کد خبر: 26155
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آذر 1395 - 09:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

شهرام شکوهی:

امور فرهنگی را نمی‌توان به زور القا کرد

منبع : لیزنا
شهرام شکوهی خواننده، ترانه سرا و آهنگساز در باره مطالعه و خواندن گفت: افراد باید به مطالعه ترغیب شوند، امور فرهنگی را نمی‌توان به زور القا کرد.
امور فرهنگی را نمی‌توان به زور القا کرد

شهرام شکوهی خواننده، ترانه سرا و آهنگساز، روش ترغیب جامعه توسط هنرمندان را، با عمل خودشان بیان کرد و به خبرنگار لیزنا گفت: یکی از روش‌های تاثیر گذاشتن افراد مشهور در جامعه کتاب خواندن  خود آنها است. من کتاب‌های زیادی خوانده ام و می‌خوانم. حدودا روزانه چهار تا پنج ساعت مطالعه می‌کنم. تمام ساعت‌های مطالعه من صرفا با خواندن کتاب نمی‌گذرد، همچنین اخبار را با استفاده از فضای مجازی می‌خوانم.

شکوهی در مقایسه مطالعه در فضا مجازی و کتاب، بیان کرد: لذت خواندن کتاب برای من بیشتر از مطالعه سایت‌ها است. در هر شرایطی نیم ساعت هم شده مطالعه می‌کنم؛ چون از کودکی عادت به کتاب‌خوانی دارم. دختر 9 ساله من هم به صورت مرتب کتاب می‌خواند، تا کنون دوسری کتاب در حوزه کودکان را خوانده است.

وی با اشاره به زندگی ماشینی در کاهش سرانه مالعه مردم، اظهار داشت: عادت به کتاب‌خوانی در من از سال‌های کودکی به وجود آمد، زمانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت. امروز رسانه‌ها باید آنقدر گسترش پیدا کنند که توجه کودکان را به خود جلب کنند. رسانه‌های الکترونیک کمکی کردند تا جوانان مقداری هم شده از روی سیستم خود مطالعه داشته باشند.

شکوهی با بیان اینکه برای خواندن یک کتاب، باید با خواندن 10 تا 20 درصد آن، جذب کتاب شود، گفت: اگر کتاب در حوزه علمی نباشد، باید به صورتی باشد که با خواندن 10 یا 20 درصد از آن، مرا جذب کند. مثل فیلم که باید شما را تا آخر نگه دارد.

او درباره کتاب‌هایی که کودکش مطالعه می‌کند، گفت: کتاب‌های کودکان از چند فیلتر رد می‌شود. من در انتخاب کتاب برای فرزندم سختگیری نمی‌کنم، بیشتر او را در انتخاب کتاب آزاد می‌گذارم.

شکوهی تبلیغ مستقیم کنار تبلیغ غیرمستقیم را در فعالیت‌های فرهنگی مناسب دانست و گفت: برای امور فرهنگی تبلیغ مستقیم خوب است، تبلیغ باید غیرمستقیم هم باشد، من به عنوان کسی که چند نفری او را می‌شناسند، مقاله‌ای درباره کتابی که خوانده ام، منتشر می‌کنم، شاید چند نفر علاقه‌مند شوند و کتاب را بخوانند. این نمونه تبلیغ غیرمستقیم است. امور فرهنگی را نمی‌توان به زور القا کرد. باید به نحوی فرد برای خواندن کتاب ترغیب شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: