کد خبر: 46921
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 بهمن 1401 - 10:19

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب آبنبات هل‌دار

منبع : لیزنا
محدثه السادات واعظ موسی
معرفی کتاب آبنبات هل‌دار

درباره نویسنده

مهرداد صدقی، نویسنده، طنز‌پرداز و استاد دانشگاه، متولد سال ۱۳۵۶ در بجنورد است. او سال ۷۵ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته صنایع چوب در دانشگاه گرگان آغاز کرد و با دریافت مدرک دکترا از همین دانشگاه، آن را به پایان رساند.

او اکنون عضو هیئت ‌علمی دانشگاه گنبد کاووس است. صدقی اولین فعالیت‌های خود را در زمینه نوشتن، در دوران دانشجویی آغاز کرد. کتاب «نقطه ته خط» اولین اثر منتشرشده از این نویسنده است.

او درمورد سبک نوشته‌هایش می‌گوید: «کتاب‌هایم عمدتا طنز هستند اما در زمینه نگرش به طنز باهم متفاوت‌اند. برخی داستان طنز، برخی نثر کوتاه طنز و بعضی‌ها هم مثل کتاب رقص با گربه‌ها طنز تلخ هستند.»

کتاب ها و آثاری که از وی منتشر شده است:
نقطه ته خط، مغزنوشته های یک جنین، مغز نوشته های یک نوزاد، آبنبات هل‌دار، آبنبات پسته‌ای، آبنبات دارچینی، رقص با گربه‌ها، میرزا روبات، آخرین نشان مردی، دومین نشان مردی، سال سیل و دژاو است.

 خلاصه کتاب

آبنبات هل دار داستانی راجع به یک خانواده‌ی بجنوردی است که به همراه مادربزرگشان زندگی می‌کنند.

راوی داستان، محسن پسر کوچک و شیطون خانواده است، که با زبان شیرین بجنوردی (مثل: بِییی=از ادات تعجب/  غیژ=جیغ/ شکستن= حرف زدن و....) و از زاویه دید ساده‌ی خودش فضای پشت جبهه و اتفاقات جالب دهه‌ی شصت را بازگو می‌کند.

نقد و بررسی کتاب

من با دیدن نظرات کسانی که این کتاب را خوانده بودند تصمیم به انتخاب آن گرفتم و زمانی که خواندنش را شروع کردم، قلم روان نویسنده و کشش داستان به شکلی بود که نه تنها گذر زمان را حس نمی‌کردم، بلکه در طول روز هم ذهنم را درگیر خودش کرده بود.

در پشت جلد کتاب نوشته است: «هنگام مطالعه با صدای آهسته بخندید، همسایه‌ها خوابیده‌اند»؛ با این حال باعث قهقهه زدن من نشد؛ اما طنز دلنشین داستان و شیطنت‌ها و طرز فکر کودکانه‌ی محسن، کاری کرد که من تمام مدتی که درحال خواندن کتاب بودم لبخند به لب داشته باشم.

نویسنده به خوبی توانسته بود، سختی‌های دوران جنگ، دهه‌ی شصت و حتی اتفاقات روزمره را، با فضا سازی عینی جوری بیان کند که بدون خستگی خواننده را با خودش همراه کند.

نقطه‌ی عطف این کتاب، شخصیت‌پردازی خوب نویسنده و همچنین دیدن دنیا با نگاه شیطنت‌آمیز بامزه و حتی گاهی اعصاب خرد‌کن، محسن درکنار پایبندی‌های اخلاقی مخصوصش بود.

از نظر من این کتاب برای افرادی که می‌خواهند کتاب خواندن را شروع کنند و کسانی که در دهه‌ی شصت زندگی کردند و می‌خواهند بار دیگر حال و هوای آن دوران را به یاد بیاورند؛ همچنین کسانی که مانند من خاطره‌ای از جنگ ندارند و می‌خواهند دهه‌ی شصت را به زبانی بسیارمتفاوت و شیرین تجربه کنند؛ پیشنهاد می‌کنم.

قسمتی از کتاب

پرسیدم: «فهمیدی کی بود؟»

ملیحه: «نه.»

محسن: «تو فقط ببین کیه، بقیش با من.»

فکر کرد باز مثل همیشه دارم شارت می‌زنم؛ ولی، وقتی قیافه مصممِ مرا دید، یواشکی گفت: «حدس مِزنم فرشید باشه. همونی که تو ساندویچیِ سرِ کوچه کار مُکنه. یک بار پرسید ساعت چنده؛ ولی جوابشِ ندادم.»

خونم به جوش آمد. از فرشید بدم نمی‌آمد؛ چون هر وقت می‌رفتم ساندویچ و نوشابه می‌خوردم از من پول نوشابه را نمی‌گرفت و می‌گفت مهمانش باشم. من هم زود قبول می‌کردم. پس بگو ... این کارش برای همین بود. اول برای یک لحظه با خودم فکر کردم اگر با ملیحه عروسی کند و بشود آقا میرزام (شوهر خواهر)، دیگر تا آخر عمر می‌توانم همیشه ساندویچ و نوشابه‌ی مجانی بخورم؛ ولی بعدا از فکرم پشیمان شدم. چون معلوم بود همچین آدمی، اگر فردا روز با ملیحه دعوایش شود، حتما پولِ همه ساندویچ‌های قبلی را هم از آدم پس می‌گیرد؟

سخن آخر

تجربه‌ی دیدن دنیا از نگاه یک پسربچه شیطون و شیرین و همراه شدن با اتفاقات خانواده‌اش، در کنار روایت متفاوت از زمان دفاع مقدس، این کتاب را  به یک اثر محبوب تبدیل کرده؛ که مطمئنا برای دوستداران رمان، کتاب‌های طنز و علاقه‌مندان زمان دفاع مقدس ارزش امتحان کردن خواهد داشت.

مشخصات کتاب

 صدقی، مهرداد/ آبنبات هل‌دار./ تهران: انتشارات سوره مهر، 1395.

منابع

1- آدرس به لینک

2- آدرس به لینک

3- آدرس به لینک

درباره نویسنده متن

من محدثه السادات واعظ موسوی، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هستم. رانندگی، مسافرت و دیدن سریال از سرگرمی‌های من هستند، همچنین در حوزه کتاب، به مباحث روانشناسی و کتاب‌هایی با ژانر (برشی از زندگی) علاقه‌مندم.