کد خبر: 11169
تاریخ انتشار: جمعه, 06 بهمن 1391 - 21:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تمایل کاربران کتابخانه عمومی به کتاب و فناوری در کنار هم

گزارشی جدید از سوی مرکز تحقیقات پیو نشان می­دهد که دسترسی آزاد به فناوری در کتابخانه­‌های عمومی در آمریکا در سنین 16 سال به بالا به اندازه کتاب­های چاپ شده و خدمات مرجع اهمیت دارد.

 

به گزارش لیزنا، « خدمات کتابخانه ­ای در عصر دیجیتالی »، منتشر شده در 22 ژانویه با طرح اینترنت و زندگی آمریکایی مرکز پیو، نشان داد که 80% از 2252 مصاحبه شونده اظهار داشتند که قرض گرفتن کتاب و مشاوره کتابداران مرجع از خدمات «بسیار مهم» بودند، در حالی که 77% اظهار کرده بودند که دسترسی آزاد به کامپیوتر و اینترنت به همان میزان مهم است.

 

از افرادی که میزان محبوبیت بالایی به فناوری در کتابخانه ارائه کردند، کاربران آفریقایی- آمریکایی و اسپانیایی با احتمال بیشتری نسبت به سفید پوستان احساس می­کردند دسترسی آزاد بسیار مهم است. هم چنین زنان و به خصوص افرادی با تجربه دانشگاهی با احتمال زیاد، همین احساس را داشتند.

 

بررسی در 15 اکتبر تا 10 نوامبر سال 2012 از طریق تلفن همراه و خطوط زمینی به زبان­های انگلیسی و اسپانیایی انجام شد. سرمایه گذاری از سوی مؤسسه بیل و ملیندا گیتز صورت گرفت، بررسی بخشی از اقدامات تحقیقاتی گسترده­ تر انجام شده در پاییز سال 2011 برای بررسی نقشی که کتابخانه­ ها در جوامع آمریکایی بر عهده دارند، است.

 

در سایر یافته­ ها، سهم قابل توجه آمریکایی­ ها بیان می­کرد که آنان از کاربردهای گسترده­تر فناوری استقبال می‌کنند، مانند:

  • - درخواست خدمات کتابدار (37% بیان کردند که «به احتمال زیاد» از این خدمت استفاده می­کنند).
  • - دسترسی بر اساس کاربرد برای اطلاعات و برنامه­های کتابخانه­ای («به احتمال زیاد» 35%).
  • - دسترسی به باغ وحش حیوانات اهلی برای آزمایش ابزارهای جدید («به احتمال زیاد» 35%).
  • - کاربرد GPS- جهت یابی برای کمک به حامیان برای قرار دادن ابزارها در کتابخانه («به احتمال زیاد» 34%).
  • - دستگاه­ها یا کیوسک­های قرض به سبک Redbox قرار داده شده در جامعه که در آن افراد می­توانند کتاب، فیلم، یا موزیک را از راه دور بررسی کنند («به احتمال زیاد» 33%).
  • - سبک Amazon کتاب سفارشی، صوتی، و طرح­های پیشنهادی تصویری («به احتمال زیاد» 29%).

 

لارا کلارک، مدیر برنامه اداره مجمع کتابخانه آمریکا برای سیاست فناوری اطلاعات، OITP را در مورد گروه مشورتی طرح ، مطرح می­کند. کلارک به کتابخانه­ های آمریکا گفت: « این فرصتی باور نکردنی برای افزایش درک ما از تصورات عمومی و انتظارات کتابخانه­ ها در عصر دیجیتال است». «پیو حمایت کننده نیست، اما کار آن ALA، کتابخانه‌ها، و حامیان کتابخانه را با اطلاعات به موقع  تامین می کند که می­توانند برای شناسایی اختلافات و فرصت‌ها، هم چنین ارتباط تغییر نقش­های ما در جامعه استفاده شوند ».

 

اکثریت (53%) مصاحبه شوندگان بیان کردند «قطعا» کتابخانه­ ها باید انتخاب گسترده­تری را برای انتخاب کتاب­های اینترنتی ارائه کنند. به علاوه، احتمال دارد بیش از نیمی از خوانندگان اینترنتی تاکنون کتاب­ها بارگذاری شده را بررسی کنند (58%)، کلاسهایی را در مورد چگونگی دانلود کتاب­های کتابخانه اینترنتی برای ابزارهای دستی به دست آورند (57%)، و کلاس ها یا راهنمایی را در مورد چگونگی استفاده دستی مانند خوانندگان اینترنتی و تبلت به دست آورند (51%). این آمار رشد قابل توجهی را در سال گذشته نشان می­دهد.

 

53% آمریکایی­ ها که شخصا در 12 ماه گذشته از کتابخانه یا کتاب همراه بازدید کردند در فعالیت­های ذیل شرکت داشتند:

  • 73% قفسه­ ها را برای کتاب یا ابزار گشتند.
  • 73% کتاب­های چاپ شده را گشتند.
  • 54% از موضوعاتی که علاقه داشتند تحقیق می­کردند.
  • 50% از کتابدار کمک گرفتند. پرسیدند چند وقت به چند وقت از کارکنان کتابخانه در پاسخگویی به پرسش­های تحقیق کمک می­گرفتند، 31% پاسخ دادند معمولا کمک می­گیرند، 39% گفتند گاهی اوقات کمک می گیرند، و 23% گفتند به ندرت کمک می­گیرند.
  • 49% نشستند، خواندند، مطالعه کردند، یا ابزار را مشاهده کردند یا گوش فرا دادند.
  • 46% از پایگاه داده­های تحقیق استفاده کردند.
  • 41% به آوردن فرد جوان­تر به گروه، برنامه، یا پدیده طراحی شده برای کودکان یا نوجوانان پرداختند.
  • 40% DVD یا نوار ویدئویی فیلم یا برنامه تلویزیونی قرض کردند.
  • 31% مجلات یا روزنامه­های چاپ شده را خواندند یا بررسی کردند.
  • 23% در نشست گروهی که به آن تعلق داشتند حضور یافتند.
  • 21% در کلاس، برنامه، یا سخنرانی برای بزرگسالان شرکت داشتند.
  • 17% کتاب شنیداری را دانلود کردند یا قرض گرفتند.
  • 16% سی دی موزیک قرض کردند.

 

مرکز تحقیقات پیو هم چنین 2067 کارمند کتابخانه را در دسامبر سال 2012 مورد بررسی قرار داد که پاسخ­هایی را برای پرسش­های آزاد فراهم آورند که شرح دادند چه خدمات جدیدی را تاکنون اجرا کرده­اند و در نظر دارند. داشتن در دسترس بیشتر بودن ابزارهای دیجیتالی در بالای فهرست قرار داشت، و بسیاری بیان کردند که تمایل دارند کتاب­های الکترونیکی بیشتر، هم چنین تبلت و خوانندگان الکترونیکی برای بررسی در دسترس داشته باشند. سایرین به سیستم­های پیگیری تشخیص فرکانس رادیویی (RFID)، طرح­های عملی در فضاهای سازنده، منابع تاریخ محلی دیجیتالی شده، ویدئو کنفرانس، و امدادرسانی جامعه توسعه یافته تمایل دارند.

 

لی رینی، مدیر طرح اینترنتی و شریک در تألیف و نگارش گزارش بررسی، اظهار داشت: « این یافته­ ها تصویری از جامعه را ترسیم می­کنند که می­خواهند همه موارد برای حامیان آن­ها باشد ». « هیچ نقشه جاده مشخصی در مورد اولویت­های عمومی برای کتابخانه ­ها وجود ندارد، در نتیجه احتمال دارد جوامع مختلف با ترکیبات مختلف خدمات در حال حرکت به سوی آینده همراه شوند ».

 

رئیس ALA، مورین سالیوان، از یافته­ های گزارش استقبال می­کند، و بیان می­کند که، « اخبار خوب اخباری است که کتابخانه­ های جوامع ما این دیدگاه گسترده را در مورد برآوردن نیازهای جامعه شخصا و آنلاین دربر­دارند و تاکنون برای اجرای آن عمل کرده ­اند. البته، چالش تعیین این است که چگونه حداکثر توسعه اطلاعات و تقاضاهای یادگیری زمانی که هم­چنان بسیاری از کتابخانه­ ها با کسری یا کاهش بودجه مواجه اند برآورده می­شود ».

 

علاقمندان خلاصه یافته ­های بررسی هم چنین گزارش کامل را می­توانند در وب سایت طرح اینترنتی پیو مطالعه نمایند.

 

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
ايوالفضل عربشاهي
|
Iran
|
1391/11/07 - 09:46
0
0
سلام
آيا مقايسه كردن كتابخانه هاي عمومي ما با اين مقاله واجبه؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: