کد خبر: 36586
تاریخ انتشار: شنبه, 03 شهریور 1397 - 11:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

یک کتابخانه عمومی باستانی و تماشایی در آلمان کشف شد

منبع : لیزنا
بقایای ساختمان بزرگی که ممکن است تا 20 هزار کتیبه را در خود جای داده باشد و قدمتش به قرن دوم میلادی برگردد، در مرکز کلن آلمان کشف شده است.
یک کتابخانه عمومی باستانی و تماشایی در آلمان کشف شد

به گزارش لیزنا به نقل از گاردین، بقایای قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در آلمان- ساختمانی که ممکن است تقریبا دو هزار سال پیش بنا و تا 20 هزار کتیبه در خود جای داده باشد- در مرکز کلن کشف شده است. ابتدا دیوارهای آن در سال 2017، موقع حفاری کلیسای پروتستان در مرکز شهر، کشف شد. باستان شناسان می‌دانستند که دیوارها ریشه رومی دارند، و کلن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آلمان است که توسط رومی‌ها در سال50 میلادی با نام کلونیا (Colonia) ساخته شده است. ابتدا کشف طاقچه‌هایی به اندازه 80 در 50 سانتیمتر در دیوارها، برای همه رازآلود بود.

دکتر دِرک اشمیتز (Dirk Schmitz) از موزه رومی-آلمانی کلن می‌گوید: «مدت زمانی را برای مطابقت خطوط موازی صرف کردیم و می‌توانستیم ببینیم که طاقچه‌ها برای قرار دادن مجسمه‌ها بسیار کوچک هستند. اما گویی نوعی قفسه برای نگهداری کتیبه‌ها بودند. آنها بسیار مناسب برای کتابخانه هستند و می‌توان همانند آنها را در کتابخانه اِفِسوس (یکی از شهرهای مهم تمدن روم باستان در آسیای صغیر- Ephesus) دید.»

مشخص نیست که تعداد کتیبه‌های موجود در کتابخانه چقدر بوده، اما اشمیتز می‌گوید: «تعداد آنها بسیار زیاد است؛ شاید 20 هزار عدد». این ساختمان کمی کوچکتر از کتابخانه مشهور در اِفِسوس که در سال 117 میلادی ساخته شد، بوده است. اشمیتز این کشف را به عنوان «یک کشف واقعا باور نکردنی و تماشایی» توصیف می‌کند.

او می‌گوید: «این کتابخانه در اواسط قرن دوم میلادی ساخته شده و از کتابخانه‌های اولیه، دست‌کم در آلمان و شاید استان‌های شمال غربی رومی است. ممکن است بسیاری از شهرهای رومی وجود داشته باشند که کتابخانه دارند، اما آنها هنوز کاوش نشده اند. ما اگر فقط بنیاد این ساختمان را پیدا می‌کردیم نمی‌توانستیم بفهمیم یک کتابخانه است بلکه به دلیل وجود دیوارهای طاقچه‌دار توانستیم این مطلب را بگوییم.»

اشمیتز افزود: «ساختمان به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آن در مرکز شهر کلن، در بازار یا فضای عمومی در مرکز شهر قرار دارد. همچنین از مواد بسیار محکم ساخته شده و از آنجایی که ساختمان‌هایی مثل آن بسیار بزرگ هستند، مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرند.»

دیوارهای کتابخانه با سه طاقچه حفظ خواهند شد و توسط عموم مردم در زیرزمین مرکز انجمن کلیسای پروتستان که در حال حاضر ساخته می‌شود، قابل مشاهده خواهد بود.

مترجم: شهرزاد سمر

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: