کد خبر: 39557
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 ارديبهشت 1398 - 16:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

در گفتگو با لیزنا عنوان شد:

حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی از طرح‌های دانشجویی مقطع دکتری

منبع : لیزنا
بهروز عمرانی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از حمایت طرح‌های دانشجویی در مقطع دکتری که مطابق اولویت‌های این پژوهشگاه باشد، تلاش برای پرداختن به چالش‌ها و مسائل روز کشور و همچنین رونمایی از دو کتاب با موضوع خلیج فارس، خبر داد. 
حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی از طرح‌های دانشجویی مقطع دکتری

 بهروز عمرانی در گفتگو با خبرنگار لیزنا، گفت: در غرفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری 130 عنوان مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری را به نمایش گذاشته‌ایم که 50 عنوان از آنها کتابهایی است که در طول یک سال گذشته به چاپ رسانده‌ایم.

وی افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هفت پژوهشکده و یک گروه دارد. این کتابها نتیجه و بازخورد مطالعاتی است که این گروه و پژوهشکده‌ها در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، حفاظت و مرمت، گردشگری، میراث طبیعی و هنر سنتی  داشته‌اند.

عمرانی در خصوص استقبال از این غرفه گفت: به نظر می‌رسد شرایط فروش و بازدید به نسبت سال گذشته بهتر شده است. اما ما قانع نیستیم و باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم تا شرایط ما در سال آینده  بهتر از امسال شود.

او درباره مخاطبان این پژوهشگاه و جذب بیشتر مخاطبان عام و خاص اظهار داشت: در خصوص  مخاطبان خاص ما مجوز انتشارات دیجیتال و ایبوک(کتاب الکترونیک)  را گرفته‌ایم. همچنین با امضای تفاهم‌نامه‌هایی مانند تفاهم‌نامه با خانه کتاب  در زمینه چاپ و انتشار، بتوانیم گامی رو به جلو برداریم. موضوع دیگری که به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است اجرا شود بحث پرداختن به آموزش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی افزود: در نظر داریم  بخشی از طرح‌های  مطالعاتی گروه‌های ناظر را به بحث پرداختن به امر آموزش با رویکرد  مخاطبان عام هدایت کنیم.  امیدواریم با این شیوه سال آینده غرفه‌ای پربارتر داشته باشیم.

عمرانی در خصوص غرفه تخصیص داده شده به این پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب گفت: جای تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب وجود دارد که شرایط در معرض نمایش گذاشتن فعالیت‌های مراکز فرهنگی و علمی مختلف را فراهم کرده‌اند، اما هر رویدادی مشکلاتی دارد و امیدواریم به مرور زمان این مشکلات مرتفع شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه هم بر تعداد انتشاراتی‌های حاضر در نمایشگاه افزوده می‌شود و هم تعداد مخاطبان در حال رشد هستند، باید زیرساخت‌های لازم جدی‌تر فراهم شوند و برای توسعه بیشتر فضاهای جایگزینی را برای چنین رویدادهایی آماده کنند.

عمرانی افزود: اگر مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی با استانداردهای بین المللی  ساخته  شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. اما تا آن زمان باید از فرصتی که در مصلی با برپایی نمایشگاه کتاب ایجاد می‌شود، به خوبی استفاده کرد.   

وی درباره برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به مناسبت روز ملی خلیج فارس از دو عنوان کتاب با موضوع خلیج فارس که در انتشار آن مشارکت کرده‌ایم، رونمایی خواهد شد.  این رویداد در خرداد ماه  در انتشارات پژوهشگاه انجام می‌شود.

عمرانی درخصوص حمایت از پروژه‌های دانشجویی و همکاری با پژوهشگران دانشگاهی اظهار داشت: با 40 دانشگاه و مؤسسه آموزشی توافق‌نامه داریم و اولویت‌های پژوهشی خود را به آنها ابلاغ کرده‌ایم. اگر رساله‌های مقطع دکتری با موضوع اولویت‌های ما و با هماهنگی پژوهشگاه تدوین شود، در قالب بسته‌های حمایتی از این بسته‌ها حمایت می‌کنیم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

وی افزود: هر هشت گروه و پژوهشکده ما اولویت‌های مخصوص به خود را دارند که آنها را به اطلاع دانشگاه‌های مورد نظر رسانده‌ایم.  اگر دانشجویان با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پروژه خود را انجام دهند، همکاری مشترکی بین پژوهشگاه و مراکز آموزشی برقرار می‌شود.  تاکنون با توجه به هماهنگی‌ها طرح حمایت از چندین پروژه را انجام داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه پژوهشگاه نقش حاکمیتی دارد و به موضوعات خاص می‌پردازد، بررسی مسائل و چالش‌های پیش‌روی کشور مانند بحران آب را در دستور کار داریم. تلاش داریم در انتشار کتاب‌هایی با چنین موضوعاتی پیش‌قدم شویم تا دستگاه‌های مرتبط نیز از این آثار بهره‌برداری مناسب کنند.  

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: