کد خبر: 48351
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 بهمن 1402 - 13:27

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نامه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

منبع : لیزنا
کار کتابدار صرفا داد و ستد کتاب در کتابخانه نیست که بتوان آن را به دانش آموزان سپرد. مشاوره خواندن، طراحی مسیر مطالعاتی، همکاری در تدوین برنامه های درسی، آموزش سواد اطلاعاتی- رسانه ای از جمله وظایف کتابدار آموزشگاهی است که آسیب جبران ناپذیر نبود این نقش در دو دهه گذشته را به خوبی می توانیم در جامعه مشاهده کنیم.
نامه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در تاریخ 26/10/1402  نامه ای در خصوص لزوم به کارگیری دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ارسال کرد. متن نامه به شرح زیر است:

 

جناب آقای دکتر علی فرهادی

معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

 

با سلام و احترام  فراوان

اهمیت مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی و قابلیت گسترش آن در سنین بالا بر کسی پوشیده نیست. جامعه دانش آموزی برای به دست آوردن روحیه پژوهش و مطالعه فردی از نخستین سال دبستان تا آخرین سال دبیرستان به کتابخانه نیاز دارد تا روحیه پژوهش و مطالعه فردی در آنهاد ایجاد شود. کتابخانه های آموزشگاهی ضمن وابستگی به نظام آموزشی از اهمیت خاصی در آموزش نوین برخوردارند و کتابدار آموزشگاهی در نقش مهمی در ترسیم مسیر مطالعاتی دانش‌آموزان،‌ ارائه فهرست‌های تخصصی از منابع مناسب در گونه‌های ادبی و موضوعی گوناگون و هدایت دانش‌آموزان به مطالعه مفید و غیره را دارد.

کتابدار به عنوان همکار آموزشی در طراحی فعالیت های درسی مساله محور و توسعه پروژه های دانش آموزی نقش وافری دارد. کار کتابدار صرفا داد و ستد کتاب در کتابخانه نیست که بتوان آن را به دانش آموزان سپرد. مشاوره خواندن، طراحی مسیر مطالعاتی، همکاری در تدوین برنامه های درسی، آموزش سواد اطلاعاتی- رسانه ای از جمله وظایف کتابدار آموزشگاهی است که آسیب جبران ناپذیر نبود این نقش در دو دهه گذشته را به خوبی می توانیم در جامعه مشاهده کنیم.

نظر به انتشار فراخوان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در اسفند ماه 1402 و جذب بیش از 70 هزار معلم و کادر آموزشی در وزارت آموزش و پرورش و اهمیت مطالعه در دوران مدرسه پیشنهاد می شود شغل کتابدار آموزشگاهی در فهرست مشاغل مورد نیاز وزارت خانه مورد توجه قرار گیرد. به علاوه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی آموزش های لازم را برای اداره سایت و شبکه های کامپیوتری، تولید محتوای مجازی،  آموزش پژوهش، اداره کتابخانه و ... در طول دوره تحصیلی خود به دست می آورند و می توانند به عنوان معاون پرورشی، معاون اجرایی و معاون فناوری اطلاعات در مدارس ایفای نقش موثر داشته باشند اما متاسفانه این رشته در بین رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش درج نشده است که لازم است این امر در دست اقدام قرار گیرد.

انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران آمادگی خود را برای شرکت در جلسات حضوری اعلام می دارد امید است در آینده شاهد پربار بودن کتابخانه های آموزشگاهی شویم.

Untitled.png