کد خبر: 47831
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 مهر 1402 - 15:08

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
سه پنل در اولین روز همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک 25 مهرماه برگزار شد.
نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها

به گزارش لیزنا، سه پنل در اولین روز همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک 25 مهرماه برگزار شد.

نخستین پنل همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور امین زارع، امیر ریسمان باف و مجتبی کفاشان به عنوان اعضای پنل برگزار شد.

اصغر ایزدی جیران، دانشیار مردم‌شناسی دانشگاه تبریز با ارائه مقاله «کتابداری اخلاقی و تحول در فرهنگ و کسب‌وکار: فهمی مردم‌شناختی از روستای ویان همدان» به بیان داستان کتابخانه عمومی قدس روستای ویان همدان و علی‌کرمی، کتابدار کتابخانه و نقش آن ها در پیدا شدن فکر رهایی از کارگری و بدل شدن به تولیدکننده‌ پرداخت.

خورخه دو پرادو، رئیس فدراسیون انجمن‌های کتابخانه‌ها، متخصصان اطلاعات و مؤسسات برزیل با ارائه مقاله ای با موضوع «کتابخانه‌های عمومی و توسعه شهری دانش‌بنیان»، عنوان کرد: توسعه شهری دانش‌بنیان چهار وجه دارد. اولین وجه آن توسعه ابعاد فرهنگی و اجتماعی است که شامل ایجاد تساوی برای تمام شهروندان است. دومین بعد آن، توسعه شهری و زیست محیطی است که به ارتقای نوع زندگی انسان ها منجر می شود. بعد اقتصادی و مدیریتی ابعاد دیگر توسعه شهری دانش‌بنیان است.

وی افزود: کتابخانه های عمومی نمایندگان جامعه هستند ولی کتابخانه های عمومی به سمت توسعه شهری بروند، رویدادهای مهمی را رقم خواهند زد. ورود کتابخانه های عمومی به کسب و کارهای کوچک، در حقیقت به این معناست که این نهاد به حیطه توسعه شهری مبتنی بر دانش ورود کرده است.

رئیس فدراسیون انجمن‌های کتابخانه‌ها، متخصصان اطلاعات و مؤسسات برزیل در ادامه به بیان تجربه های کشور برزیل در زمینه کتابخانه های عمومی و برنامه ها و طرح های ارائه شده در این زمینه پرداخت.

رشیده بوالحسن، مشاور وزیر گردشگری، صنایع خلاقانه و هنرهای نمایشی ایالت ساراواک به سخنرانی با موضوع «بازاندیشی خدمات کتابخانه‌ای برای توسعه کارآفرینی: ابتکارات کتابخانه ایالتی ساراواک» پرداخت.

وی با بیان اینکه وظایف کتابخانه های عمومی کشور ما این است که مردم بتوانند به درآمد بالا دست یایند، گفت: تمرکز ما در کتابخانه های عمومی بر سه محور توسعه اقتصادی، رشد اجتماعی و نوآوری است.

رشیده بوالحسن با اشاره به اینکه کسب و کارهای کوچک باید در کتابخانه های عمومی به صورت دیجیتال دنبال شود، گفت: باید مراکز دیجیتال و دوره های آنلاین توسط کتابخانه های عمومی ایجاد شود تا هر فرد در هر زمانی که تمایل داشت به آموزش روی آورد، در حقیقت کتابخانه های عمومی باید علاوه بر ایجاد بستر آموزش دیجیتال، در زمینه اطلاعات آنلاین آگاهی بخشی کنند.

معصومه فرامرزی، کارشناس مسئول تأمین منابع کتابخانه‌ها به ارائه مقاله «آینده‌پژوهی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با رویکرد دلفی کلاسیک» پرداخت. نتایج این پژوهش نشان داد که کتابخانه های عمومی در کشور می توانند به نیازسنجی اطلاعاتی برای کسب و کارهای کوچک کمک کنند. کتابخانه ها همچنین می توانند به نیازهای اطلاعاتی این کسب و کارها پاسخ داده یا در جهت پاسخگویی به آن تجهیز شوند و نیز سرمایه انسانی کشور در کتابخانه های عمومی می تواند در راستای ایجاد یک پایگاه داده کسب و کار سازماندهی شود. برگزاری رویدادهای کارآفرینی و نیز ایجاد دسترسی فضای کار به کسب و کارهای کوچک و متوسط از دیگر کارویژه هایی است که می توان در توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط برای کتابخانه های عمومی کشور تعریف کرد.

گفتنی است، پایان این پنل به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. 

پنل دوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک

پنل دوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور سعید اسدی، حسن بهزادی و احمد شعبانی به عنوان اعضای پنل برگزار شد.

علیرضا نوروزی، دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست به ارائه مقاله ای با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و کارآفرینی اجتماعی» پرداخت.

وی با برشمردن اهداف و ماموریت های اجتماعی، به ارتباط کتابخانه های عمومی و جامعه پرداخت و عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی ضمن حمایت از آموزش و یادگیری مادام‌العمر از جامعه و اجتماعات و درگیرسازی اجتماعی استقبال و  پشتیبانی می‌کنند.

نوروزی بیان کرد: کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی با توجه به تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی آنها، امروزه بیش از هر زمان دیگری به منظور حمایت از جامعۀ کاربران، سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادها و سازمان‌های دولتی محلی به طُرق مختلف، از جمله فعالیت‌های اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ضروری است.
به گفته وی، آیندۀ کتابخانه‌های عمومی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها در بکارگیری تجربیات گذشته برای همگام شدن با چالش‌های زمان حال بستگی دارد. ایران در مسیر توسعه قرار دارد و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی می‌تواند به سرعت بخشیدن روند پیشرفت کشور کمک کند. در صورتی که کمک به جریان کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان کتابخانه‌های عمومی نهادینه شود، می‌تواند راه‌حلی پایدار و قابل‌اجراء برای مسائل مختلف کشور باشد.

او. ان. چاوبی، رئیس انجمن کتابخانه‌های هند دیگر سخنران این پنل بود که به ارائه مقاله ای با عنوان «پایداری سیستم‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی از طریق بازاریابی منابع تجاری برای کارآفرینان کوچک» پرداخت.

وی گفت: کتابخانه عمومی، حداقل از نظر بودجه، تنها در صورتی رشد می‌کند که اقتصاد آنقدر قوی باشد که کسب‌وکارهای کوچک توانایی پرداخت مالیات کافی را داشته باشند. کمک به کتابخانه به نوبه خود به کسب و کارهای کوچک کمک می کند که بیش از یک سازمان آموزشی و فرهنگی منفعل، فعال و مرتبط باشد. این نقش‌ها اگرچه به‌طور انکارناپذیر مهم هستند، اما کتابخانه همیشه در حال رقابت با سایر ادارات شهرداری برای دریافت بودجه است. کتابخانه‌ها می‌توانند با تأکید بر اینکه ارزش خدماتی که به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌کنند، سهم قابل‌اندازه‌گیری در اقتصاد منطقه دارد، رقابت شدیدتری داشته باشند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های هند  گفت: کتابخانه عمومی نقش اجتماعی مهمی با توجه به کسب و کارهای کوچک ایفا می کند. منابع کتابخانه‌ای می‌توانند به ایده‌های خلاقانه کارآفرینی چارچوب و جسم ببخشند. کتاب‌های کتابخانه‌ای، منابع اطلاعاتی و مطمئناً کتابداران مشاور کارآفرین هستند. کتابخانه عمومی تنها جایی است که کارآفرینان مشتاق می توانند برای اطلاعات لازم برای پر کردن جاهای خالی طرح تجاری مراجعه کنند.

مهدی نارمنجی، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های استان خراسان جنوبی به ارائه مقاله ای با عنوان «جایگاه کتابخانه‌های عمومی روستایی در توانمندسازی کشاورزان» پرداخت.

وی عنوان کرد: با توجه به این که امروزه توسعه کشاورزی یکی از مؤلفه‌های توسعه اقتصادی است و می‌تواند در ایجاد اشتغال در جامعه و نیز افزایش تولیدات ملی نقش مؤثری داشته باشد پیشنهاد می‌گردد که کتابخانه‌های عمومی در مناطق روستایی در خصوص توانمندسازی کشاورزان برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند زیرا عدم توجه به این موضوع موجب اتلاف منابع ارزشمند طبیعی در کشور خواهد شد.
نارمنجی گفت: در این زمینه صرفاً تأمین منابع اطلاعاتی کشاروزی راهگشا نخواهد بود بلکه لازم است این گروه از کتابخانه‌ها با ارائه خدمات مناسب و برگزاری برنامه‌های جنبی، بستر لازم جهت بهره‌برداری حداکثری از این منابع را فراهم نماید تا بتوانند با تحول‌آفرینی در این حوزه نقش خود در توسعه اقتصادی مناطق روستایی و تبع آن توسعه اقتصاد ملی را ایفا نمایند. این امر بدون شک در ارتقای جایگاه کتابخانه در سطح جامعه نیز اثرگذار خواهد بود.
رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های استان خراسان جنوبی برنامه‌ریزی این کارگاه‌ها از سوی کتابخانه‌های عمومی روستایی را ضروری دانست و گفت: در این صورت کتابخانه‌های عمومی احتمالاً خواهند توانست نقش خود را به عنوان مراکز آموزش اجتماعی به منظور توانمندسازی کشاورزان در سطح روستاها به خوبی ایفا نمایند.

حمیده مؤمنی فراهانی، کتابدار کتابخانه عمومی علی ابن ابی‌طالب استان مرکزی به ارائه مقاله «تسهیل‌گری کتابخانه‌های عمومی در راه‌اندازی و توسعۀ کسب‌وکارهای کوچک» پرداخت.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی با ارائۀ خدمات و برنامه‌های ترویج کارآفرینی و نوآوری در زمینۀ کسب‌وکارهای کوچک از طریق ارتقای خود به مراکز فناوری، آموزشی، مشاوره‌ای، پژوهشی، پایگاه اجتماعی، واسطه‌گری و فضاهای سازنده و همچنین ایجاد زمینه و فرهنگ به‌منظور تشویق تولید خلاق در پیشرفت چشم‌اندازهای فناوری‌محور و اقتصاد دانش‌بنیان مشارکت دارند.

مؤمنی گفت: این نقش‌ها و کارکردها، کتابخانه‌ها و کتابداران را قادر به شرکت در یک جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان ساخته، به‌گونه‌ای که خدماتشان را به عنوان نمود واضحی از تصویر هوشمندی، خلاقیت و رقابتی عرضه می‌کنند.

گفتنی است، پایان این پنل به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. 

پنل سوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک

پنل سوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور علی عظیمی و لیلی سیفی به عنوان اعضای پنل برگزار شد.

وید بیشاپ، استاد دانشکده علوم اطلاعات دانشگاه تنسی- ناکسویل آمریکا، سومین پنل همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک را با سخنرانی درباره «جایگاه کتابخانه‌های عمومی روستایی در توسعه مشاغل کوچک» آغاز کرد.

بیشاپ با ارائه گزار هایی از کتابخانه های عمومی در تنسی آمریکا گفت: کتابخانه های عمومی باید مجهز به دستگاه ها و برنامه ای به روز باشد تا بتواند تمامی تجهیزات لازم  در اختیار عموم قرار دهد.

استاد دانشکده علوم اطلاعات دانشگاه تنسی- ناکسویل آمریکا با بیان اینکه تقسیم بندی اطلاعات براساس کسب و کارهای مختلف، گفت: از جمله کارهای کتابخانه عمومی این است که علاوه بر آموزش به مردم، بتوانند از بنگاه های اقتصادی کوچک حمایت کنند و همچنین از حمایت های مالی از سوی ارگان های اصلی برخوردار شوند.

استیو کریمر، استاد دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا سخنران دوم این پنل بود که به سخنرانی با موضوع «آماده‌سازی و آموزش کتابداران برای حمایت از مشاغل کوچک محلی و کارآفرینی: چالش‌ها و فرصت‌ها» پرداخت.

کریمر با عنوان اینکه کتابخانه های عمومی از ایجاد و اشتغال حمایت می کنند، گفت: برخی از کسب و کارهای کوچک متعلق به بانوان، اقلیت های بومی و... هستند، کتابخانه های عمومی سعی می کند این کسب و کارها را گسترش دهد.

استاد دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا اضافه کرد: کتابخانه ها زمینه تحقیق و پژوهش دارند، در مدارس فقدان هایی در زمینه آموزش کسب و کار وجود دارد این کمبودها می توانند در کتابخانه ها جبران شوند.

به گفته وی کتابداران اگر بتوانند تجربه های خود را در سراسر دنیا با هم اشتراک بگذارند، به پررنگ تر شدن نقش کتابخانه ها در حیطه توسعه کسب و کارها کمک می کند.  

جنیفر بیرنز، مدیر مرکز آگاهی‌های تجاری و دارایی‌های معنوی، کتابخانه مرکزی روچستر و شهرستان مونرو به سخنرانی با موضوع «رویکردهای نوآورانه برای کمک به کارآفرینان: مدل روچستر» پرداخت.

بیرنز با اشاره به خدمات کتابخانه های عمومی آمریکا در زمینه کسب و کارهای کوچک گفت: در کتابخانه های عمومی پژوهش بازار انجام می شود. کار ما یک کار تحقیقاتی است و به حوزه آموزش وارد نشده ایم. 

مدیر مرکز آگاهی‌های تجاری و دارایی‌های معنوی، کتابخانه مرکزی روچستر افزود: ما مرکز اطلاعاتی در زمینه مالکیت معنوی هستیم و کاری که برای ما ضروری است این است که  براساس منابع تحقیقاتی، اطلاعات صحیح و شفاف را به مخاطب ارائه دهیم. اگر فردی طرحی را در زمینه کسب و کار کوچک داشته باشد، کتابخانه های عمومی می توانند اطلاعات لازم را در پیشبرد آن ارائه کنند.

مگان جانیکی، سرپرست معاونت سیاست عمومی و پشتیبانی انجمن کتابخانه‌های آمریکا، مدیر پروژه کتابخانه‌های آمریکا و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک آخرین سخنران این نشست بود و درباره «تجربیات ایجاد روابط با جامعه تجاری» سخنرانی کرد.

جانیکی با اشاره به اینکه افراد جامعه باید اهداف کتابخانه ها را بدانند، گفت: در این صورت  ما می توانیم کار خود را بهبود دهیم. برنامه ها و فرصت های کتابخانه ها بسیار است. باید مخاطبان را ظرفیت های خود آشنا کنیم تا بتوانند از خدمات کتابخانه ها استفاده کنند.

سرپرست معاونت سیاست عمومی و پشتیبانی انجمن کتابخانه‌های آمریکا با تأکید بر اینکه هدف ما برقراری رابطه طولانی مخاطبان با کتابخانه های عمومی است، گفت: برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است که بتوانند بین کتابخانه های عمومی و اتاق های بازرگانی ارتباط برقرار کنند و مشارکت هایی برای خود کسب کنند. 

وی تأکید کرد: مقامات دولتی باید رویکردها و کارهای کتابخانه های عمومی را بدانند تا بتوانند از آن ها حمایت کنند.

علی عظیمی وقار، عضو هیات علمی بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی در پایان این پنل با جمع بندی سخنرانی ها به  تفاوت رویکرد کتابخانه های عمومی در حوزه کسب و کار در کشور ایران و آمریکا اشاره و عنوان کرد: در کشور ایران موسسات و شرکت های رقیب برای کتابخانه های عمومی بسیار زیاد است و کتابخانه ها در حوزه آموزش وارد می شوند؛ اما در کشور آمریکا کتابخانه های عمومی در ایجاد سازوکارهای تجاری کمک می کنند. 

عظیمی وقار گفت: براساس صحبت کتابداران و استادان دانشگاه آمریکا، رویکرد کتابخانه های عمومی این کشور این است که کتابداران باید فراتر از  گوکل و ماشین های اطلاع رسانی بتوانند به مردم در ساختن زندگی و کسب و کارها کمک کنند. این موضوعی است که در جامعه ما چندان توجه نشده است.

عضو هیات علمی بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی به گذار از سرمایه های مختلف اشاره و عنوان کرد:  اشیای فیزیکی، نیروی انسانی و اطلاعات سرمایه هستند، اما امروز ارتباطات سرمایه است. کتابخانه های عمومی می توانند این نقش را داشته باشند و بتوانند آدم ها را با هم مرتبط کنند.