کد خبر: 43968
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 تیر 1400 - 11:18

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

فاطمه پازوکی موفق به دریافت بورسیه آموزشی (ALA) شد

منبع : لیزنا
مسئول کمیته روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران موفق به دریافت بورسیه آموزشی انجمن کتابداران امریکا (ALA) شد.
فاطمه پازوکی موفق به دریافت بورسیه آموزشی (ALA) شد

به گزارش لیزنا، فاطمه پازوکی مسئول کمیته روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران  با اعلام این خبر گفت: انجمن کتابداران امریکا هر ساله دوره های آموزشی معتبری را با محورهای موضوعی زیرمجموعه علوم اطلاعات از طریق دیویژن (بخش) راهبری، زیرساخت، آینده برگزار می کند. به فارغ التحصیلان این دوره ها همچون آموزش رسمی (دانشگاهی) گواهینامه تخصصی اعطا می شود که بعضا جزو پیش نیازهای یک پوزیشن (موقعیت) شغلی و حرفه ای اعلام می شود.

دکتر فاطمه پازوکی  گفت: من هم مثل همۀ حرفه مندان دیگر، همیشه دوست داشتم در این دوره ها شرکت کنم تا موضوعات مورد علاقه ام را در کلاس درس اساتید مطرح در سطح بین المللی بیاموزم. اما همواره دو مانع بزرگ وجود داشت: قیمت زیاد این دوره ها (حدودا ۱۷۰ دلار برای هر دوره) و مشکلات اخذ ویزا. تا اینکه، چند ماه پیش متوجه شدم خوشبختانه به دلیل ملاحظات بهداشتی پاندمی، این دوره به صورت آنلاین برگزار می شود. همچنین سهمیه یک نفر بورسیه برای هر دوره آموزشی هم در نظر گرفته شده است. پس، مروری بر سرفصلهای ارائه شده انداختم و از میان عناوین دروس (مجموعه سازی الکترونیکی، توسعه و مدیریت مجموعه، حفاظت منابع، فهرستنویسی؛ فراداده؛ پروژه های کتابخانه دیجیتال)، بر اساس علاقه مطالعاتی ام، دورۀ فراداده را انتخاب کردم. متعاقبا مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی (شامل Motivation letter، SOP، رزومه، تعهدنامه سوابق تحصیلی و حرفه ای، و تأییدیه مهارتهای پیش نیاز دوره) را تکمیل و ارسال کردم. بعد از حدوداً یک ماه، ایمیلی دریافت کردم که نتایج اعلام شده و خوشبختانه جزو برگزیدگان دریافت بورسیه هستم.

وی گفت: مسلماً خیلی خوشحال شدم و خیلی ذوق داشتم که در یک کلاس درس در کنار همکلاسیهایی از سراسر جهان بنشینم. اما همانقدر هم نگران بودم که به اندازه کافی برای درس و تمرین هر جلسه وقت بگذارم تا بیشترین استفاده را از این موقعیت برده باشم. امیدوارم بتوانم از این دوره که از اواخر این ماه آغاز می شود، بیشترین استفاده را ببرم که برای برای حرفه و کشورمان سودمند باشم.

وی در پایان درباره مشخصات این دوره گفت: این دوره ۶ هفته طول می کشد که شامل ۶ جلسه کلاس درس و ۶ جلسه حل تمرین و رفع اشکال است. سرفصلهای هر جلسه هم به این ترتیب است: جلسه ۱. کلیات و آشنایی عمومی با موضوع؛ جلسه ۲. استانداردها؛ جلسه ۳. متدهای خلق فراداده؛ جلسه ۴. تحولات و تغییرات جدید (تئوری)؛ جلسه ۵. تحولات و خلق فراداده نوین (عملی)؛ جلسه ۷. طراحی و تحلیل پروژه. درس فراداده ۴ مدرس دارد که هریک مسئولیت بخشی از کلاس (تئوری، عملی و رفع اشکال) را برعهده دارد:
• جنیفر برین (مدیر سیاستگذاری دیجیتال کتابخانه دانشگاه ویرجینیا)؛
• مارسیا بارِت (رئیس خدمات فراداده ای کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا)؛
• مگی دال (مدیر سیاستگذاری فراداده‌ای کتابخانه دانشگاه راچستر نیویورک)؛
• گِرِچِن گیگن (کتابدار، آرشیویست و استاد مدعو دانشگاه کلرین پنسیلوانیا).