کد خبر: 45731
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 - 21:40

داخلی

»

گزارش

موضوع «قیمت گذاری و تغییر قیمت کتاب» بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست «بررسی موضوع قیمت گذاری و تغییر قیمت کتاب» در سرای علمی-فرهنگی داشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
موضوع «قیمت گذاری و تغییر قیمت کتاب» بررسی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «بررسی موضوع قیمت گذاری و تغییر قیمت کتاب» با حضور دکتر سید عباس حسینی نیک، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، و مهندس کاظم آرمانپور، عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1401 در سرای علمی-فرهنگی داشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر سید عباس حسینی نیک گفت: واقعیت قضیه این است که کتاب هم وقتی کتاب می شود که دیگر جنبه های علمی و فرهنگی خودش را در خودش مستتر دارد و آنچه بالفعل است کالایی است که باید به تولید برسد. هیچ کالایی با قیمت ثابت و تیراژ بالایی که لازم باشد بر روی کالا بزنند وجود ندارد. ما پشت جلد کتاب به همراه قیمت، کتاب را چاپ می کنیم و با این وضعِ تورم که هر ماه هم قیمت کاغذ افزایش پیدا می کند، ناشرین هم به طبع مجبور به افزایش قیمت خواهند شد.

وی افز.د: در سال ۹۷ بحث هایی در خانه کتاب مطرح شد و چند شرطی که خانه کتاب آن را قبول داشت و البته خیلی بخش پذیر نبود بیان شد؛ اول تغییر بر اساس عرف قیمت گذاری بود که اجحاف در حق کسی صورت نگیرد، دوم حتما تغییر قیمت توسط ناشر صورت گیرد و سوم اگر ناشرین می خواهند قیمت را تغییر بدهند حتما آرم آن انتشارات را به همراه قیمت جدید بزنند و اینکه قیمت آن کتاب در همه ی کشور یکسان باشد و چند بخشی قیمت وجود نداشته باشد. همچنین علاوه بر این موارد داخل خود سایت خانه کتاب که به عنوان سایت رسمی کتاب عنوان شده است ناشران بتوانند قیمت کتاب را نیز عوض کنند و همینطور اجازه عوض کردن پنل هم به ناشرین داده شود. اگر ما یک مرجعی مثل خانه کتاب پیدا کنیم که ناشران به صورت هفتگی بتوانند به اپآن مراجعه و تغییر قیمت را لحاظ کنند باعث میشود که کتابفروشی ها هم برای تغییر و اعمال قیمت کتاب به همان سایت یعنی خانه کتاب مراجعه کنند.

مهندس آرمان پور در ادامه گفت: ما با چند مقوله در بحث نشر کتاب مواجه ایم اول بحث قیمتت گذاری کتاب ها که تشدد درباره قیمت بازار باعث به وجود آمدن زحمت برای خود ناشرین است و دوم بحث حق تالیف. ما باید قیمت کتاب ها را در جامعه نشر یکسان کنیم و حتما تغییر قیمت را از طرف ناشران با استفاده از برچسب خواستار باشیم.

دکتر حسینی نیک در ادامه بحث حق تالیف گفت: اصولا کتاب هایی که حق تالیف آن ها قبل از تالیف بهشان داده می شود از لحاظ حقوقی، مولف دیگر حقی نخواهد داشت و اگر چندین سال بعد ناشر تغییر قیمت را اعمال کند، مولف حقی برای اعتراض ندارد. اما برای کتاب هایی که حق تالیف به مولف در ابتدا داده نمی شود و بعد از تغییر قیمت حق مولف پرداخت می گردد باید به میزان و مقداری که فروخته شده و چاپ شده است حق تالیف داده شود. یکی دیگر از پیشنهادات این است که تا قبل از اینکه خواننده متوجه نشود کتاب چاپ دومش است یا اتفافی بیافتد که خواننده متوجه شود این کتاب، کتاب قبلی نیست به هیچ وجه نباید به تغییر نوبت چاپ فکر کرد.

حسینی نیک در پایان تاکید کرد: مبنا این باشد که تا زمانی که حق مولف  داده شده باشد دیگر مولف حقی نخواهد داشت ولی اگر بعد از تغییر قیمت کتاب حق مولف پرداخت گردد باید به نسبت چاپ شده حق مولف داده شود.

گزارش: غزاله ورقائی