کد خبر: 43568
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 فروردين 1400 - 13:52

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

ایسکمی اطلاعات سلامت در بین عموم مردم

منبع : لیزنا
حسن اشرفی ریزی و مینا افشار
ایسکمی اطلاعات سلامت در بین عموم مردم

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 301):  حسن اشرفی ریزی،  استاد کتابداری و اطلاع رسانی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ مینا افشار، مربی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: در اصطلاح پزشکی ایسکمی (ischemia) به کم‌رسیدن خون به ناحیه‌ای از بدن در اثر انسداد رگهای تغذیه کننده آن عضو گفته می شود (1) که در نهایت این امر باعث آسیب به بافت‌ها یا سوء کارکرد آن اندام می‌شود. در واقع هر زمان یک موجود زنده از دسترسی به تغذیه مناسب محروم باشد و در عملکرد آن اختلال ایجاد شود می توان از این واژه برای آن استفاده کرد. برای مثال چنانچه این انسداد، در رگهای خون رسان به مغز اتفاق افتد، جریان خون و اکسیژن به مغز کاهش می یابد و منجر به آسیب یا مرگ سلول های مغزی می شود. اگر گردش خون دوباره برقرار نشود، آسیب مغزی می تواند دائمی شود. این انسداد می تواند توسط لخته شدن خون و یا پلاک های چربی ایجاد شود.

با ذکر این مقدمه به این مسئله می پردازیم که در جوامع مختلف به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته، بسیاری از افراد به دلایل متفاوت، از استفاده از اطلاعات محروم هستند. از جمله این دلائل می توان به این موارد اشاره کرد:  نداشتن سواد اطلاعاتی کافی، نبود یا کمبود اطلاعات موثق، عدم دسترسی به اطلاعات، عدم مهارت در جستجوی اطلاعات، عدم دسترسی به مراکز اطلاع رسانی، توزیع ناعادلانه اطلاعات، عدم توانایی استفاده از فناوری اطلاعات، بی توجهی یا کم توجهی مسئولان به آموزش همگانی و ... .

 این مساله در حوزه سلامت (به عنوان یک عامل موثر در حفظ بقا و رشد انسان ها) پر رنگ تر می شود. در این صورت، نقص در دسترسی و استفاده از اطلاعات سلامت در بین عموم مردم به ویژه بیماران منجر به مفهومی بنام «ایسکمی اطلاعات سلامت» (Health Information Ischemia ) می شود که خود عامل ایجاد مشکلات متعدد هم برای فرد و هم جامعه می شود.

در موارد ایسکمی در حوزه پزشکی، پزشک معمولا می تواند بر اساس علائم بیمار وآزمایشات بالینی، این بیماری را تشخیص دهد. در «ایسکمی اطلاعات سلامت»، این علائم می توانند شامل نشانه هایی مانند افزایش بیماری ها، بالا رفتن هزینه های درمانی، بی توجهی مردم به مسائل بهداشتی، کاهش امید به زندگی، بی عدالتی در حوزه سلامت، انباشت مشکلات فردی و اجتماعی و... در جامعه داشته باشند.

چه باید کرد؟

برای درمان ایسکمی در حوزه پزشکی، لازم است انسداد ایجاد شده بر اساس عدم یا کاهش خون رسانی به یک عضو توسط داروها و یا پروسیجرهای جراحی برطرف گردد؛ برای مثال داروهای ضد انعقاد خون برای حل کردن لخته تجویز می شود و یا جراح ممکن است یک استنت (فنر) را برای باز کردن یک شریان کوچک که توسط پلاک چربی بسته شده است در رگ قرار دهد.

اما در مورد «ایسکمی اطلاعات سلامت»، لازم است دولت ها در ابتدا بپذیرند که بیماران به دلایل متعدد باید از حق دسترسی و استفاده از اطلاعات سلامت برخوردار باشند و لذا در سیاست گذاری و برنامه ریزی به منشور حقوق بیماران در دسترسی به اطلاعات سلامت توجه نمایند. از طرف دیگر، متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی امکان دسترسی بیماران را به اطلاعات سلامت به فراهم کردن بسترهای مناسب فراهم نمایند. این شیوه درمانی (بسترها) می تواند از راه های مختلف انجام شود، برای مثال فعال کردن بخش خدمات اطلاع رسانی سلامت کتابخانه های عمومی، انتشار مقالات علمی سلامت به زبان ساده در روزنامه ها، افزایش دانش سلامت بیماران از طریق رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی، طراحی و راه اندازی کتابخانه های عمومی سلامت محور، آموزش عمومی بیماران از طریق دوره ها و کارگاه های آموزشی منظم و در دسترس برای همگان، طراحی وب سایت و اپلیکشین های سلامت و... .

 در عین حال، شایسته است دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مسئولیت آموزش بیماران را بر عهده دارد بستر لازم را برای اشاعه اطلاعات سلامت به زبان ساده بیشتر فراهم نماید. در واقع آنها از صرف تولید و اشاعه اطلاعات سلامت (البته به طور مختصر) بیرون آمده و خدمات اطلاعات سلامت خود را متناسب با نیازها و مکان های حضور مردم (چگونگی دسترسی) فراهم نمایند. علاوه بر این، کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی نیز پیوند دهنده بین بیماران به عنوان متقاضیان اطلاعات سلامت با دولت و سیاست گذاران سلامت در این عرصه باشند.

--------------------------------------------

منابع

  1. Shie William (2021).Medical Definition of Ischemia. Available at: https://www.medicinenet.com/ischemia/definition.htm