کد خبر: 43515
تاریخ انتشار: شنبه, 14 فروردين 1400 - 09:05

داخلی

»

گزارش

سومین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران سومین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «بیان نگرش ها و تجربه های کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی (3)» را برگزار کرد.
سومین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، سومین گفتگوی زنده مربوط به نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی با حضور دکتر نسترن پورصالحی، دبیر نشست، یاسمن آصفی ، کتابدار دبستان دورۀ دوم و علیرضا باقری جبلی ،کتابدار دبستان روز یکشنبه 3 اسفند 1399 ساعت 19 تا 20:30 در صفحه اینستاگرام انجمن برگزار شد. مهمانان در مورد فضای کتابخانه، برنامه‌های قبل از دوران کرونا و تحولاتی که متأثر از مجازی شدن آموزش در ارائه برنامه‌های کتابخوانی و فعالیت‌های کتابخانه آموزشگاهی رخ داده است را بیان کردند.

در بخش اول گفتگو که با یاسمن آصفی صورت گرفت؛ از مهم‌ترین برنامه‌های کتابخانه در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ صحبت شد که برگزاری نمایشگاه دایمی از ۶ عنوان کتاب مناسب، برگزاری مسابقات کتاب هفته و طراحی فعالیت ویژه ای برای هر پایه تحصیلی: قفسه کتاب خوانی من(پایه چهارم)، کاربرگ های جذاب کتابخوانی برای کتابهای داستانی و غیر داستانی، تشکیل جمع های کتابخوانی و معرفی کتاب از جملۀ آن‌هاست. در ادامه به تغییرات برنامه‌ها و فعالیت‌های کتابخانه و کتاب‌خوانی  در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ اشاره شد.

یاسمن آصفی گفت:  در دوران کرونا کتابخانه تعطیل نبوده و کتابداران علاوه بر امانت کتاب یک روز در هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارائه فعالیت‌ها در سامانه آموزشی مودل می‌پرداختند. این فعالیت‌ها به صورت آنلاین و آفلاین طراحی شده است. برگزاری کلاس‌های کتاب‌خوانی برای هر پایه یک بار در ماه، برگزاری برنامه‌های مناسبتی (هفته کتاب و کتاب‌خوانی/ شب یلدا/ دهه فجر) به صورت برخط (آنلاین) صورت می‌گرفت و برنامه‌هایی مانند معرفی هر هفته یک داستان کوتاه، ساخت کلیپ و پادکست در طرح‌های مناسبتی، تجهیز کتابخانه از طریق خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه اولیاء به صورت برون خط (آفلاین) پیگیری می‌شد.

در ادامه علیرضا باقری توصیفی از محیط کتابخانه دبستان ارائه کرد و گفت: کتاب‌ها در موضوعاتی همچون علمی، داستان، مذهبی، شعر و هنر دسته‌بندی شده‌اند. مخزن کتابخانه باز است و دانش‌آموزان خود یا با راهنمایی کتابدار کتاب‌های مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند و امانت می‌گیرند. همچنین رده‌بندی کتابخانه با توجه به موضوعاتی است که دانش‌آموزان دنبالش هستند و برای موضوعات اصلی زیرشاخه‌هایی در نظر گرفته شده است.

سپس وی دربارۀ برچسب‌زنی رنگی کتاب‌ها و نحوۀ بازیابی آن‌ها و همچنین وجود استند پیشنهاد کتاب برای دانش‌آموزان مطالبی را بیان کرد. وی همچنین در خصوص خدمات‌دهی به دانش‌آموزان گفت: با توجه به کم بودن فضای کتابخانه و از طرفی بزرگ بودن و مجهز بودن کلاس‌ها بسیاری از خدمات‌دهی‌ها  از طریق کلاس‌ها انجام می‌شود و هر پایه‌ای متناسب با محتوای آموزشی بسته‌های مطالعاتی مانند «سلام کلاس اولی‌ها» و «باشگاه صدتایی‎ها» دارد که تأثیر خوبی بر روان‌خوانی و علاقمند شدن آن‌ها به خواندن داستان دارد. در طول سال تحصیلی هر دانش‌آموز باید حداقل ۱۰۰ کتاب را از کتابخانه کلاسی امانت بگیرد. کارتی طراحی شده است که پس از خواندن صدمین کتاب، با امضای معلم  به دانش‌آموز به رسم یادبود داده می‌شود. بنابراین باید یک سری فعالیت‌های کتابخوانی در مدارس اجباری شود، زیرا در مدرسه ما تجربه نشان داده است که در حالت اختیاری به خصوص در پایه‌های پنچم و ششم، امانت گرفتن کتاب به حداقل می‌رسد و حتی بسیاری از دانش‌آموزان در طول سال یک بار هم از کتابخانه کتاب امانت نمی‌گیرند.

در ادامه علیرضا باقری گفت: در شرایط کرونا در خدمات‌دهی و ارتباط با دانش‌آموزان تغییراتی به وجود آمد از جمله اینکه امانت‌دهی کتاب به دانش‌آموزان تعطیل شد و بعد از مدتی و به فاصله‌های زمانی به ازای هر دانش‌آموز تعداد مشخصی کتاب انتخاب شد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (مثل قرنطینه کردن کتاب‌ها به مدت بیش از ۷۲ ساعت) به همراه وسایل دیگر مربوط به فعالیت‌های کلاسی برای بچه‌ها ارسال شد. در سامانه مدرسه چندین بخش برای کتابخانه با عناوین فعالیت‌ها، کتابسرا، با اولیای محترم، زنگ تفریح،  بهترین‌ها و بخشی به نام صوتی و تصویری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ارتباط معلم‌ها در دورۀ کرونایی با کتابخانه گفت: برای اجرای خوب و کارآمد طرح‌ها در مدرسه (چه در شرایط کرونا و چه شرایط عادی) نیاز به تعامل تنگاتنگ با معلم‌هاست. از آنجا که دانش‌آموزان دبستانی، حرف شنوی و الگوپذیری بالایی از معلمان خود دارند انجام شدن طرح‌های کتابخانه با همکاری معلمان به نتایج مطلوب‌تری منتهی می‌شود.

علیرضا باقری در انتها با بیان اینکه تحقیقات متعدد نشان داده که دانش‌آموزان مدارسی که کتابخانه‌های مجهزتر و فعال‌تری دارند هم در ارزشیابی‌های استانداردی که در طول سال در مدارس انجام می‌شود، هم در آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها و هم در دانشگاه موفق‌تر بوده‌اند؛ گفت:  حتی اگر از نظر آموزشی به این موضوع نگاه شود؛ صَرف در آن است که برای کتابخانه‌ها و کتابداران به طور ویژه هزینه شود که در واقع سرمایه‌گذاری است. نه اینکه در شرایط بحرانی همچون کرونا در اولین اقدام نوک پیکان به سمت «قلب مدرسه» نشانه رود.

علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فیلم این جلسه به آدرس مراجعه کنند.