کد خبر: 1602
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1389 - 08:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

فراخوان ایفلا به منظور نقد پیش نویس ویرایش استاندارد بين‌المللی توصيف كتابشناختی (ISBD)

ایفلا به منظور دریافت پیشنهادهای صاحبنظران درباره پیش نویس ویرایش جدید "استاندارد بین المللی کتابنامه نویسی (آی. اِس. بي. دی.)" ، پس از گذشت بیش از دو سال از آخرین ویرایش آن، فراخوان داد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در آخرین نسخه "استاندارد بين‌المللی توصيف كتابشناختی" که در سال 2007 منتشر شده است تا کنون هیچ تغییری اعمال نشده است.

 

به همین منظور، گروه بررسی آی. اس. بی. دی. به سرپرستی النا اسکولانو رودریگز و کمیته ی دائمی بخش فهرستنویسی ایفلا به ریاست اندرز کاتو از صاحبنظران در سراسر دنیا درخواست کرده اند تا نقد و نظر خود را درباره این پیش نویس تا پیش از تاریخ 11 جولای 2010 (20 تیر ماه 1389) به پست الکترونیکی  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و یا این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.

 

همچنین به منظور تسهیل کار صاحبنظران برای ارسال پیشنهادات، نسخه علامت گذاری شده ی تغییرات قواعد آی. اس. بی. دی. و نسخه نهایی، اینجا قابل دسترس است. نظرات ارسالی باید بر مبنای نسخه نهایی باشد و ارجاعات لازم به نسخه علامت گذاری شده وجود داشته باشد.

 

گفتنی است، استاندارد بين‌المللی توصيف كتابشناختی، که به استاندارد بين‌المللی كتابنامه‌نويسی و اختصار "آی. اِس. بی. دی." نيز شهرت دارد، يكي از برنامه‌های دفتر كنترل كتابشناختی جهانی است كه با انگيزه متحدالشكل كردن فعاليت‌های فهرست‌نويسي توصيفي در سطح بين‌المللی، زير نظر ايفلا عمل مي‌كند.هدف اين برنامه، ارائه مجموعه‌ای از قوانين تدوين‌شده براي منضبط كردن دو فرايند  به‌دست آوردن اطلاعات كتابشناختی هر اثر؛ و  تنظيم و سجاوندي اطلاعات كتابشناختی به‌دست‌آمده از آن اثر  است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: