کد خبر: 43318
تاریخ انتشار: شنبه, 02 اسفند 1399 - 14:45

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به ریاست سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در استانداری برگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با حضور محمدعلی نبی پور، سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی؛ سید حمید موسوی، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، دبیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی و دیگر اعضای انجمن برگزار شد.

سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در این جلسه از کتاب به عنوان بهترین ابزار برای افزایش دانایی و آگاهی و به تبع آن افزایش تعالی بشر یاد کرد.

محمد علی نبی‌پور با اشاره به جایگاه کتاب در اسلام به عنوان معجزه پیامبر(ص)، گفت: تمامی تلاش های انجام شده در جهت توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه در ایام کرونایی در کشور جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به آمارهایی در حوزه افزایش میزان مطالعه در کشور و جهان در یک سال گذشته، گفت: جهان در ایام شیوع کرونا کتابخوان تر شده است و باید توجه کنیم در زندگی صنعتی و عصر جدایی انسان ها، کرونا، فرصت ارزشمندی برای نزدیکی با یار مهربان و دوست همیشگی بشر فراهم آورده است.

نبی‌پور اجرای طرح پیک موتوری و ارسال کتاب به درب منازل علاقه مندان به کتاب را طرحی ارزشمند دانست و گفت: جمع آوری کتاب های کتابخانه های ادارات و دفاتر مسئولان و ارسال به کتابخانه های عمومی، افزایش زیرساخت های کتابخانه ای و ایجاد کتابخانه های سیار با استفاده از کمک و همراهی خیرین، استفاده بیشتر از ظرفیت های فضای مجازی و برگزاری جلسات انجمن استان به صورت مجازی با حضور فرمانداران شهرستان ها از جمله پیشنهاداتی است که می تواند در جهت ترویج فرهنگ مطالعه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع)، گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان  یکی از ارکان اصلی توسعه فرهنگی در کشور و به عنوان معین فرهنگی در طرح مثلث اقتصادی استان مورد نظر قرار گرفته اند.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: استفاده از ظرفیت تمامی نهادهای مردمی و دولتی و سمن های مردم نهاد در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و استفاده از ظرفیت کتابخانه های عمومی در تهیه طرح آمایش سرزمینی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی، ایجاد ۸ کتابخانه سیار در مشهد مقدس و کمک خیران از جمله  مصوبات جلسات قبلی انجمن کتابخانه های عمومی استان بود که با پیگیری های انجام شده، اجرایی شده است.

وی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت ها و تبعات آن در کشور به عنوان یکی  از اصلی ترین اتفاقات سال جاری یاد کرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور دوره ای جدید از فعالیت و تلاش کتابداران کتابخانه های عمومی آغاز شد و دوره ای درخشان در حوزه کتاب و کتابخوانی در این ایام رقم خورده است.

سبزیان با اشاره با اینکه با اقدامات انجام شده، مردم استان در دوران کرونا کتابخوان تر شده اند، گفت: اجرای بیش از ۴۰۰۰ برنامه فرهنگی در قالب برگزاری بیش از ۵۷۳ برنامه کودکانه، ۹۸۳ فعالیت مناسبتی، ۳۹۷ برنامه جمع خوانی کتاب، ۱۶۸ مسابقه کتابخوانی و ۸۵ کارگاه آموزشی، ۱۵ جلسه خوانش و رونمایی و برنامه های متنوع فرهنگی خلاقانه، بخشی از فعالیت های کتابخانه های عمومی در دوران کرونا بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی از برگزاری پویش «خانواده کتابخوان» همزمان با شروع ویروس کرونا در کشور و استقبال ۲ هزار خانواده از این پویش، برگزاری دهمین جشنواره  کتابخوانی رضوی، اجرای طرح ملی «اقتراح ماسک» با موضوع شعر طنز در مورد ماسک، افتتاح محفل ادبی «رواق ادب» با هدف حمایت از نوشاعران و نوادبیان، اجرای طرح «حسینیه کتاب» و تولید محتوای فرهنگی و مذهبی در ایام محرم و صفر و تهیه محتواهایی مانند محفل سلوک عاشورایی، یک اربعین کتاب، آیین سلام بر حبیب، به تو از دور سلام نیز به عنوان دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال جاری یاد کرد.

وی توجه به احداث و ساخت کتابخانه عمومی جدید و اتمام پروژه های نیمه تمام کتابخانه ای استان را مورد توجه قرار داد و گفت: افتتاح کتابخانه های عمومی زنده یاد فهیمه زینلی در نیشابور، مرحوم حاج غلامرضا داودی در بردسکن و کتابخانه عمومی عمید الملک کندری در خلیل آباد و افتتاح مرحوم شاهین فر در گلبهار، کتابخانه برکت حاج سید مجتبی حسینی در روستای شفیع آباد، کتابخانه عمومی شهر بینالود در مشهد، کتابخانه شهید ناصر سنگل آبادی در تربت حیدریه، کتابخانه شهر شادمهر در مه ولات تا پایان سال جاری از جمله اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی در جهت ارتقای زیرساخت های کتابخانه ای است.

سبزیان صدور مجوز ۱۱ سالن مطالعه و پیگیری دریافت مجوز ۴۰ سالن مطالعه دیگر در استان و امضای ۲۲ تفاهم نامه همکاری با نهاد ها و سازمانهای دولتی و مردمی را تلاش های ادره کل کتابخانه های عمومی برای افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه با هم افزایی و مشارکت عمومی عنوان کرد.

وی از اجرای طرح «کتاب موتوری» و ارسال کتاب های مورد تقاضای اعضا به درب منازل به عنوان یکی از طرح های اجرا شده در ایام کرونا یاد کرد و گفت: با توجه به جایگاه کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان افسران جبهه دانایی و آگاهی  و در ادامه رشد شاخص های کتابخانه ای، امیدواریم در گام دوم انقلاب اسلامی اقدامات برجسته ای در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انجام دهیم.

مرتضی کرباسی، دبیر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اعلام آمادگی برای کمک به موضوع ارسال کتاب از طریق کتابخانه های سیار به مدارس حاشیه شهر مشهد، گفت: مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی برای خرید کتاب در طرح «مدیران کتابخوان» با موضوع ارسال کتاب در هر مناسبت برای مدیران و اعضای خانواده آن ها مشارکت می کند.

در پایان این جلسه از محمدحسین روشنک، خیر و مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی به عنوان خیر برگزیده کشوری با اهدای لوح سپاس با امضای علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقدیر شد.