کد خبر: 44420
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 مهر 1400 - 13:39

داخلی

»

گزارش

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

همایش خاکریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مولفه های بانوی تراز انقلاب برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
همایش خاکریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مولفه های بانوی تراز انقلاب با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
همایش خاکریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مولفه های بانوی تراز انقلاب برگزار شد

به گزارش لیزنا، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی و با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و دفتر تبلیغات اسلامی همایش خاکریز دوم با موضوع نقش خانواده در دفاع مقدس و مولفه های بانوی تراز انقلاب با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی حسینی، مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین  محمدحسین راجی، مدرس حوزه؛ خانواده معظم شهدا و مبلغین دینی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ه) برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به میهمانان و خانواده های معظم شهدا، گفت: عنوان این همایش برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که فرموند «خانواده های شهدا خاکریز دوم جبهه ها هستند». ایشان از شهدا به عنوان خاکریز اول در جنگ با دشمنان دین خدا و از خانواده های معظم شهدا به عنوان خاکریز دوم یاد کردند.

وی تصریح کرد: اگر خانواده های شهدا، مادران، خواهران و همسرانشان نبودند بطور حتم درخششهای اینچنینی امکانپذیر نبود. مادران با تربیت خانوادگی و صبر و همسران با همراهی شهدا، پرورش دهنده این شهدای معزز بودند. در اهمیت تکریم از خانواده های شهدا همین بس که امام راحل(ره) به خانواده های شهدا احترام زیادی می گذاشتند و به تعبیری این عزیزان را چشم و چراغ ایران اسلامی دانستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، گفت: امیدوارم خروجی این همایش منتج به این امر شود که بیش از پیش به مقام شامخ خانواده های معظم شهدا به ویژه مادران و همسران ارج نهیم.

 در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی حسینی، مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره های شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: در تکریم از خانواده های شهدای به این فرمایش از امام راحل(ره) بسنده می کنم که فرمودند « سلام و‏‎ ‎‏درود بر شما پدران و مادران، همسران، فرزندان و بازماندگان‏‎ ‎‏شهدا که از بهترین عزیزان خود در راه بهترین هدف که اسلام عزیز‏‎ ‎‏است، بزرگوارانه گذشته اید، و در امر دفاع از دین خدا، آنچنان‏‎ ‎‏صبر و مقاومت نشان داده اید که رشادت و استقامت یاران سید‏‎ ‎‏شهیدان حضرت امام حسین (ع) را در خاطرۀ جهانیان‏‎ ‎‏تجدید کردید».

وی افزود: از اول انقلاب زنان یکی از برجسته ترین نقشها را در جامعه ایفا کردند. حضورشان در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس اگر سنگین تر و پررنگ تر از رزمندگان نباشد، کمتر نیز نیست. مادرانی که از محبت مادرانه خود گذشته و فرزند خود را نثار این مرز و بوم کرده و افتخارش شهادت فرزندش است و یا همسری که از تکیه گاه زندگی خود در عنفوان جوانی می گذرد و شهادت عزیزش را تحمل می کند، مصداق حرکتی زینب وار در جریان انقلاب و دفاع مقدس است.

 مدیرکل فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نمی توان به سادگی از فداکاریهای خانواده های شهدا گذشت، گفت: نقش مادران و همسرانی که با صبر و استقامت از مسیر شهادت، اسارت و جانبازی عزیزان خود گذشتند، بسیار مهم و ستودنی است. در واقع تکریم آنها تکریم از ارزشها و نمادهای معنوی جامعه است که برخاسته از فرهنگ اصیل و سبک زندگی اسلامی است. امیدوارم این همایش باعث ارتقاء فرهنگ جهاد تبیین، خورسندی شهدا و زمینه رسیدن شفاعت آن بزرگواران برای ما در روز قیامت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین  محمدحسین راجی، مدرس حوزه با اشاره به اهمیت زیارت اربعین در ادامه حرکت در مسیر اسلامی، گفت: قله زیارت اربعین و فلسفه قیام امام حسین(ع) در این فراز است که«حسین جان! تو جان عزیزت را تقدیم کردی تا مردم از جهل و غفلت خارج شوند» به عبارتی این فراز وظیفه امت اسلامی را در طول تاریخ مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه هر انقلاب از سه مقطع تشکیل، تثبیت و تداوم تشکیل شده است، افزود: از منظر نقش زنان در اسلام مقطع اول حضور و نقش پررنگ حضرت سمیه، خدیجه و .. برای تشکیل، در مقطع دوم نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در کنار حضرت علی(ع) برای تثبیت اسلام و در مقطع آخر یعنی تداوم حضرت زینب(س) وارد میدان می شوند. در ظهور انقلاب و جنگ تحمیلی نیز مادران و همسران رزمنده این چنین نقش آفرینی را انجام دادند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین راجی خطاب به مادران، خواهران و همسران شهید گفت: جهاد امروز شما جهاد زینب گونه است، جهاد خارج کردن مردم از جهل و غفلت. امروز وظیفه ما پاسخگویی به چالشهای فکری مردم است. به طور حتم بدانید اگر مردم در جهل و غفلت باشند، طاغوت و اگر در مسیر علم واقعی و بصیرت باشند ایمان حکومت خواهد کرد. کاری که دشمن امروز با ما می کند ترویج جهل و شایعه پذیری است که اگر اینگونه ادامه یابد، دشمن هر کاری بخواهد انجام می شود، هر چند فرمانده آن سرزمین علی(ع) و سردارش مالک اشتر باشد.

وی با اشاره به حکم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جهاد در جامعه امروز، افزود: نقش امروز شما در این جهاد به عنوان بانوی تراز انقلاب مشابه نقش بانوی تراز اسلام است در واقع باید جهاد تبیینی انجام دهیم و شما باید در مسیر ترویج آگاه سازی، روشنفکری و پاسخ به شبهات به وجود آمده حرکت کنید. جهاد تبیین، جهادی ریشه ای و سخت است که لازمه آن افزایش سواد و مطالعه است. اگر ما در انجام این جهاد کوتاهی کنیم شک نداشته باشید که دشمن حمله خواهد کرد.

گفتنی است، در پایان ضمن رونمایی پوستر همایش، از خانواده های معظم شهدای حاضر در جلسه تقدیر شد.