کد خبر: 32444
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 دی 1396 - 10:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ساخت کتابخانه های دانشگاهی؛ الویت اصلی بنیاد قلم‌چی

منبع : لیزنا
 کاظم قلم‌چی در گفت و گو با خبر نگار لیزنا ساخت کتابخانه های دانشگاهی را از اهداف اصلی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برشمرد.
ساخت کتابخانه های دانشگاهی؛ الویت اصلی بنیاد قلم‌چی

بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی یکی از موسساتی است که در طی سال های گذشته توانسته اقدامات موفق و تحول‌آمیزی را درعرصه علم و دانش به انجام برساند. این بنیاد در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۲ اولین دوره آزمون‌های منظم خود را در زیرزمین دبستان آزادگان واقع در منطقه پاسداران تهران برگزار کرد. قلمچی در سال 84 با هدف ساخت مدارس، کتابخانه‌ها و بورسیه دانش‌آموزان کم بضاعت و بی‌بضاعت و با این شعار که «امید است هیچ دانش‌آموز باانگیزه و سخت‌کوشی به دلیل مشکلات مالی از درس خواندن و تحصیل محروم نشود» وقف عام شد.

کاظم قلم‌چی، مدیر و موسس بنیاد قلم‌چی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از فعالیت های این بنیاد در تاسیس و راه اندازی کتابخانههای دانشگاهی گفت.

او توضیح داد: بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی در سال 1384 با هدف گسترش دانش و آموزش وقف عام شد. ما در این بنیاد سه الویت اصلی داشتیم که عبارت است از: ساخت مدرسه، ساخت کتابخانه و بورسه کردن دانش آموزان و دانشجویان.

وی افزود: اولین کتابخانه دانشگاهی را در اواخر دهه 80 در دانشگاه تفرش ساختیم. پس از ساخت کتابخانه در این دانشگاه، با مشاهده تاثیر زیادی که کتابخانه دانشگاهی در مقایسه با مراکز دیگر در گسترش و ارتقاء علم و آموزش دانشجویان دارد، ساخت کتابخانه های دانشگاهی را یکی از اهداف اصلی بنیاد قلم‌چی قرار دادیم.

او در توضیح دلایل اثر گذاری کتابخانه در ارتقاء علمی دانشجویان توضیح داد: زمانی که ما یک کتابخانه دانشگاهی را می سازیم یا تجهیز می کنیم، از روز بعد از افتتاح کتابخانه دایر می شود و همه دانشجویان به ویژه کسانی که احیانا امکان مطالعه در منزل یا خوابگاه خود را ندارند، می توانند از فضای کتابخانه استفاده کنند. در واقع خیرِ کتابخانه به همه دانشجویان در تمام دانشکده ها می رسد و ما هم به همین دلیل کتابخانه دانشگاهی را جزء الویت های خود قرار داده ایم.

به گفته او این بنیاد تا به حال در ساخت کتابخانه دانشگاه تفرش، کتابخانه دانشگاه فنی تهران، کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی، کتابخانه دانشگاه پژشکی زنجان، کتابخانه دانشگاه بزرگمهر قائنات، کتابخانه دانشگاه زاهدان و کتابخانه فنی و حرفه ای ولیعصر و غیره نقش داشته است.

موسس بنیاد‌ قلم‌چی بیان کرد: به نظز من کتابخانه دانشگاهی یکی از تاثیرگذارترین نهاد ها برای گسترش دانش در کشور و کمکی بزرگ به دانشجویان است. فکر می کنم ساخت کتابخانه در دانشگاه نسبت به هزینه های دیگر می تواند یکی از بهترین و موثرترین اهداف باشد و ما هم بر پیگیری این هدف تاکید دریم.

او در مورد لزوم توجه به علم روز دنیا در تجهیز کتابخانه ها گفت: مسلما بر همگام بودن با مراکز علمی دنیا در ساخت و تجهیز کتابخانه های جدید دانشگاهی توجه می شود. برای مثال بنیاد قلم‌چی در تجهیز بخش دیجیتال دانشگاه امیرکبیر نقش داشت. اما باید توجه شود که مسئولان دانشگاه باید بنای هر طرحی را بنیان بگذارند و ما هم در این راه به آن ها کمک کنیم. ما نمی توانیم آغازگر این کار باشیم.

قلم‌چی در پایان به فعالیت های بنیاد قلم‌چی در ساخت کتابخانه های عمومی نیز اشاره کرد و گفت: ما دو سال پیش با نهاد کتابخانه های عمومی کشور قراردادی داشتیم که بر اساس آن در شهرها و استان های مختلف کشور به  35 کتابخانه که در حال ساخت بود کمک کردیم. بنا داریم بعد از اتمام این کتابخانه ها دور جدیدی از فعالیت های خود را برای تجهیز، ساخت، و تکمیل کتابخانه های عمومی آغاز کنیم.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: