کد خبر: 40119
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 شهریور 1398 - 20:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آتن؛ایفلا ۲۰۱۹

نقش کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدیریت بحران

منبع : لیزنا
«کتابخانه‌های عمومی و مدیریت بحران در ایران» در کنفرانس ایفلا 2019 بررسی شد.
نقش کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدیریت بحران

 به گزارش لیزنا، فاطمه پازوکی رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور و عضو کمیته استانداردها و کمیته کتابخانه‌های عمومی ایفلا در کنفرانس سالانه ایفلا ۲۰۱۹ به ارائه  مقاله ای با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و مدیریت بحران در ایران» پرداخت.

 فاطمه پازوکی که از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری به عنوان عضو اصلی کمیته استانداردها و کمیته «کتابخانه‌های عمومی» ایفلا انتخاب شده است، با حضور در هشتاد و پنجمین کنفرانس سالانه ایفلا در شهر آتن، به نقش کتابخانه‌های عمومی در مدیریت بحران در ایران پرداخت.

در  نشست افتتاحیه پنل کتابخانه‌های عمومی که در ۲ شهریور در کالج آتن کشور یونان برگزار شد، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی به شرح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران در بحران‌های اخیر ایران اشاره کرد و پس از ارائه آماری از وضعیت زلزله‌های کرمان و کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ و وقوع سیل در نوروز ۱۳۹۸، خلاصه‌ای از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران در قالب کمپین «بهار مهربانی» را معرفی کرد.

عضو کمیته کتابخانه‌های عمومی ایفلا در این ارائه ظرفیت فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی در مواقع بحرانی را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: بسیاری از کتابداران، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به فعالیت‌های داوطلبانه می‌توانند به صورت سازمان‌مند، با طی دوره‌های آموزشی مرتبط به ارائه خدمات لازم در مواقع بحرانی و پسابحران بپردازند.

همچنین وی از متخصصین این رویداد علمی بین‌المللی خواست توجه خود را به این بخش از نقش‌های کتابداران بیشتر کنند تا هم «پلان جامع پیشگیری برای بحران» از سوی کتابداران و هم دستورالعمل های حفاظتی برای اشیاء فرهنگی تدوین شود؛ چرا که این دستورالعمل‌ها در بحران‌های طبیعی، کتابداران و تصمیم گیرندگان را قادر می‌سازد تا در حفظ و بهبود وضعیت و جایگاه خود کنترل و نقش موثری داشته باشند.

مسئول کمیته روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در انتها گفت:‌ ما معتقدیم که کانون‌های اطلاعات (متشکل از کتابداران، کتابخانه‌ها و حتی اعضای کتابخانه‌ها) نباید در هنگام وقوع بحران دچار انفعال شوند. این کانون‌ها باید در زمره فعال‌ترین بخش های جامعه باشند. آنها هم پیش و هم در پسا بحران دارای نقش‌های فراوان و موثری هستند.

محمدرضا شکاری
|
Iran
|
1398/12/18 - 17:41
0
0
با سلام.
شکاف ها و کاستی های موجود در بحران سیل و پسابحران سیل سال 1398 انکار ناشدنی است، اما انکار زحمات کشیده شده در آن زمان هم بی انصافی است.
یکی از اهداف کتابخانه های عمومی "درگیر شدن در اجتماع" است، کتابخانه های عمومی هر آنچه در توان داشت رو کرد، در بطن جامعه درگیر شد، پیش رفت، به موفقیت هایی هم رسید (اما نمی گویم کافی بود)، ولی توجه به یک امر هم لازم است: و آن اینکه حضور کتابخانه ها در چنین بحرانی برای اولین بار بود، بدون هیچ آموزش و پیش زمینه ی فکری.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1398/06/09 - 13:22
0
2
با سلام. ضمن مغتنم شمردن حضور شما در ایفلا ی امسال و عرض تشکر . امیدوارم با انتشار هر چه سریعتر مطالب ارایه شده در ایفلا دوستان و همکاران کتابدار عزیز را از اظهار نظر های شتابزده و قضاوتهای فوری باز دارید و در عین حال فرصتی فراهم شود برای گرد آوری نظرات و اطلاعات عزیزان کتابدار مناطق دچار بحران و دستیابی به راهکار های مفید. سلامت باشید.
بهار
|
Iran
|
1398/06/05 - 10:41
0
2
آواز دهل شنيدن از دور خوش است.
خانم پازوكي عزيز!
شما كه توي كتابخونه نبوديد اون موقع كه سيل اومد. از كجا مي دونيد ما توي لرستان و خوزستان چي كشيديم؟؟؟ اخبار مندرج در سايتها و خبرگزاريها همه حقيقت گفته شده نبودند
پاسخ ها
فاطمه پازوکی.
| Greece |
1398/06/07 - 22:56
ممنون از بازخورد شما همکار عزیز. تمام تلاشم ارائۀ تصویری غیرفانتزی از حادثه بود. با دوستانی که در صحنه حضور داشتند هم صحبت کردم اما همچنان مشتاقم که مرا از زوایای بیشتری از آنچه گذشت مطلع کنید.
لطفاً به‌ هر طریق که مایلید با من تماس بگیرید.
ایمیل من:
کمالی
|
Iran
|
1398/06/05 - 08:39
3
1
واقعا عجب تزی.......
کشور که خودش رو ویبره است!!!
اولین جاش هم خود کتابخانه هاست!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: