کد خبر: 44894
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1400 - 08:56

داخلی

»

گزارش

روش تکنیک GTD حذف امورغیرضروری و اولویت‌بندی کارهاست

منبع : لیزنا
دکتر ملکی در کارگاه مدیریت زمان و اولویت‌ها گفت: یکی ازتکنیک‌های مطرح مدیریت زمانGTD  است که روش این تکنیک حذف امور غیرضروری واولویت‌بندی امور باقی مانده براساس زمان، هزینه و اثرگذاری بیشتر است.
روش تکنیک GTD حذف امورغیرضروری و اولویت‌بندی کارهاست

به گزارش لیزنا، به مناسبت شانزده آذر و روزدانشجو به همت کمیته سواد اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم کارگاه اموزشی « مهارت های مدیریت زمان والویت ها» با تدریس دکتر محمد حسن ملکی دانشیار گروه مدیریت دانشگاه قم برگزار شد. دکترملکی گفت: برای ساختن موفقیت و تعالی درمسیرزندگی، بیش از دانش، به مجموعه مهارت‌ها نیازمندیم.  یکی از این مهارت‌ها ،مهارت مدیریت زمان والویت‌ها  است که ازمولفه‌های مهم آن داشتن هوش هیجانی است. یکی دیگرازمولفه‌های مطرح وجدایی ناپذیر درزمینه‌ی مدیریت زمان، توانمندی در مدیریت انرژی است.

وی گفت: ما دارای چهار نوع انرژی (فیزیکی، روحی، فکری و احساسی) هستیم. در واقع افرادی دربلندمدت به صورت موفق هستند که دارای این انرژی‌ها به صورت چندبعدی هستند و تلاش برحفظ تعادل و تقویت این چهار انرژی دارند.مدیریت زمان در معنای واقعی یعنی هدف‌گذاری (مسیررا اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مشخص می‌سازد)، شناسایی اولویت‌ها با برنامه‌ریزی درست (منظور مشخص کردن زمان بازدهی کارها، بالا بردن کیفیت کارها و داشتن هنر تفویض امور و اختیار به فردی خبره برای تسریع بخشی وظایف و امور) وانضباط شخصی است.

دکترملکی در ادامه تصریح کرد: اولین گام در مدیریت زمان: شناخت و آگاهی از خود، وضعیت موجود (ثبت امور برای طبقه‌بندی کردن و مشخص کردن نوع کارها و اولویتها با توجه به بازه زمانی که برای هرکارصرف می‌شود و در نهایت انجام این فرایند موجب بهره‌وری بیشترمی‌گردد میباشد.

وی افزود:  مهمترین عامل در مدیریت زمان تعیین اهداف می‌باشد. اما باید توجه داشته باشیم که یک هدف خوب دارای چهار ویژگی (معین ودقیق بودن؛ قابل سنجش باشد بودن؛ دست یافتنی و منطقی و واقع گرایانه بودن ) هست. یعنی اهداف براساس محدودیت‌ها، امکانات واستعدادها تعیین می‌گردد. زمان‌دار بودن هدف  ایجاب می‌کند که هم کارهای تعیین شده دارای زمان مشخصی باشند و هم این که سعی در کاهش زمان برای انجام آن باشیم تا بهره‌وری بیشتری حاصل گردد.  

وی گفت: اصل‌هایی برای الویت‌بندی کارها عبارتند از: اصل پارتو۲۰/۸۰: ۲۰درصد کارهای ما ۸۰ درصد نتیجه را حاصل میکنند پس بهتراست که به شناسایی ان۲۰ درصد بپردازیم.

اصل قورت دادن قورباغه: مهم ترین تصمیم این هست که کدام کار را دراولویت انجام دادن قراردهیم و پس از اتمام و فراغت از آن به امور دیگری بپردازیم  که دراین اصل شتاب موثر و سریع و مداومت براساس اولویت‌ها برای تحقق هدف مدنظرمی‌باشد.

اصل ماتریس استفان کاری برای مدیریت زمان: وجه تمایز فرد موفق با دیگران داشتن تمرکز زیاد و مدیریت در تسریع امور است .
یکی دیگر ازتکنیک‌های مطرح مدیریت زمانGTD  است که روش این تکنیک حذف امور غیرضروری واولویت‌بندی امور باقی مانده براساس زمانی که صرف میکند، هزینه و اثرگذاری بیشتر ان طبقه‌بندی می‌شود می باشد. این فرایند نیازمند بررسی امور سازماندهی شده و بازبینی دارد تا درصورت لزوم درقسمت طبقه‌بندی الویت‌ها تجدید نظر گردد. غایت کلی این تکنیک این است که ذهن انسان محدودیت‌هایی دارد پس برای کنارزدن موانع ذهنی باید با ثبت امور، نقشه‌ای مناسب برای الویت‌بندی کردن کارها و مدیریت زمان داشته باشیم .

وی در پایان تاکید کرد:  امروزه جوانان دوست دارند که بدون تلاش و یا با کمترین تلاش خیلی زود به آنچه‌ که می‌خواهند برسند اما باید باور داشته باشیم که قرآن کریم در این باره می‌فرماید«  وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ ( سوره نجم آیه ۳۹) » برای انسان جز انچه که تلاش کرده هیچ نصیب وبهره‌ای نیست.

گزارش: دیبا کاردگر، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم