کد خبر: 45685
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 ارديبهشت 1401 - 09:40

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

زمینه های مشترک همکاری نیروهای داوطلب هلال‌احمر با کتابخانه‌ها بررسی شد

منبع : لیزنا
رحمت الله فتاحی، دبیر علمی همایش و استاد علم اطلاعات و دانش شناسی، استفاده از تجربیات جمعیت هلال احمر در فعالیت‌های داوطلبانه را راهکاری برای جذب نیروهای داوطلب کتابخانه‌ای عنوان کرد.
زمینه های مشترک همکاری نیروهای داوطلب هلال‌احمر با کتابخانه‌ها بررسی شد

به گزارش لیزنا، وحید سلیمی، در گفتگوی وبیناری بیست و هفتمین پیش‌نشست اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» به بیان نحوه ساماندهی و جذب نیروهای داوطلب در مسیر فعالیت‌های داوطلبانه هلال احمر پرداخت.

وی با اشاره به تجربیات این جمعیت طی دوره‌های مختلف و مواجهه با حوادثی از قبیل زلزله منجیل، رودبار، بم، کرمانشاه، سیلاب‌های دهه اخیر، پروژه نذر آب و سرکشی به روستاهای مواجه با کمبود آب و اب رسانی به شکل های مختلف و همچنین دوران جنگ 8 ساله، 80 درصد اقدامات صورت گرفته در این وقایع را توسط نیروهای داوطلب عنوان کرد که براساس رشته‌ها و گروه‌های مختلف دسته بندی شده‌اند.

سلیمی با بیان اینکه هلال احمر هیچ‌گاه با کمبود نیروی داوطلب مواجه نبوده است، ایجاد حس حال خوب در ارائه کار داوطلبانه را انگیزه‌ای در ادامه فعالیت داوطلبانه برشمرد.

وی به جمع آوری کتاب‌های مازاد خانواده‌ها و دستبه‌بندی موضوعی آن از طریق نیروهای داوطلب این جمعیت اشاره کرد که با توجه به نیازهای مختلف توزیع و زمینه ایجاد کتابخانه را در مناطق محروم و حاشیه‌نشین ایجاد کرده است.

سلیمی با تاکید بر تعامل نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر و کتابخانه ها تصریح کرد: با همکاری این دو گروه می توان توسعه سرانه مطالعه کشور در قالب طرح نذر فرهنگی را رقم زد.

رحمت الله فتاحی؛ دبیر علمی همایش و استاد علم اطلاعات و دانش شناسی، استفاده از تجربیات جمعیت هلال احمر در فعالیت های داوطلبانه را راهکاری برای جذب نیروهای داوطلب کتابخانه‌ای عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر ساماندهی نیروهای جذب شده، ارائه راهکار برای تداوم حضور افراد در اقدامات فرهنگی داوطلبانه را مورد توجه قرار داد.

فتاحی همچنین برگزاری همایش فعالیت‌های داوطلبانه را بیان کننده زمینه فعالیت این عرصه و جذب نیروی داوطلب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: همه انسان ها ذاتا نوع دوست و اهل کمک هستند که بخشی از این آمال در مسیر فعالیت‌های داوطلبانه شکل می‌گیرد .