کد خبر: 45442
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 اسفند 1400 - 14:44

داخلی

»

گزارش

همایش «شاهد شهید» ویژه مادران شهدا برگزار شد

منبع : لیزنا
محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مشارکت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، همایش «شاهد شهید» را به مناسبت فرارسیدن روز بزرگداشت شهدا، ویژه بانوان شاعر و برای قدردانی از مادران شهدا برگزار کرد.
همایش «شاهد شهید» ویژه مادران شهدا برگزار شد

به گزارش لیزنا، همایش «شاهد شهید» یکشنبه ۲۲ اسفند ماه همزمان با روز بزرگداشت شهدا، با حضور فرحروز فاتحی، رئیس بنیاد آیه های ایثار و تلاش، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نصیری، مسئول امور بانوان ایثارگر و اجرای احکام شهرداری تهران و مشاور حقوقی شهردار و همچنین سخنرانی و شعرخوانی جمعی از بانوان شاعر با موضوع «مادران شهدا» در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد در این همایش با گرامیداشت ایام ماه مبارک شعبان و روز شهدا، طی سخنانی گفت: میثاق بانوان شاعر در سرایش ترکیب بند ویژه مادران شهدا اتفاقی است که از آذر ماه سال جاری آغاز شد. همراه با جمعی از خواهران شاعر عهد کردیم که برای مادران شهدا بنویسیم و خوشبختانه این عهد در حال گسترش است و خواهران بیشماری در سایر استان ها به جمع ما پیوستند و در حال سرایش اشعاری برای مادران شهدا هستند.

وی درباره انگیزه و هدف از میثاق بانوان شاعر در این موضوع توضیح داد: در واقع پس از رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن» که ایشان فرمودند «ای کاش برای سایر مادران شهدا شعری سروده شود»، این عهد شکل گرفت؛ هدف ما این است که بتوانیم در هر شهر و استان برای هر مادر شهید یک شعر تقدیم کنیم.

دبیر محافل ادبی نهاد افزود: به دلیل اینکه این کار با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری و انجام شد، بنابر این شد که اشعار حول محور کتاب‌هایی درباره مادران شهدا سروده شود. در این روند آثاری در حوزه مادران شهید انتخاب شد و در اختیار شاعران محترم قرار گرفت تا اشعاری با این محوریت سروده شود. البته برنامه‌های دیگری در حوزه مادران شهید مانند «روایت مادری» در نهاد در حال برگزاری است که طی آن نشست‌هایی در استان‌های سراسر کشور با حضور مادران و خانواده شهدا و همچنین نویسندگان و شاعران در این حوزه برگزار می‌شودکه ان‌شاالله آثار درخور توجه و ارزشمندی در این موضوع خلق شود.

مستشار نظامی تاکید کرد: این یک کار دلی و خودجوش بوده که از ته قلب همه خواهران شاعر انجام شده است. هر کدام از ما در کنار این مادران شهدا حس حال روضه داشتیم. منشا این اشعار در دیدار حضوری با مادران شهدا، حرفهایی که از زبان خودشان شنیده شده، کتاب‌ها و فیلم‌هایی که در این حوزه ارائه شده بود. این اشعار از جان و دل برخاسته و امیدواریم بر جان و دل مخاطبان بنشیند. البته قلم ما ناتوان از بیان واقعیت و عظمت وجودی آن عزیزان است، اما به اندازه وسع خودمان تلاش کردیم که کاری را تقدیم به آن عزیزان کنیم و امیدواریم بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم و ان‌شاالله رضایت ایشان حاصل شود.

ضرورت ثبت خاطرات ارزشمند مادران و خانواده شهدا

در ادامه این همایش رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه، گفت: بسیار خرسندم در همایشی حضور دارم که در تکریم و گرامیداشت مادران شهدا برگزار شده است. متاسفانه ما در حال از دست دادن این سرمایه‌ها هستیم. چراکه میزان مرگ و میر در بین والدین و فرزندان شهدا به دلیل میانگین سنی بالا رو به افزایش است. به طوری که در طول دو سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر از این عزیزان را از دست داده‌ایم. یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند این است که هرچه زودتر خاطره این عزیزان جمع‌آوری شود که بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش می‌کند که این خاطرات ارزشمند را در قالب تاریخ شفاهی ثبت و ضبط ‌کند و امیدواریم بتوانیم در این فعالیت ولایی و معنوی ثابت قدم باشیم.

وی افزود: ما ۲۲۹ هزار شهید عزیز در این کشور نثار کردیم و از این تعداد حدود ۱۵۹ هزار نفر آنها محدوده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بوده‌اند. یعنی کشور در مقطع جنگ هشت ساله، با غیرت ترین جوانان خود را از دست داد. اما در کنار این با غیرت ترین مردان، با غیرت ترین زنان یعنی مادران شهدا نیز حضور داشتند که ایثارگری و حماسه آنها باید در تاریخ ثبت شود. همچنین ما ۴۳ هزار آزاده داریم که همسران این آزادگان می توانند منبع الهام کتاب ها و اشعار بسیار باشند تا بتوانیم از رسانه شعر و ادبیات در مطرح شدن اندیشه و تفکر شهدا بهره ببریم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: برخلاف آنچه در تاریخ از استفاده ابزاری از زنان در جنگ‌ها ثبت شده، زنان ما نه تنها در طول جنگ هشت ساله دفاع مقدس، حتی در دوران اسارت خودشان مایه سرخوردگی و شرمساری ملت نبودند، بلکه شیر زنانه و غیورانه در جنگ حضور داشتند و حماسه آفریدند. در واقع مادران شهدا یک رسانه قدسی هستند. ما در تعریف رسانه می گوییم که هر ابزاری که با خود یک پیام را منتقل کند رسانه است؛ چه پیامی بالاتر از بحث حریت و آزادگی و رسیدن به قرب الهی و کمال انسانی وجود دارد که همه این عوامل در پیام «شهید» وجود دارد. بر این اساس شهدا و مادران شهدا یک رسانه قدسی هستند.

رحیم نریمانی با تقدیر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سایر دست اندرکاران این همایش اعلام کرد مادر بنیاد شهید و امور ایثارگران و آمادگی داریم تا در این حوزه میزبان شما عزیزان باشیم و این موضوع مادران شهدا این ظرفیت را دارد که در سطح ملی و استان به استان موضوع را پیگیری کنیم و امکانات آن را در اختیار داریم.

پیشگامی در جهاد تبیین با محوریت کتابخانه‌ها

فرحروز فاتحی، رئیس بنیاد آیه های ایثار و تلاش نیز در این همایش با وی با تقدیر از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مقام معظم رهبری در بیانات‌شان همواره تاکید داشته ‌اند که در حوزه جهاد تبیین کارهای موثری انجام شود؛ چرا که حیات و ماندن انقلاب ما منوط به همین جهاد تبیین است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی از این دست در واقع به استقبال جهاد تبیین رفته است. اینکه هر فردی در هر جایگاهی که در حال نقش آفرینی است، باید در این جهاد تبیین حضور داشته باشد. یکی از محورهای جهاد تبیین، بیان راه منش و اهداف شهدا است و در کنار آن بیان راه افرادی که این شهدا را پرورش دادند و تربیت کردند و این افراد کسانی نیستند جز مادران و همسران شهدا.

وی افزود: بر این اساس می توانم بگویم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جهاد تبیین پیش‌قدم شده و معتقدم که باید با تدارک جلسات و برنامه‌ریزی‌های لازم، این حرکت را فراگیرتر کرد تا بتوان افراد بیشتری را مخاطب  قرار داد.

رئیس بنیاد آیه های ایثار و تلاش با ارائه آماری از بانوان شهید، آزاده و جانبار کشور گفت: بانوان شهید، آزاده و جانباز ما ۱۷ هزار نفر هستند که در سال گذشته کنگره آن به صورت ملی برگزار شد. از بین این تعداد ۶۷ بانوی آزاده داریم که به عنوان نیروهای نظامی حاضر در جنگ به اسارت عراق درآمده بودند. همچنین ما ۴۵۰۰ بانوی جانباز دارای پرونده هستیم که جانبازی آنها از ۲۵ درصد تا ۷۰ درصد است که اغلب این عزیزان علیرغم جانبازی رشد قابل توجهی در حوزه تحصیلی داشته اند.

فرحروز فاتحی ادامه داد: این بانوان عقبه و پایه های انقلاب ما هستند و امیدواریم ما در عرصه جهاد تبیین بتوانیم اهداف آنها را به درستی به جامعه بشناسانیم و بتوانیم جوانان را به‌درستی در این زمینه آگاه کنیم. همچنین همسران شهدا نیز بخشی از افرادی هستند که وظیفه آگاهی‌رسانی درباره شهدا را در جامعه بر عهده دارند. همانگونه که مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند «همسران شهدا مظلوم هستند و باید اشعاری درباره آنها سروده شود» ما در همایش های پیشین جوایزی را برای اشعاری که برای همسران شهدا سروده شوند اختصاص دادیم که تقاضا دارم در این مجموعه نیز به موضوع همسران شهدا توجه ویژه شود.

در ادامه این همایش ضمن شعرخوانی بانوانی چون مریم عربلو، ایمان طرفه، سمانه رحیمی، سمیه مومنی، فاطمه بیرامی، سیده فرشته حسینی، فاطمه ناظری، نصیبا مرادی و الهام نجمی، از کتاب «بهانه می‌کنم تورا» که شامل گزیده اشعاری در وصف شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم است، رونمایی شد.

مگر چشم تو دریاست

تقدیم به مادر محترم شهیدان محمد، عبدالحمید، رضا و نصرالله جنیدی

با الهام از کتاب: مگر چشم تو دریاست

سروده :الهام نجمی

2-بند اول

مادر که نام اعظم زهرای اطهر است

گلدانی از بهشت لب حوض کوثر است

عطر خدا گرفته تن و جان خسته اش

مادر اگر چه زخمی و با بال  پرپر است

دستی نسیم روی سرش می کشید و گفت

آری شفا به دست عزیزان حیدر است

دارد نشان سبز شفا از رضای دوست

قلبی که با بهشت خدایش برابر است

باید که بست راه خطر را، حماسه ساخت

مادر بمان که دست تو آلاله پرور است

                                            

گل های سرخ صورت تو شد نشان عشق

وقتی گرفت دست تو را باغبان عشق

 

ستاره های کوکب

تقدیم به سرکار خانم کوکب اسکندری، مادر محترم شهیدان حسن،علی و رضا مظفر

سروده: سمانه رحیمی

با الهام از کتاب: ستاره های کوکب

 

"بگذار اشک در غم تو پرده در شود "

باران بهانه ایست که جان پر ثمر شود

 وقتی قرار قلب صبور تو زینب است

بگذار شب بتازد و غم شعله ور شود

 تو بر مدار عشق حسین ایستاده ای

بگذار اشک روضه تو را بال و پر شود

 تسبیح اشکهایت اگر پاره پاره شد

شاکر بمان که تلخیِ کامت شِکر شود

 سوسوی پر ستاره ی چشمان خیس تو

کافیست تا سیاه ترین شب سحر شود

این اشک پاک صیقل قلبت شده ست تا

نامت میان آینه ها معتبر شود

                          

راهی که  روشنایی اش از نام زینب (س ) است  

 راه ستارگان درخشان کوکب است    (سمانه رحیمی)

تقدیم به سرکار خانم کوکب اسکندری، مادر محترم شهیدان حسن،علی و رضا مظفر

سروده: سمانه رحیمی

با الهام از کتاب: ستاره های کوکب

"بگذار اشک در غم تو پرده در شود "

باران بهانه ایست که جان پر ثمر شود

 وقتی قرار قلب صبور تو زینب است

بگذار شب بتازد و غم شعله ور شود

 تو بر مدار عشق حسین ایستاده ای

بگذار اشک روضه تو را بال و پر شود

 تسبیح اشکهایت اگر پاره پاره شد

شاکر بمان که تلخیِ کامت شِکر شود

 سوسوی پر ستاره ی چشمان خیس تو

کافیست تا سیاه ترین شب سحر شود

این اشک پاک صیقل قلبت شده ست تا

نامت میان آینه ها معتبر شود

                          

راهی که  روشنایی اش از نام زینب (س ) است  

 راه ستارگان درخشان کوکب است    (سمانه رحیمی)

بانو

تقدیم به مادر محترم شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی و جانباز نسرین فرجوانی، سرکار خانم عصمت احمدیان

نام کتاب: اسماعیل مادرم شد

سروده ایمان طرفه

«عصمت» صدای صاف زنانی است راستین

شعری بلند و فاخر و شیوا و دلنشین

گفتند «شیرزن» نه، گزاف است! «کوه‌زن»

 قد خم نکرده در دل طوفان سهمگین

ای کوه‌زن! طنین بده آوای صبر را

ما را برای هم‌نفسی‌هات برگزین

ما کوهپایه‌ ایم و به دورت نشسته‌ ایم

در بر گرفته ایم تو را هم‌چو یک نگین

با لحن بی‌تکلفت از ماجرا بگو؛

از سرگذشت عشق که با درد شد قرین

                    

ای کوهِ ایستاده کنار وطن بخوان!

شعری برای ساختن مرد و زن بخوان

ایمان طرفه

 

درگاه این خانه بوسیدنی ست

تقدیم به سرکار خانم فروغ مادر محترم شهیدان خالقی پور

با الهام از کتاب: درگاه این خانه بوسیدنی ست

سروده: نصیبا مرادی

                   

وقتی "فروغ" چشم تو شد آفتاب من

"درگاه خانه" ی تو شده انتخاب من

صدها سوال گوشه ی ذهنم شکفته شد

گلخنده های پاک و نجیبت جواب من

من ناشکیب بودم و ناگاه صبر تو

شد آبِ روی آتشِ حال خراب من

آنقدر خلوت دلم از یاد تو پر است

حاضرشده است خاطره ات در غیاب من

هر روز با عبور تو سرمست می شوم

پیچیده عطر چادر تو در کتاب من

از نو بگو حکایت صد بار گفته را

آیینه باش قصه ی درد نهفته را ( نصیبا مرادی)

 

مهاجر سرزمین آفتاب

تقدیم به مادر محترم شهید محمد بابایی؛ خانم کونیکو یامامورا(سبا بابایی)

با الهام ازکتاب: مهاجر سرزمین آفتاب

سروده: فاطمه ناظری

                              

از راه دور آمدی آرام و مهربان

 در قلب خود چه داشتی آه ای زن جوان

 بر سرزمین روح تو خورشید سر کشید

 نازل شد آیه های یقین، برتو ناگهان

مومن  شدی به لطف خدا آیِنه شدی

 تو مادر شهیدی و قلب تو آسمان

 دریای روشنّیُ و زلالّیِ روح تو

 از برکت شهید شما بوده بی‌گمان

از رازهای روشن قلب خودت بگو

از مادری که مانده پر از عشق و آبرو ( فاطمه ناظری)

بهشت زیر قدمهایش

تقدیم به شهربانوسادات مادر محترم شهیدان محمد و حسین دهلوی

با الهام از کتاب: بهشت زیر قدمهایش

سروده: سمیه مومنی

                         

هر جا جهان به شور در آمد به نام عشق

یک زن رسیده است به درک مقام عشق

ای شهربانویی که شکوه حماسه ای

از چون تویی رسیده به عالم کلام عشق

حتی گذشتی از پسرانت برای دین

آری رسیده بود به گوشت پیام عشق

در سینه ی تو داغ محمد جوانه زد

او دل سپرده بود به راه امام عشق

حتی نیامد از تن پاکش نشانه ای

سیراب گشته بود ز صهبای جام عشق

در عشق صحبتی ز حساب و کتاب نیست

عاشق به فکر شهرت و خیر و ثواب نیست

وقتی خبر رسید حسینت شهید شد

خواندی سرود صبر تو در احترام عشق

از او فقط پلاکی و چند استخوان رسید

از خود گذشته بود برای دوام عشق

دنیا سکوت کرد و حسینت به خون نوشت:

جان جهان فدای شکوه مرام عشق

آری جهان به رسم تو آموخت عاشقی:

در خاک و خون معرکه،حسن ختام عشق

در عشق صحبتی ز حساب و کتاب نیست

عاشق به فکر شهرت و خیر و ثواب نیست (سمیه مومنی)

شهید مرز

 تقدیم به مادر محترم شهید سید میثم حسینی سرکار خانم سیده ثریا حسینی

با الهام از کتاب: مهران می خندد

سروده : سیده فرشته حسینی

                      

یک روز آمدی و مرا مثل جان شدی

چشمی به هم زدم گل مادر جوان شدی

تیر و کمان به کف بگرفتی و مثل کوه

سرباز سرزمین شدی و مرزبان شدی

یک روز سرد گرم پریدن شدی و بعد

در شعله ها دویدی و آتش فشان شدی

چشمم برایت ای گل مادر پرآب شد 

آه ای بهار زندگی من ! خزان شدی

با آنکه نیستی تو دگر در میان مان

در یاد شهر تا به ابد جاودان شدی

آه ای  شهید مرز ! در این آخر الزمان

نذر قیام حضرت صاحب الزمان شدی

بر دار آتشی، دل آتش اسیر توست

نامت که میثم ‌است شهادت مسیر توست

سیده فرشته حسینی