کد خبر: 42910
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 دی 1399 - 16:49

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

هفدهمین برنامه قطب نمای آموزش برگزار شد

منبع : لیزنا
هفدهمین برنامه  قطب نمای آموزش با عنوان « نقش متخصصان علوم اطلاعات در پزشکی مبتنی بر شواهد» برگزار شد.
هفدهمین برنامه قطب نمای آموزش برگزار شد

به گزارش لیزنا،‌ هفدهمین برنامه قطب نمای آموزش با عنوان « نقش متخصصان علوم اطلاعات در پزشکی مبتنی بر شواهد»  با حضور دکتر فاطمه شیخ شعاعی، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در روز سه شنبه ۲ دی ماه ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۲۰ الی ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن برگزار شد. این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است.

مجری این نشست دکتر میترا صمیعی ،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به معرفی فعالیت های میهمان برنامه و اقداماتی که در زمینه کتابدار بالینی انجام داده بود ،پرداخت. سپس دکتر شیخ شعاعی به ارائه برنامه آموزشی خود پرداخت و نکات کاربردی را در زمینه پژشکی مبتنی بر شواهد و نقش متخصصان علوم اطلاعات و کتابداران در این فرایند پژوهش را مطرح کرد.

وی گفت: به علت رشد سریع و تخصصی شدن علوم پزشکی به نظر می رسد ، مطالعه همه ی متون برای هر پزشک ممکن نیست .روزانه ۱۶۰۰ و سالانه ۶۰۰ هزار مقاله به پایگاه اطلاعاتی مدلاین افزوده می شود و در مورد اعتبار این اطلاعات منتشر شده سوالات زیادی مطرح است. در رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد، توصیه می شود که به جای مطالعه همه این متون، می توان در زمان نیاز و بر حسب مورد به جستجوی اطلاعات معتبر و مطالعه آن برای پاسخ به پرسش های بالینی پرداخت.

دکتر شیخ شعاعی افزود: پزشکی مبتنی بر شواهد یا EBM  عبارت است از: استفاده از بهترین شواهد برای هدایت تصمیم گیری های بالینی. در تعریفی دیگر پزشکی مبتنی بر شواهد، استفاده مطمئن، دقیق و مدبرانه از بهترین مدارک موجود جاری در تصمیم گیری درباره مراقبت از تک تک بیماران است.

وی افزود: در  فرآیند پزشکی مبتنی بر شواهد تکیه بر تجربه بالینی پزشک، ترجیحات بیماران و شواهد و مستندات است. اولین بار اصطلاح  مبتنی بر شواهد در کانادا مطرح شد. به دلیل شکافی که بین پژوهش های پزشکی و عملکرد بالینی وجود داشت، پزشکی مبتنی بر شواهد مطرح شد.

در پایان دکتر شیخ شعاعی  به هرم شواهد، ارزیابی نقادانه از شواهد، معرفی پایگاه های اطلاعاتی در زمینه پزشکی، نقش متخصصان علوم اطلاعات و کتابدار بالینی در پزشکی بالینی، تغییرات و تحولات نوین در کتابداری پزشکی و تغییر سرفصل های درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مطالبی را ارائه کرد. در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه دکتر فاطمه شیخ شعاعی به سوالات حاضرین پاسخ داد.