کد خبر: 26271
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آذر 1395 - 12:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برنامه‌ریزی راهبردی ارشاد

حضور موثر نهادهای مردمی در جشنواره‌ پایتخت کتاب

بهروز فتحی: یکی از کارهای مورد پیگیری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واگزاری حوزۀ فرهنگ و هنر، براساس وعدۀ ریاست‌جمهوری به اهالی فرهنگ و هنر و مردم است.
حضور موثر نهادهای مردمی در جشنواره‌ پایتخت کتاب

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی، بهروز فتحی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره پایتخت کتاب ایران را به دلیل درگیرکردن مدیریت شهری و شهرداری‌ها و همچنین ارتباط نزدیک با مردم، جشنواره ای موفق توصیف کرد.

فتحی یکی از کارهای مورد پیگیری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  را واگزاری حوزۀ فرهنگ و هنر براساس وعدۀ ریاست‌جمهوری به اهالی فرهنگ و هنر و مردم عنوان کرد و گفت: پایتخت کتاب ایران نیز به دلیل شیوۀ کمرنگ حضور دولت، آن‌هم در حد سیاست‌گذاری و حضور پررنگ نهادهای مردمی و غیردولتی، مؤثر است.

وی افزود: «اگر مشارکت مردمی وجود داشته باشد، شمولیت اثر فعالیت‌های دولت کمتر می‌شود و مدیریت خود شهرهای شرکت‌کننده در این جشنواره، درگیر کار خواهند شد.»

 فتحی در مورد وظایف دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی، برای ترویج کتابخوانی گفت: در ذیل هر معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح‌ها و برنامه‌های کلان ارائه می‌کنیم. طرح‌های پژوهشی حوزۀ کتاب به دفتر ما ارائه می‌شود. ما آنها را در شورایی بررسی و تصویب می‌کنیم و منابع مالی طرح‌ها را تأمین می‌کنیم.

 وی در مورد جایگاه کناب‌خوانی در نقش نظارتی این دفتر بر اجرای برنامه‌های توسعه، با اشاره بر تدوین برنامه‌های توسعه به صورت 5 ساله گفت: آنچه در برنامۀ توسعه می‌آید، چند سطح دارد. اولین سطح، سطح کلان و راهبردی است و سپس در سطوح پایین‌تر، به شاخص‌ها و اهداف می‌رسد. معاونت فرهنگی با توجه به این شاخص‌ها چند هدف کمّی تعریف  و برنامه‌های چندساله تدوین می‌کند. در سند اصلی توسعه و در برنامه‌های بلندمدت، ترویج کتابخوانی به‌صورت مستقل ذکر نشده، بلکه در برنامه‌های سالانۀ هر معاونت وزارت ارشاد، دخول پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی، در بررسی همکاری نهادهای دولتی، غیردولتی و خصوصی در برگزاری جشنوارۀ پایتخت کتاب ایران ضمن اشاره بر به عادت سازمان‌های به فعالیت با پول و منابع دولتی گفت: موفقیت سازمان‌ها در همکاری برای برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، به‌راحتی به دست نمی‌آید. مدیریت‌های شهری ما هم سال‌هاست که عادت کرده‌اند کمتر به حوزۀ فرهنگ و هنر وارد شوند و فعالیت در این حوزه‌ را تنها به وزارت ارشاد واگذار کنند. بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها مسؤولیت‌های اجتماعی را انجام می‌دهند، اما به فرهنگ و هنر توجهی ندارند.

وی افزود: در جشنوارۀ پایتخت کتاب ایران، در حال کسب تجربه در زمینۀ همکاری نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی هستیم و گمان می‌کنم در دو دورۀ گذشته، به نتایج قابل قبولی رسیده باشیم.

فتحی دربارۀ دومین جشنوارۀ دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: پس از انتخاب نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، کارگاههای بسیار کاربردی برگزار شد که به مدیران نشان داد چگونه ایده را به عمل تبدیل کنند. بنابراین گمان می‌کنم جریان‌سازی خوبی اتفاق افتاده است.

 فتحی افزایش کیفیت جشنواره را در رابطه با تبدیل شدن ترویج کتابخوانی به یک موضوع جدی دانست و  گفت: انتظار داریم دورۀ سوم انتخاب پایتخت کتاب ایران، موفق‌تر از دورۀ دوم باشد.

 وی در مورد جایگاه ایران در مقایسه با برنامۀ پایتخت جهانی کتاب یونسکو، با اشاره به فاصله زیاد ایران با این طرح از عدم وجود زیرساخت اجرایی‌شدن آنها را به لحاظ نرم‌افزاری و گاه سخت‌افزری علارغم وجود ایده‌های خوب، همچنین فاصله ایران با استاندارد جهانی از نظر جایگاه دیجیتال و مجازی ترویج کتابخوانی خبر داد.

او ضمن اشاره بر وجود پتانسیل لازم برای پیشرفت در این زمینه در برخی شهرها، افزود: مشکل بتوان تصور کرد که قادر به رقابت حرفه‌ای در سطح جهانی باشیم.

فتحی دریافت پرونده فعالیت همۀ شهرها را برای ارزیابی نهایی شهرهای شرکت‌کننده در سومین دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران لازم دانست.

سومین دورۀ جشنوارۀ پایتخت کتاب ایران، اسفند ماه جاری یکی از شهرهای شرکت‌کننده را به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد کرد. پیش از این، شهرهای اهواز و نیشابور موفق به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شده‌اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: