناسایی جامعه مخاطب، انگیزه ها و محرّکهای وی را هم شناسایی کرده و برای تحریک هریک راهکارهایی معرفی كنند.


عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار داشت: بعد معنوی به "خود" فرد و درون وی بر ميگردد، افزایش حس رضایت از خود، لذّت از مطالعه، رضایت از کسب اطلاعات و دانش جدید، مثالهایی هستند از این نوع انگیزه های درونی برای خواندن، حال اگر این حسها با حس برتری ناشی از دانستن مطالب یا دانش تازه ای که در نتیجه خواندن عاید فرد می شود آميخته شود، بدیهی است که انگیزه خواندن وی قوی تر می شود.


وي در پاسخ به اينكه چه کسی یا چه نهادی مسئول ایجاد این محرکّها و انگیزه هاست؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید به بستر جامعه نگاه کرد، جامعه بزرگسال از اقشار گوناگونی ساخته شده که هریک معمولا فرهنگ، رفتار، نياز و دلبستگی های خاص خود را دارد. در این راستا نهادهایی که با اقشار گوناگون جامعه ارتباط دارند مسئول هستند که در کنار سایر برنامه های آموزشی و تبلیغی فرهنگ کتابخوانی را با استفاده از راهنمایی های متخصصین اهل فن و جامعه شناسان در بین اقشار مختلف ترویج دهند. 

وي اذعان داشت: سازمانهایی مانند صداو سیما، وزارت ارشاد اسلامی، شهرداریها، کتابخانه های عمومی، مجتمعهای فرهنگی، مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی و موسسات فرهنگی و آموزشی می توانند به شکلی سازمان یافته و هدفمند در سطوح مختلف محله، شهر، استان و یا کشوری در این رابطه ایفای نقش نمایند. 


فرج پهلو تاكيد كرد: برنامه ریزی برای ترویج عملی مطالعه و خواندن توسط هریک از نهادهای نام برده در سطوحی که ذکر شد مستلزم انجام مطالعات اجتماعی و نیازسنجی است که هریک در زمان خودش و توسط متخصصین و دلسوزان جامعه می تواند انجام شود.

وي تاكيد كرد: بيانيه كتابداران كتابخانه هاي آموزشگاهي در جهت ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني يك گام رو به جلو است كه اثرات مثبتي خواهد داشت اما بايد ديد جامعه چه واكنشي نسبت به اين بيانيه نشان مي دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: