کد خبر: 43582
تاریخ انتشار: شنبه, 28 فروردين 1400 - 15:03

داخلی

»

گزارش

کارگاه «مهارتهای مدیریت داده» برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی با موضوع «  مهارتهای  مدیریت داده» با  همکاری انجمن علمی دانشجویی  گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و مرکز مطالعات و مشاوره علم اطلاعات و دانش شناسی  این دانشگاه برگزار شد.
کارگاه «مهارتهای مدیریت داده» برگزار شد

به گزارش لیزنا،‌  کارگاه آموزشی  با موضوع «  مهارتهای  مدیریت داده»  با تدریس مریم مقدمی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه داده، چهارشنبه24 فروردین ماه ۱۴۰۰ از ساعت 19 تا ۲۱ برگزار شد.

مدرس کارگاه ضمن اشاره به اهمیت دیتا در عصر داده محوری و لزوم توجه به کسب و کارهای داده محور به بحث در خصوص هوش تجاری به عنوان مکمل بحث کسب و کارهای داده محور پرداخت.

مریم مقدمی پژوهشگر حوزه داده در زمینه حزئیات این کارگاه افزود : داده محوری کسب و کارها لازمه موفقیت انهاست و داشتن دانش تخصصی در حوزه داده شرط لازم جهت ورود به بحث مدیریت داده های سازمانی است. در این بین متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با توجه به تسلط بر مباحث اطلاعات و مدیریت ان دارای پتانسیل قوی جهت ورود به حوزه مدیریت داده هستند.  

این پژوهشگر به داده های کسب و کار اشاره کرد و افزود :داده محور بودن به این معنی است که داده می بایست به طور موثر و از طریق تعامل بین رهبران کسب و کار مدیریت گردد. در سازمان ها ما نیاز داریم تا داده های غیر نرمال و غیر استاندارد را پاکسازی کرده و با رعایت چرخه زندگی داده ها به مدیریت انها بپردازیم. در این میان جهت اشنایی و کسب دانش دانش تخصصی در حوزه مدیریت داده نیاز به کسب مهارتهای فنی و غیر فنی داریم.

 وی  ضمن معرفی چهارچوب بدنه دانش مدیریت داده [1]به عنوان چارچوب استاندارد معرفی شده توسط داما[2] (انجمن غیر انتفاعی داما) به مفاهیم اساسی این چهارچوب پرداخت. .مهارتهای اصلی در مدیریت داده طبق مباحث این کارگاه عبارتند از: اشنایی با پایگاه داده و معماری داده، مدل سازی داده، کیفیت داده، یکپارچگی داده، انبارش داده، ابرداده، داده های مرجع و ...

وی گفت: در مدیریت داده ها شناخت نوع داده از منظر داده های عظیم و ریز داده جهت مدیریت انها ضروری است. در کسب و کارهای داده محور داده یک دارایی سازمانی است از این رو داده یک دارایی تمام نا شدنی است و در طول زمان تنزل نمی یابد و بادوام و استراتژیک است. سازمانها برای مدیریت داده نیاز به یک استراتژی داده دارند سازمان هایی که از این  استراتژی برخوردارند برنامه مدیریت داده خود را بر اساس استراتژی جلو می برند و باعث بهره بری و عملکرد بهتری می شوند. وی ضمن اشاره به ابزارهای مهم در مدیریت داده ها از قبیل پاور بی آی، تبلو، گوگل انلایتیکس و ... به نقش تعهد رهبری و فرهنگ داده محوری در سازمان به عنوان دو عنصر مهم و اساسی در پیاده سازی فرایند مدیریت داده در سازمانها اشاره کرد.  

این کارگاه تخصصی با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در خصوص موضوعات پژوهشی جهت ورود به مبحث مدیریت داده در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به پایان رسید.

 این کارگاه  با  حمایت انجمن علمی دانشجویی  گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، مرکز مطالعات و مشاوره علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و شرکت دانش گستر برگزار شد و برای شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه صادر شد.

 

گزارش: الهه شاهی دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان

---------------------------------------------------

[1] DMBOK

[2] DAMA