کد خبر: 40671
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 دی 1398 - 15:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

راه‌های تعامل با ایفلا بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست روابط بین‌الملل پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «تعامل انجمن کتابداری و اطلاع‎ رسانی با ایفلا و پروژه‌های آن» در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
راه‌های تعامل با ایفلا بررسی شد

به گزارش لیزنا، نشست روابط بین‌الملل با موضوع «تعامل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی با ایفلا و پروژه‌های آن» در روز چهارشنبه 29 آبان ماه 1398 ساعت 16 تا 18 در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این جلسه دکتر فریبرز خسروی (رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)؛ دکتر محبوبه قربانی (معاون اداره کل آموزش و پژوهش کتابخانه ملی)؛ فاطمه پازوکی (رئیس کمیته امور بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و سردبیر نشریه آی‌بولتن)؛ دکتر صالح زمانی (مشاور امور بین‌الملل ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سردبیر نشریه آی‌بولتن) و دکتر مرتضی رزم‌آرا (کارشناس دفتر امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی) حضور داشتند.

در ابتدا دکتر خسروی دبیر نشست با اشاره به فعالیت چندده ساله ایفلا و تأثیرگذاری آن در جامعه علمی و حرفه‌ای، به چند نکته در رابطه با تعامل با ایفلا اشاره کرد. وی تفاوت ایفلا با سایر کنفرانس‌های بین‌المللی را در عمل‌گرایانه بودن آن و توجه ویژه‌اش به تجربه‌های حرفه‌مندان و اعضای جامعه علمی دانست. دکتر خسروی ضمن اشاره به دشوار شدن حضور ایرانیان برای حضور در کنگره‌های سالیانه ایفلا به دلیل هزینه‌های بالای آن، خواستار تلاش بیشتر جوانان متخصص برای عضویت در کمیته‌های تخصصی ایفلا شد.

در ادامه نشست دکتر زمانی سخنرانی خود را در رابطه با سند راهبرد ایفلا (2019-2024) ارائه داد و به چشم‌انداز این سند اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز ما داشتن کتابخانه‌ای قوی و متحد است که میدان را برای جوامع باسواد و مشارکت‌جو باز می‌کند. دکتر زمانی ضمن اعلام خبر انجام ترجمه محتوامحور این سند در کتابخانه ملی عنوان کرد: این سند دارای چهار رکن اصلی است و بر این اساس، کتابخانه‌ها و کتابداران را ترغیب به ایده‌پردازی می‌کند. از اعضای جوامع علمی و حرفه‌ای تقاضا می‌کند تا دست از عصبیت‌های علمی و حرفه‌ای بردارند. تقاضا می‌کند تا به همه کسانی که علاقمند به این حوزه هستند میدان داده شود و محدودیت‌ها و موانعی که همت‌های کتابداران را زائل می‌کند برداشته شوند. همچنین این سند کتابداران را ترغیب و تشویق می‌کند تا منشاء خیر باشند.

 دکتر زمانی در ادامه ضمن اشاره به ارزش‌های اشاره شده در این سند از جمله دسترسی آزاد به اطلاعات و اعتقاد به کیفیت بالای خدمات به روش‌شناسی تدوین این سند راهبردی اشاره کرد و توجه به خرد جمعی و مشارکت بیش از 190 کشور و بیش از 3 هزار کتابدار و متخصص را از ویژگی‌های بارز این سند دانست.

سخنران بعدی این نشست، دکتر قربانی بود که به معرفی «برنامه‌های جهانی ایفلا» پرداخت. وی به همکاری ایفلا با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد اشاره و نقش ایفلا در تدوین سند توسعه پایدار 2030 این سازمان را تشریح کرد. وی در ادامه برنامه‌های ایفلا، از جمله برنامه ایجاد جوامع کتابخانه‌ای بهتر، برنامه نقشه کتابخانه‌های جهان، برنامه استوری‌های ایفلا، برنامه دسترسی جهانی به اطلاعات برای توسعه، برنامه روندهای جهانی ایفلا و برنامه تدوین چشم‌انداز جهانی ایفلا را معرفی کرد.

فاطمه پازوکی سخنرانی خود را با عنوان «مزایای عضویت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در ایفلا» ارائه کرد. وی ضمن اشاره به بدیهی بودن ضرورت عضویت انجمن در ایفلا به دلیل ماهیت ایفلا که  فدراسیون انجمن‌های رشته و حرفه است، به برخی از مزایای این عضویت پرداخت. افزایش سرمایه اجتماعی، حضور مؤثر در کمیته‌ها و طرح‌های بین‌المللی، افزایش اعتماد به نفس متخصصان ایرانی، افزایش اعتبار، گرفتن حق رأی و بهره‌گیری از تخفیف‌ها و انتشارات ایفلا برخی از مزایایی بود که وی به آن ها اشاره کرد.

دکتر رزم‌آرا به مقایسه فعالیت‌های ایفلا با آیلا (انجمن زبانشناسان بین‌المللی) پرداخت.  وی ضمن اشاره به اشتراکات این دو نهاد به سابقه کمتر آیلا اشاره کرد و توجه بیشتر آیلا به جنبه‌های پژوهشی و همچنین تلاش آنها برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی سایر رشته‌ها را از ویژگی‌های این نهاد بین‌المللی دانست.

در این نشست پیام‌های تصویری ده نفر از متخصصان و صاحب‌منصبان ایفلا و انجمن‌های کتابداری خارجی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در رابطه با آینده کتابخانه‌ها پخش شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. همچنین در پایان نشست به پرسش‌های حضار پاسخ داده شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: