کد خبر: 45690
تاریخ انتشار: جمعه, 23 ارديبهشت 1401 - 16:12

داخلی

»

گزارش

برگزاری مدرسه کسب و کار و کارآفرینی از برنامه‌های هشتمین دوره انجمن کتابداری

منبع : لیزنا
جلسه مشترک انجمن کتابداری و اطلا‌ع‌رسانی ایران با گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
برگزاری مدرسه کسب و کار و کارآفرینی از برنامه‌های هشتمین دوره انجمن کتابداری

به گزارش لیزنا، جلسه‌ مشترک برای همفکری بین هیأت مدیره هشتمین دوره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و همچنین گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، با حضور اعضای هیات مدیره هشتمین دوره انجمن و همچنین اعضای هیأت مدیره گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو (پیشکسوت گروه و رئیس کمیته برنامه ریزی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت عتف)، دکتر شهناز خادمی زاده (مدیر گروه)، دکتر منصور کوهی رستمی (رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران) و دکتر محمدحسن عظیمی روز پنج‌شنبه مورخ 22 اردیبهشت‌ماه 1401 از ساعت 10 الی 12:20 به صورت مجازی و در بستر ادوبی کانکت انجمن برگزار شد.

دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با اشاره به برگزاری جلسات همفکری فی‌مابین گروه‌های آموزشی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی سراسر کشور و انجمن در دوره‌های پیشین بیان کرد: فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و برخی گروه‌های آموزشی علم‌اطلاعات و دانش‌‌شناسی به صورت داوطلبانه در ارزیابی‌های مرتبط توسط انجمن شرکت کرده اند.

رئیس انجمن در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی (ادکا) با اعضای هیأت مدیره فعلی و دریافت مسائل و چالش‌های پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان همچون تغییر سرفصل‌های رشته علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی، دغدغه اشتغال، انتظارات این قشر از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و همچنین انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران)، حضور دکتر فرج پهلو را به عنوان رئیس کمیته برنامه‌ریزی رشته در وزارت عتف) و همچنین حضور رئیس انجمن ارتقاء (دکتر کوهی رستمی) را برای همفکری و تلاشی در این زمینه به فال نیک گرفت.

سپس دکتر منصور کوهی رستمی، با اشاره به برگزاری دوازدهمین همایش (ادکا)، حضور کم‌رنگ دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص مقطع کارشناسی را یکی از دغدغه‌های پیش‌رو بیان کرد که باید مورد بررسی قرار گیرد. از دیگر موارد مطرح شده توسط وی، اشاره به برگزاری جلسه مشترک فی‌مابین (هیات مدیره سیزدهمین دوره ادکا و هیات مدیره انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران) و دریافت دغدغه‌های وی؛ پایین آمدن فرصت‌های استخدامی در کشور بود.

در ادامه دکتر خادمی‌زاده، مدیر گروه علم‎اطلاعات و دانش‌شناسی شهید چمران اهواز، دغدغه‌های معیشتی و مالی برخی دانشجویان در مورد مسائل مالی همچون رفت و آمد، خرید منابع درسی؛ عدم استخدام در کتابخانه‌ها و همچنین آموزش مهارت‌های متفاوت به دانشجویان رشته را بیان کرد. وی در ادامه به بحث آموزش کارآفرینی با حمایت انجمن، ایجاد کار در رشته و همچنین تغییر سرفصل‌های رشته مطابق با بازار کار، آموزش مهارتهای ارتباطی برای دانشجویان اشاره کرد.

در ادامه دکتر امیررضا اصنافی، مدیر گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و بازرس هشتمین دوره انجمن به بررسی عوامل کاهش فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی دانشجویان، کاهش فعالیت‌های دواطلبانه، تعامل بیشتر گروه‌های آموزشی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی سراسر کشور جهت دریافت ایده و انتقال تجربیات، بررسی سرفصل‌های رشته علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی در زمینه‌های پیش رو و همچنین از دست دادن سرمایه‌های دانشی همچون دانشجویان (انصراف از رشته، رفتن به خارج از کشور) اشاره کرد.

برگزاری مدرسه کسب و کار و کارآفرینی از برنامه‌های مد نظر کمیته آموزش هشتمین دوره انجمن، به روز رسانی سرفصل‌های رشته مطابق با بازار کار از موارد مطرح شده توسط دکتر مریم اسدی بود.

هدایت و تعیین مسیر حرکت و رشد علمی،  نظارت بر مجالت علمی حوزه از طریق ایجاد پروتکل ارزیابی مستمر دوره ای و اعلام نتیجه به محققین و مولفین،  نظارت و هدایت همایشهای علمی و ایجاد مرکزی برای صدور مجوز و درجه اعتبار و گواهی اعتبار همایش، ایجاد همگرائی و توسعه اخلاق حرفه‌ای،  پیگیری و آماده سازی بستر کاری برای فارغ التحصیلان رشته،  ایجاد بستر مناسب و جامع و یکپارچه اطلاعات متخصصان و .... حوزه،  ایجاد نشست‌های تخصصی مستمر و پیوسته و سلسله وار،  بهره گیری از فضای مجازی برای تعامل بیشتر و توسعه دانش، بینش و مهارت متخصصان،  نظارت بر تغییرات و به روز رسانی سرفصل دروس رشته و ایجاد کارگروه های تخصصی بین مدرسین هر درس در گروه های مختلف و... از مسائل مطرح شده توسط دکتر محمدحسن عظیمی؛ دیگر عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بود.

در نظر گرفتن موارد مرتبط با کارورزی در کتابخانه‌ها جهت آموزش صحیح از سوی کارشناسان به دانشجویان، معرفی رشته به دانشجویان رشته به صورت دقیق، اطلاع‌رسانی نشست‌های انجمن به گروه‌های علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی از سوی انجمن از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر رقیه قضاوی خوراسگانی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین مریم انصاری، مسئول کمیته روابط عمومی هشتمین دوره انجمن کتابداری و اطلاع‎رسانی ایران بود. 

در انتهای جلسه، دکتر فرج پهلو به عنوان رئیس کمیته برنامه ریزی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت عتف و همچنین دکتر رضایی شریف‌آبادی ضمن جمع‌بندی نهایی صحبت‌های حاضران در جلسه، به تاریخچه شکل‌گیری کمیته برنامه‌ریزی رشته در وزارت عتف، تلاش‌های صورت گرفته و ارسال نامه‌های متعدد از سوی اعضای آن تاکنون مبنی بر تعریف شغل جدید (چهار برابر شدن)  اشاره کردند.