کد خبر: 46016
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 تیر 1401 - 17:35

داخلی

»

گفتگو

موضوع نشست کمیته نشریات و پیایندهای ایفلا

توافق نامه های تحول آفرین و دسترسی آزاد

منبع : لیزنا
کمیته نشریات و پیایندهای ایفلا در کنگره هشتاد و هفتم«توافق نامه های تحول آفرین» ( Transformative Agreements) را به بحث خواهد گذاشت. 
توافق نامه های تحول آفرین و دسترسی آزاد

پریسا پاسیار، مسئول اطلاع رسانی کمیته  نشریات و پیایندهای ایفلا، در گفتگو با لیزنا با بیان این خبر افرود: نشست عمومی این کمیته در روز چهارشنبه 27 جولای 2022 (5 مرداد 1401) از ساعت 16 تا 17:15 به وقت دوبلین برگزار خواهد شد. 

پاسیار درباره موضوع نشست توضیح داد: به طور خلاصه، توافق نامه های تحول آفرین، آن دسته از قراردادهای بین مؤسسات (کتابخانه‌ها، کنسرسیوم‌های ملی و منطقه‌ای) و ناشران است که مدل کسب‌وکار زیربنای انتشار مجلات علمی را تغییر می‌دهند. 

وی افزود: این قراردادها مدل مبتنی بر اشتراک (subscription) را به مدلی تغییر می دهند که ناشران برای خدمات انتشارشان با دسترسی آزاد بهای منصفانه‌ای دریافت کنند. 

پاسیار ادامه داد: به نقل از مقاله های دریافتی این نشست، توافق نامه های تحول آفرین نخستین بار در سال 2018 از طریق OA2020 و ESAC سرنام (Efficiency and Standards for Article Charges)  تعریف شدند و ناشران را وادار کردند که از مدل مبتنی بر اشتراک خارج شوند. 

مسئول اطلاع رسانی کمیته  نشریات و پیایندهای ایفلا افزود: موج قراردادهای تحول آفرین نخست در اروپا جریان پیدا کرد و اکنون به کتابخانه های آسیا، آفریقا، آمریکا و استرالیا رسیده است. در نشست امسال مقاله هایی از کتابخانه دیجیتال مکس پلانک، کتابخانه ملی علوم و فناوری آلمان و کتابخانه دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله عربستان ارائه خواهد شد.

هشتاد و هفتمین کنگره ایفلا از 26 تا 29 جولای 2022 در شهر دوبلین ایرلند برگزار خواهد شد.

 

خبرنگار: مهسا فردحسینی