کد خبر: 46186
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 مرداد 1401 - 08:25

داخلی

»

برگ سپید

مسابقه جایزه برگ سپید:

معرفی کتاب حجره پریا

منبع : لیزنا
فاطمه عسکری
معرفی کتاب حجره پریا

درباره نویسنده

محمد رضا حدادپور جهرمی متولد سال ۱۳۶۳، یکی از اساتید جوان حوزه علمیه جهرم است که معاونت پژوهشی این حوزه را نیز به عهده دارد. او فعالیتش را با کانال تلگرامی دلنوشته‌های یک طلبه شروع کرد. او به شهرت فراوانی بین ادب دوستان انقلابی رسید و آثار مختلفی را منتشر کرد. بیشتر آثارش داستانی و با موضوعاتی مانند فتنه و زندگی طلبه‌ها و خاطرات جنگ منتشر شده است.

در دنیای امروز که انقلابیون کمتر به سراغ داستان‌نویسی رفته‌اند، محمدرضا حدادپور جهرمی به درستی درک کرده است که داستان گویی زبان نسل امروز است و اگر قرار است اطلاعاتی به مخاطب منتقل شود می‌توان از آن استفاده کرد. آثار این نویسنده در انتشارات حداد منتشر شده است.

 آقای حدادپور جهرمی با وجود دغدغه در زمینه ی موضوعات عرفان های نوظهور، امنیت، استراتژی، ده دوازده سال از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق کردند. و همچنین قصد نگارش 50 رمان را دارند.

درباره کتاب حجره پریا

کتاب حجره پریا مستندی داستانی نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی است. این کتاب روایتی داستانی از فعالیت طلبه‌های خانم در فضای مجازی است که برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند و در این مسیر با اتفاقات متنوعی روبه‌رو می‌شوند.

 این کتاب روایت دختران طلبه است که با فعالیت‌شان در شبکه‌های اجتماعی، ضربه بزرگی به تفکرات آتئیست‌ها و گردانندگان اصلی جریان بی‌دینی می‌زنند و این کار که شاید از نظر خودشان یک سری مناظره و مباحثه علمی و منطقی است، باعث می‌شود که اتفاقاتی برایشان بیفتد که حتی فکرش را هم نمی‌کردند.

کتاب حجره پریا نشان می‌دهد پروژه نفوذ تا چه حد پیچیده و مهم است و چطور آن را نادیده می‌گیرند.

خلاصه کتاب

 کتاب حجره پریا داستان تلاش‌های دختر طلبه‌ای به نام پریا است که به تازگی سطح دوم حوزه خواهران را در شهرش تمام کرده است و برای ادامه تحصیل در سطح سه رشته فلسفه، به شهر قم می‌رود. او شش نفر از دختران خوابگاه که مانند خودش پرتلاش و باهوش هستند را انتخاب می‌کند تا با او هم حجره شوند. اسم کتاب هم از همین موضوع گرفته شده است. پریا و دوستانش نسبت به فضای مجازی، تقوای مجازی و مسائل مربوط با این امر بسیار دغدغه‌مندند و نسبت به مسائل روز کاملا آگاهی دارند، کار آنها، تحقیق، پژوهش و ارائه مقاله‌هایی با این موضوع و مباحثات گروهی است. هفت دختر داستان حجره پریا، با یک گروه از آتئیست‌ها در فضای مجازی مناظره‌ای۱۴ روزه انجام می‌دهند و وقتشان را به مطالعه‌ کتاب و پیدا کردن منابع موثق می‌گذارند. در ادامه این کتاب به فعالیت‌های نیروهای گمنام و فداکار هم می‌پردازد.

خواندن کتاب حجره پریا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنم؟

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به کتاب‌های داستانی مستند، امنیتی، زندگی طلبگی، پیشنهاد می‌کنم.

بخشی از کتاب

 « آیا مشکل این دنیا با بی خدایی حل میشه؟! اصلاً فرض کنین خدا نباشه یا بهش هیچ اعتقادی نداشته باشیم. قراره وضع و حال و دنیای ما بهتر از اینی که هست باشه؟! باور به خدا، جای از زندگی ما را تنگ کرده یا و دلایل مناسب براش پیدا نکردیم؟ اگه جایی از زندگی ما را تنگ کرده باشه و بخوایم حذفش کنیم تا راحت تر زندگی کنیم، داریم خودمونو گول میزنیم. اگه هم دلایلِ مناسب برای وجودش پیدا نکردیم، اینم یعنی اینکه بالاخره قبول داریم که هست، امّا نتونستیم براش دلیل بتراشیم!»

برای دو دقیقه شاید هم بیشتر، همه کسانی که آنلاین بودن سکوت کردن. بعد یواش یواش دهن همه باز شد! همه شروع کردن به اظهارنظر، از جمله خود عطا. قرار شد نسیم فقط به پیام های عطا دقّت کنه و جواب بده.

کلام آخر

یکی از نقدهایی که به این کتاب شده بود ارتباط دختر طلبه با آقای جوان در ابتدای کتاب بود که از نظر بنده نشان دادن اوضاع و شرایط  واقعی عده ای از دختران و پسران با وجود مستند بودن این داستانT ایرادی در آوردن این بحث وجود ندارد.

نگاه منتقدانه و شجاعانه نویسنده به فضای خواب آلودگی طلبگی به دور از تعصب و با چشم تیز بین و دل دردمند قابل تقدیر است و توهم دشمن، توهم این که برای براندازی ما دارند برنامه دقیق و همه جانبه می چینند، توهم این که ما این قدر مهم هستیم که زمین و آسمان را به هم بدوزند تا ما را از بین ببرند، شاید توسط عده‌ای مورد تمسخر قرار بگیرد اما حقیقت مثل روز روشن است و انکار نشدنی. این دست مطالب باید به گوش نسل امروز برسد تا بخوانند و از خواب خرگوشی بیرون بیایند.

حجره پریا، فضاسازی خوب و شخصیت پردازی عالی، هیجان انگیز و داستان معمایی دارد که کشش و جاذبه اش نمیگذارد کتاب را زمین بگذارید و یک نفس به خواندن آن ادامه خواهید داد.

منابع

وب سایت طاقچه. معرفی کتاب حجره پریا. آدرس به لینک

خبرگزاری تسنیم: نویسنده «حیفا»: باید میزان ضریب‌هوشی امنیتی مردم را افزایش داد/ زنان نقش اول تمام رمان‌هایم هستند. آدرس به لینک

نهضت ملی کتابخوانی. نقد رمان حجره پریا : نگاهی به ابعاد مختلف کتاب حجره پریا. آدرس به لینک

مشخصات کتاب

محمدرضا، حدادپور جهرمی/ حجره پریا./ تهران، حداد، 1399 (263 ص).

درباره نویسنده ی این متن

فاطمه عسکری، دانشجوی کارشناسی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان علاقمند به کتاب، کتابخانه، مطالعه، هنر.

***خواننده محترم لطفا درباره این یادداشت نظر خود را بیان کنید، نظرات شما در نتایج مسابقه در نظر گرفته می‌شود.