کد خبر: 29823
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 مرداد 1396 - 10:46

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشارات روشنگران از سه کتاب خود رونمایی کرد

منبع : لیزنا
نشر روشنگران در طی مراسمی از سه کتاب «سه نقطه در رویا»، «سفر به شب» و «درام کودک با استعداد بودن» خود با حضور نویسندگان آنها، رونمایی کرد.
انتشارات روشنگران از سه کتاب خود رونمایی کرد

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم رونمایی از تازه‌های انتشارات روشنگران و مطالعات زنان جمعه  بیستم مردادماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم شهلا لاهیجی، مدیرمسئول نشر روشنگران بیان کرد: در دوره‌ای درباره مشکلات حوزه نشر مصاحبه‌های زیادی با ما انجام می‌شد اما حال آنقدر مشکل داریم که دیگر کسی به تیراژ کتاب 200 تا 500 نسخه اهمیتی نمی‌دهد، درنتیجه ما با خودمان مصاحبه و صحبت می‌کنیم و می‌گوییم که وضع کتاب خیلی بد است، نشر در بحران عمیق قرار دارد، مردم مطلقا علاقه‌ای به مطالعه ندارند.

تیراژ کتاب برای تمام متولیان فرهنگ خجالت است

لاهیجی ادامه داد: این امر را نباید گردن رسانه مجازی گذاریم، ما اصولا همیشه کم مطالعه می‌کردیم و حال اصلا کتابی را نمی‌خوانیم و از این بابت خیال خود را راحت کرده‌ایم چون وقتی به جای 80 میلیون تیراژ کتاب‌های ما 200 یا 500 نسخه است فکر می‌کنم این موضوع برای همه متولیان فرهنگ موجب خجالت است.

وی عنوان کرد: اگر کشوری قصد پیشرفت دارد باید از طریق فرهنگش پیشرفت کند حتی توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی نتیجه خوبی را به ثمر نمی‌نشاند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 کتاب نشر او هنوز مجوز نگرفته است، گفت: امیدواریم مدیران جدید که مسئولیتی را برعهده می‌گیرند توجهی به این موضوع داشته باشند. علاوه بر داشتن یکسری کتاب‌های آماده ترجمه، درحال آماده‌سازی و تهیه یکسری کتاب‌های صوتی در «وا بوک» هستیم، در دو موسسه دیگر کتاب‌های صوتی داشتیم که به صورت سی‌دی بوده است و در مجموع سعی داریم کتاب‌های مورد استقبال را شنیداری کنیم.

در این داستان شاخ‌ها به معنای صلح و عشق هستند نه دیو و اهریمن

سهیلا مهاجر ایروانی، نویسنده کتاب «سه نقطه در رویا» در ادامه این مراسم بیان کرد: این کتاب اولین تجربه نوشتاری و نویسندگی من است. اینکه چرا یک داستان تخیلی نوشته‌ام برمی‌گردد به این موضوع که چقدر دنیای واقعی تلخ است و برای فرار از آن تلخی‌ها و واقعیات همیشه به رویاها پناه می‌بردم و رویاهایی که در آنها می‌توانستن خود تصمیم گیرم و حرفی بیان کنم.

وی ادامه داد: دنیای مجازی را برای خود انتخاب کرده بودم چون در آن شکست و ناکامی نبود لذا وارد این دنیا می‌شدم تا کام من شیرین شود. حدود سن 12 سالگی این رویاها خیلی در من شکل گرفتند و به گونه‌ای شده بود که بری خوشحالی و رضایتمندی خانواده، اطرافیان و دوستان می‌پسندیدم که مثلا شهردار منطقه شوم و بتوانم خوشحالی آنها را فراهم کنم.

مهاجر ایروانی اظهار داشت: هرچه سن من بالاتر می‌رفت تخیلات من هم افزایش پیدا می‌کرد البته بیشتر شکل منطقی به خود می‌گرفت تا اینکه پس از اخذ دیپلم از ایران رفتم و هنگام بازگشت انقلاب شده بود.

وی بیان کرد: حدود  پنج سال گذشته از رویا و تخیلاتی که همواره من را آرام می‌کرد با یکی از دوستانم صحبت کردم و پیشنهاد او از تخیلم هم برای من عجیب‌تر بود آن هم نوشتن تخیلات بود لذا با اصرارهای دوستم شروع به نوشتن کردم. نوشتن کتاب سه سال زمان برد و همزمان با کتاب «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» آشنا شدم که در این راه مرا بسیار کمک کرد به همین دلیل داستان من داستانی درباره زن از سه گوشه متفاوت دنیا و سه نوزاد شاخدار شد.

مهاجر ایروانی ادامه داد: شاخ‌هایی که در همه جا به معنای اهریمن و دیو و دشمن حساب می‌شد در قصه من راه دیگری را رفت و نمادی برای صلح، آبادانی و عشق شد، درواقع آن آرمانشهر خود را در این کتاب به تصویر کشیدم.

نویسنده کتاب «سه نقطه در رویا» با ابراز خرسندی از اینکه توانسته یکی از رویاهای خود را به حقیقت برساند، اظهار داشت: این جریان ادامه یافت تا من توسط دوستم با نشر روشنگران آشنا شدم و بعد از عرضه کتاب، شهلا لاهیجی این فرصت را در اختیار من گذاشت.

شاهمیران مولفه مهم آثار بهرام بیضایی

محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در ادامه درباره کتاب «سفر به شب» از آثار بهرام بیضایی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: چند مولفه مهم در این اثر وجود دارد که بهرام بیضایی قبلا در آثار خود به آنها پرداخته و به زبان‌ها و اشکال مختلف آن را بازنمایی کرده است.

وی با اشاره به این مولفهها ادامه داد: یکی از این مولفه‌ها همین است که بیضایی به آن شاهمیران می‌گوید دوره‌ای که شاهی از بین رفته و هنوز شاه دیگری جایگزین نشده است، یک آشوب عمومی که بسیاری از آثار بیضایی در این دوره می‌گذرد (از بین رفتن قدرت قبلی و هنوز بر سر کار نیامدن قدرت جدید).

رحمانیان ضمن اشاره به فیلم «مرگ یزدگرد» درباره دیگر فیلمنامه‌های دیگری از جمله «عیار تنها»، «خاطرات میر کفن‌پوش»، «تاراج‌نامه»، کتاب «اشغال»، «آیینه‌های روبه‌رو» و غیره که مربوط به دوره شاهمیران هستند توضیحات مفصلی را ارائه کرد

وی عنوان کرد: «سفر به شب» تقریبا همان زمان اثر «اشغال» را روایت می‌کند منتها در یک منطقه روستایی؛ یعنی خروج یا خلع رضاشاه و هنوز روی کار نیامدن نیروی جایگزین و تصمیم گیرنده به جای او.

مقایسه بیضایی با شکسپیر تاحدی درست است

رحمانیان با بیان اینکه «سفر به شب» نسبتی با دیگر فیلمنامه‌های بیضایی دارد و مهمترین آن «پرونده قدیمی پیرآباد» است، عنوان کرد: در آنجا یک اتوبوس و یک منطقه روستایی حرف اول را می‌زنند. اتوبوس در هر دو اثر «پرونده قدیمی پیرآباد» و «سفر به شب» به عنوان شناسه اصلی اثر محسوب می‌شود همچنین فیلنامه دیگر بیضایی به نام «زمین» از نظر شیوه روایت و نحوه به کارگیری عناصر متعلق به جامعه مدرن با این فیلنامه شباهت‌هایی دارد.

وی اظهار داشت: اساسا دو اثر بهرام بیضایی به نام «جنگ‌نامه غلامان» و «طرب‌نامه» براساس ریتم و فرم شعر موزون و مقفا است. در «سفر به شب» جامه بدل کردن تاجیک یکی از مهمترین شاخصه‌های فیلنامه است که اگر حذف شود فیلنامه از هم می‌پاشد.

این نمایش‌نامه‌نویس با اشاره به مقایسه شدن بیضایی با شکسپیر گفت: این مقایسه شدن بد نیست چون آثار شکسپیر هم به گونه‌ای ارتباطی با شاهمیران دارد. سه اثر بزرگ شکسپیر به نام «هملت»، «مکبث» و «شاه لیر» به دورانی می‌پردازد که شاه کشته شده و هنوز شاه فعلی نتوانسته قدرتی را در دست گیرد.

موضوع خشونت علیه کودکان به دوران معاصر برنمی‌گردد

نیسان فروزین، مترجم کتاب «درام کودک با استعداد بودن» اظهار داشت: از دیرباز و شروع تاریخ بشر، فیلسوفان و متفکران موضوع انسان را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند حتی 500 سال قبل از میلاد مسیح عبارت ساده و موجز «خود را بشناس» بر سردر معبد نوشته شده و ورود به معبد خدایان با شناخت از خود شروع می‌شد.

وی ادامه داد: روانشناسی مدرن که از اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت از دانش روانشناسی برای درک و فهم پیچیدگی‌های روان انسان بهره گرفت. «درام کودک با استعداد بودن» نمایش یا بازنمود احساسات و عواطف کودک درون در فرایند روانکاوی است، صدای کودک حساس و با استعدادی که برای به دست آوردن مهر والد از بیان احساس و نیازهای طبیعی خود دست می‌کشد و درنتیجه دچار افسردگی و بی‌بضاعتی عاطفی می‌شود.

فروزین عنوان کرد: به قول نویسنده دانمارکی؛ می‌توان رنج‌ها را تحمل کرد اگر بتوانیم آن را در قالب داستان بریزیم و یا قصه‌ای درباره آن بسازیم اما وقتی آدمی نتواند قصه دردهای خود را بازگوید قصه دردهای ناگفته و روایت‌های نقد نشده به صورت علائم بیماری، ترس و خشونت بازتاب پیدا می‌کند و زندگی او را برای همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منصوره یزدانی روانشناس نیز در پی صحبت‌های فروزین برای کتاب «درام کودک با استعداد بودن» بیان کرد: مسئله خشونت علیه و نادیده گرفتن کودکان موضوعی نیست که به دوره معاصر برگردد بلکه اگر سیر تاریخی را به عقب رویم و به اسطیر برگردیم، در اساطیر تمام ملل به نحوی این فرزندکشی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در شاهنامه و داستان رستم و سهراب هم به این موضوع اشاره شده، گفت: درواقع وقتی از اسطوره‌ها وارد تاریخ می‌شویم این خشونت آشکار خیلی واضح‌تر است.

یزدانی اظهار داشت: هرقدر که به دوران معاصر نزدیک‌تر می‌شویم این خشونت آشکار که با پرخاشگری فیزیکی و حذف فیزیکی همراه است به نوعی خشونت پنهان تبدیل می‌شود که در ظاهر شیک است، یعنی با خدمات ویژه دادن به کودکان زندگی آنها را شکل می‌دهیم.

به گفته وی، بسیاری از والدین ما قربانی نادیده گرفته شدن توسط والدینشان هستند و به همین ترتیب این رفتار استبدادگونه را به این شکل ادامه می‌دهند.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: