کد خبر: 12897
تاریخ انتشار: جمعه, 01 شهریور 1392 - 10:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ایفلا بیانیه‌ای درباره «کتابخانه ها و توسعه» صادر کرد

ایفلا در حاشیه کنگره ایفلا 2013 سنگاپور بیانیه ای را درخصوص «کتابخانه ها و توسعه» صادر کرد.
ایفلا بیانیه‌ای درباره «کتابخانه ها و توسعه» صادر کرد

 

به گزارش لیزنا، ایفلا خشنود است که انتشار اعلامیه درباره کتابخانه­ها و توسعه را اعلام می­کند. هیأت اداره کننده ایفلا این بیانیه را در 16 آگوست 2013 به تصویب رساند.

 

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

دسترسی به اطلاعات یکی از حقوق اساسی انسانی است که می­تواند چرخه فقر را در هم شکسته و از توسعه پایدار پشتیبانی کند. در بسیاری از جوامع کتابخانه تنها جایی است که افراد می­توانند در آن به اطلاعاتی دست یابند که به ارتقاء تحصیلات آنها، توسعه مهارتهای تازه، یافتن شغل، ایجاد کسب و کار، آگاهی از تصمیمات مربوط به کشاورزی و بهداشت یا کسب دیدگاههایی درباره مسایل زیست محیطی کمک کند. فراهم ساختن دسترسی به اطلاعات در تمام اشکال و نیز ارائه خدمات و برنامه­هایی که نیازهای اطلاعاتی را در یک جامعة در حال تغییر و پیچیدگی روزافزون را پاسخ می­دهد، نقش منحصر بفرد کتابخانه­ را شریک مهمی در توسعه ساخته است.

 

 

از آنجا که سازمان ملل به سمت تأسیس چارچوبی برای هدایت توسعه در سطح جهان برای سال­های پس از 2015 پیش می­رود، ایفلا از تمام افراد ذی­نفع برای شناسایی این کتابخانه­ها، در هر بخش از جهان دعوت به عمل می­آورد، این امر می­تواند مکانیزم قابل اعتمادی برای ایجاد زیربنایی برای انجام برنامه­های توسعه پایدار باشد. ایفلا تأکید می­کند که:

 

 

 

کتابخانه­ها فرصتی برای همگان فراهم می­سازند

کتابخانه­ها در همه جا از حومه و داخل شهرها تا دانشکده­ها و محل کار بنا می­شوند. کتابخانه­ها به تمام مردم صرف نظر از نژاد، ملیت یا مبدأ قومی، جنسیت یا گرایش جنسیتی، سن، معلولیت، ناحیه، شرایط اقتصادی یا باورهای سیاسی خدمات ارائه می­کنند. کتابخانه­ها از جمعیت­های آسیب­پذیر و به حاشیه رانده شده حمایت می­کنند و به آنها کمک می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند هیچ کسی از فرصت­های اقتصادی و حقوق انسانی محروم نمانده است.

 

 

کتابخانه­ها افراد را در توسعه و پیشرفت خاص خودشان توانمند می­سازند

کتابخانه­ها جامعه­ای را پی می­ریزند که در آن افرادی با هر سابقه بتوانند چیزی بیاموزند، خلق کنند و نوآوری به خرج دهند. کتابخانه­ها از فرهنگ خواندن و نوشتن پشتیبانی می­کنند و تفکر انتقادی و جستجوگری را تقویت می­کنند. از طریق کتابخانه­ها، افراد می­توانند به قدرت فناوری و اینترنت برای ارتقاء زندگی و جوامع خود دست پیدا کنند. کتابخانه‌ها از حقوق کاربران در دسترسی به اطلاعات در یک محیط امن حفاظت می­کنند. کتابخانه­ها به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نهادهای فراگیری هستند. آنها می­توانند به تمام افراد کمک کنند تا با مؤسسات عمومی که نیاز به دسترسی به خدمات دارند تعامل داشته باشند و می­توانند به عنوان شاهراهی برای مشارکت اجتماعی و خدمات دولت الکترونیک جدید عمل کنند.

 

 

کتابخانه­ها ارائه کننده دسترسی به دانش جهانی هستند

کتابخانه­ها بخش اساسی از زیرساخت حیاتی هستند که از رشد آموزش، اشتغال و جامعه پشتیبانی می­کنند. این نهادها دسترسی ارزشمند و مناسبی را به تمام اشکال اطلاعات ارائه می­کنند، خواه این اطلاعات به صورت نسخه خطی، چاپی، صوتی تصویری یا دیجیتال باشد. کتابخانه­ها می­توانند از یادگیری رسمی، غیررسمی و مادام­العمر، ارائه خاطرات مردم، دانش سنتی و بومی و فرهنگ ملی و میراث علمی پشتیبانی می­کنند. وقتی سیاست­های ملی توسعه و بهبود مخابراتی را مد نظر قرار داده باشد و شبکه­هایی با پهنای باند وسیع و سرعت بالا را در نظر داشته باشد، کتابخانه­ها شرکای طبیعی برای ارائه دسترسی عمومی به فناوریهای اطلاع­رسانی و ارتباطی (ICT) و منابع اطلاعات بر روی شبکه به شمار می­روند.

 

 

کتابخانه­ها فراهم کننده راهنماهای تخصصی هستند

کارکنان کتابخانه­ها آموزش می­بینند و می­توانند واسطه­های مورد اعتمادی باشند که برای راهنمایی افراد به سمت اطلاعاتی که در حال جستجوی آن هستند اختصاص داده شوند. کتابخانه­ها آموزش و پشتیبانی را از رسانه­ها ارائه کرده و سواد اطلاعاتی لازم برای درک بهتر و مشارکت در جامعه اطلاعاتی را برای آنها مردم فراهم می­سازند. همچنین ناظران فرهنگی هستند که متصدی و ارائه کننده دسترسی به میراث فرهنگی هستند و از ایجاد هویت پشتیبانی می­کنند.

 

 

کتابخانه­ها بخشی از جامعه­ای با ذی­نفعان چندگانه هستند

کتابخانه­ها به صورت مؤثر با بسیاری از گروه­های مختلف ذی­نفع در موقعیت­های متنوع کار می­کنند. آنها برنامه‌ها و خدماتی را در کنار دولت­های محلی و ملی، گروه­های جامعه، خیریه­ها، صندوق­های سرمایه و شرکت‌های خصوصی و تعاونی ارائه می­کنند. کتابخانه­ها کنشگران چابکی هستند که می­توانند در کنار دیگران در دولت­ها، جامعه مدنی، کسب و کار، جامعه دانشگاهی و فناوری برای کمک به دستیابی به اهداف سیاست­ها کمک کند.

 

 

کتابخانه­ها باید در چارچوب­های سیاست توسعه شناسایی شوند

 از آنجا که کتابخانه­ها نقش طبیعی در ارائه دسترسی به محتوای اطلاعات و خدمات شبکه­ای که توسعه پایدار را پی‌ریزی می­کند دارند، سیاست­گذاران باید مشوق تقویت و تدارکات کتابخانه­ها و استفاده از مهارتهای کتابخانه­ها و دیگر کسانی باشند که با اطلاعات کار می­کنند تا به حل مشکلات توسعه در سطوح جامعه کمک کند.

 

 

بنابراین ایفلا سیاست­گذاران و دست اندرکاران توسعه را تشویق می­کند از این منابع قدرتمند موجود استفاده کرده و اطمینان حاصل کنند چارچوبی را که برای توسعه پس از سال 2015 در نظر گرفته­اند از این ویژگی­ها برخوردار باشد:

  • شناسایی نقش دسترسی به اطلاعات به عنوان عنصر اساسی که از توسعه پشتیبانی می­کند
  • اذعان به نقش کتابخانه­ها و کتابخانه­ها به عنوان عواملی برای توسعه
  • تشویق به پشتیبانی کشورهای عضو سازمان ملل متحد از پی­ریزی چارچوب اطلاعات
  • ارائه کننده توسعه به شبکه­ها، منابع اطلاعات و منابع انسانی مانند کتابخانه­ها و دیگر نهادهای عام­المنفعه

 

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
مهم نیست
|
Iran
|
1392/06/04 - 14:23
0
0
میگم ازکجا میشه این مسئولای ایفلا رو دید یه نظری درمورد حقوق ومزایای کتابدارها ازشون بپرسیم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: