کد خبر: 45746
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 10:10

داخلی

»

گزارش

استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا:

کتابخانه یک مکان قابل رشد است

منبع : لیزنا
مهرا، استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا گفت: ما باید خدمات توسعه سواد در خصوص مهاجران جدید و تسهیل حوزه شهروندی را فراهم کنیم و در این راستا کتابخانه‌های عمومی در اجرای این مهم، گام بزرگی بر می دارند.
کتابخانه یک مکان قابل رشد است

به گزارش لیزنا، چهارمین پنل «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها» با سخنرانی ساندر ون کمپن، عضو بخش کتابخانه عمومی ایفلا از کشور هلند؛ کاتارینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ سوئد؛ عبدالحسین کلانتری، استاد انشگاه تهران؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده، استاد آینده‌پژوهی دانشگاه تهران برگزار شد..

ساندر ون کمپن در باب طراحی و توسعه کتابخانه عمومی، خدمات؛ تجربیات هلند مباحثی را در پنل دوم ارائه کرد.

او بر طراحی خدمات کتابخانه‌ای تأکید کرد و گفت: برای هر سازمانی کلمه “چرا “ بایستی تعریف شود و در اینجاست که ما می‌توانیم در بخش کتابخانه‌های عمومی از طراحی خدمات با استفاده از این کلمه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه ما شاهد این موضوع هستیم که مردم کمتر کتاب‌های خود را به یکدیگر قرض می‌دهند. این در حالیست که در کشور هلند به این نتیجه رسیدیم که به یک مکان‌هایی جهت تبادل اطلاعات نیازمندیم. لذا این مکان‌ها ایجاد شد و به نظر می‌رسد کشور ایران هم نیاز به چنین مکان هایی جهت تبادل اطلاعات و بحث و گفتگو دارد.

عضو بخش کتابخانه عمومی ایفلا از کشور هلند در پایان از برگزاری یک همایش در تابستان سال آینده به میزبانی شهر شیراز خبر داد.

در ادامه این پنل که به دبیری علی عظیمی برگزار شد، کاتارینا ایسبرگ، تأکید کرد: هدف گذاری به ما کمک می‌کند تا به نتایج بهتری دست یابیم. 

وی افزود: باید آنچه را که بر شهروندان تاثیر گذار است بدانیم تا بتوانیم آنها را درگیر فعالیت های جمعی و بزرگ کنیم چرا که این اقدام می تواند منجر به اتفاقات بزرگ شود.

توانمندسازی از دیگر موضوعات طرح شده توسط ایسبرگ بود و گفت: بایستی از روش‌ها و متدهای متنوع استفاده کنیم تا نتیجه خوبی به‌دست بیاوریم.

وی همچنین اضافه کرد: ما باید از مخاطبان خود، سیاست‌گذاران و افراد بسیار این سؤال را بپرسیم که چرا از خدمات کتابخانه‌ها استفاده می کنند.

مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ سوئد، یادآور شد: مردم تجارب جدید را دوست دارند و ما باید در این راه قدم برداریم. ما به دنبال جامعه‌ای هستیم که اشتراکات را به یکدیگر انتقال دهیم و مکانی جهت انتقال اطلاعات داشته باشیم و در خصوص موضوعات ملی و بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشیم و در پایان درخواست دارم تا چنین فضاهای گفت‌وگو را ایجاد کنید.

در دسترس بودن اطلاعات آموزشی از حقوق مهم جامعه است

در پنجمین پنل همایش «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها» «ریچارد ایوانز» دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا؛ «بهارات مهرا» استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا؛ لیلی سیفی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند سخنرانی کردند و مراد دستاران، زهره میرحسینی و زهرا اباذری نیز مقالات خود را ارائه کردند.

در این نشست ریچارد ایوانز دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا در سخنانی گفت: برای اینکه بتوانیم خدمات نوآورانه را ارائه بدهیم باید قدم به قدم نیازهای مخاطب را بشناسیم و آنها را اجرا کنیم.

وی افزود: در کتابخانه‌ها می‌توانیم تجربه‌های که کاربران با آن مواجه بودند را به مشارکت بگذاریم.

ایوانز همچنین به موضوع احساس ارزش کاربر در یک سازمان اشاره و بیان کرد: زمانی که کاربر می خواهد یک خدمات را دریافت کند باید حس ارزش‌گذاری برای او ایجاد شود. لذا در این امر، ارتباط با کاربر بسیار حائز اهمیت است.

او اضافه کرد: هنگام ارائه خدمات مطلوب به کاربر، این خدمات قابل انتقال از سوی کاربر به سایرین است که در آینده انتظارات از ارائه خدمات بهتر بالا می رود. لذا در این خصوص باید دقت لازم را بکار ببریم. 
گسترش خدمات در حوزه طراحی تفکر از دیگر موضوعات ارائه شده از سوی ایوانز بود و وی در این خصوص، گفت: موارد زیادی وجود دارد که بتوانیم طراحی تفکر و تفکر خلاق را گسترش بدهیم. از سوی دیگر تعریف دقیق‌تر از انواع خدمات می‌تواند مفهوم بهتری به کاربر انتقال دهد و خیال‌پردازی که می‌تواند ایده را گسترش و به شکل واقع‌بینانه باشد، ارائه نماید.

دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا همچنین گفت: در طراحی تفکر نمونه آزمایشی باید کشف کنیم که کاربر دقیقا چه چیزی را می‌خواهد تا پس از آن با داده‌هایی که جمع‌آوری کردیم خدمات مورد نیاز را ارائه دهیم.

ایوانز همچنین اضافه کرد: ما با ایده‌پردازی می‌توانیم خدمات را کشف و آنرا به جامعه مخاطب تعمیم بدهیم.

بهارات مهرا استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا نیز در این نشست مجازی در سخنانی گفت: یک کتابخانه می‌تواند بر دایره‌ای از عدالت اجتماعی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: کتاب‌های مورد استفاده در فضای کتابخانه می‌تواند حس عدالت اجتماعی را انتقال دهد.

مهرا بیان کرد: باید دسترسی به اطلاعات در شهرهای کوچک و بزرگ بررسی شود و اگر این اطلاعات انتقال وجود ندارد باید بستر انتقال  برای کاربران فراهم شود.

او عنوان کرد: تلاش ما این است که سواد اطلاعاتی را افزایش دهیم و اطلاعات آموزشی که یکی از حقوق مهم جامعه است در دسترس همگان باشد.

مهرا با بیان اینکه کتابخانه یک مکان قابل رشد است، گفت: ما باید خدمات توسعه سواد در خصوص مهاجران جدید و تسهیل حوزه شهروندی را فراهم کنیم و در این راستا کتابخانه‌های عمومی در اجرای این مهم، گام بزرگی بر می دارند. 
استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا همچنین یادآور شد: باید در جهت استفاده از فرهنگ‌های مختلف یک مشارکت اجتماعی را میان شهروندان در دسترسی به عدالت اجتماعی ایجاد کنیم. از اینرو فراهم کردن زیرساخت‌های دسترسی آسان به اطلاعات و عدم سانسور می‌تواند در ارائه اطلاعات مفید به کاربران مؤثر باشد.