کد خبر: 28841
تاریخ انتشار: شنبه, 20 خرداد 1396 - 18:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

پنج دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های «کیو.اس.»  2018

منبع : لیزنا
دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علم و صنعت»، «تهران»، و «شهید بهشتی» به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم ملی در این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.
پنج دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های «کیو.اس.»  2018

 به گزارش لیزنا، دکتر علیدوستی، رئیس ایرانداک با اشاره به انتشار ویرایش 2018 نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.» دربارۀ جایگاه مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی جهان در ژوئن 2017 گفت: بر پایه این گزارش پنج مؤسسۀ ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

علیدوستی گفت: «کیو.اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود فهرست 1000 مؤسسۀ برتر را روی وبگاه خود منتشر کرده است تا راهنمای دانشجویان در گزینش دانشگاه برای ادامۀ تحصیل آنها باشد. وی تاکید کرد: اشتهار علمی، اشتهار شغلی، نسبت دانشجو به هیئت علمی، سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی، نسبت اعضای هئیت علمی بین‌المللی، و نسبت دانشجویان بین‌المللی شش سنجۀ کلیدی این نظام برای ارزیابی مؤسسه‌ها هستند. منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها پیمایش‌های جهانی، نمایۀ استنادی اسکوپوس، و پرسشنامۀ تکمیل‌شده توسط مؤسسه‌ها هستند.

در جدول زیر رتبه‌های ملی، آسیایی، و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

 رتبۀ مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.»

نام مؤسسه

رتبۀ ملی

رتبۀ جهانی

دانشگاه صنعتی شریف

1

480ـ471

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

2

550ـ501

دانشگاه علم و صنعت

3

600ـ551

دانشگاه تهران

4

650ـ601

دانشگاه شهید بهشتی

5

1000ـ801

 وی بیان کرد:‌ بر پایۀ ویرایش 2018 «کیو.اس.»، دانشگاه «ام.آی.تی.» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «استنفورد»، «هاروارد»، «مؤسسۀ فناوری کالیفرنیا»، «کمبریج»، «آکسفورد»، «یو.سی.ال.»، «ایمپریال کالج لندن»، «شیکاگو»، و «ای.تی.اچ. زوریخ» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به دست آورده‌اند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانة شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: