کد خبر: 48204
تاریخ انتشار: شنبه, 09 دی 1402 - 08:57

داخلی

»

مقاله های روز

کارآفرینان اطلاعاتی می توانند استارتاپ تأسیس کنند

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد: داده ها و اطلاعات به طور کلی به عنوان پایه‌ای برای تصمیم گیری آگاهانه، برنامه ریزی استراتژیک و موفقیت کلی سرمایه‌گذاری کارآفرینی اطلاعات عمل می کنند. کارآفرینانی که از قدرت داده ها استفاده می کنند از موقعیت بهتری برای انطباق با تغییرات بازار برخوردار هستند.
کارآفرینان اطلاعاتی می توانند استارتاپ تأسیس کنند

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا گفت: دانشجویانی که این روزها وارد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می شوند، دوست دارند از مهارت های کارآفرینی در دوره های آموزشی بهره مند شوند.

وی اصل موضوع را مفصل عنوان کرد اما گفت:  در اینجا سعی می کنم نکات مهم کلیدی را که در حوزه کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی لازم است، به طور فشرده ارایه کنم.

 سپس، دکتر مهراد به این سوال که کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی را از کجا و چگونه شروع کنیم پاسخ داد و گفت: با تأسیس استارتاپ ها! شروع یک استارتاپ در علم اطلاعات شامل شناسایی یک«مساله»، ارایه یک «راه حل» و ایجاد یک «مدل کسب و کار» قابل دوام است. فارغ‌التحصیلان این رشته باید بر تحقیقات بازار و نیازهای کاربران متمرکز شوند و آنگاه با رعایت اصل «سازگاری» محصولات یا خدمات خود را عرضه کنند. بعلاوه، یادمان باشد که شبکه سازی و دریافت مساعدت از کارشناسان حوزه‌های مختلف دانش در راه اندازی استارتاپ ها اهمیت دارد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز ادامه داد: مدل تجاری به توضیح بیشتر نیاز دارد. انتخاب مدل کسب و کار مناسب بسیار مهم است.

 به گفته وی برای استارتاپ های علم اطلاعات گزینه ها شامل مدل های حق اشتراک، راهبرد قیمت گذاری (freemium) و صدور مجوز یا ارایه خدمات است. فریمیوم،یک مدل کسب و کار اینترنتی است که برپایه خدمات رایگان ساخته شده، اما اگر بخواهید از ویژگیهای پیشرفته تر این خدمات استفاده کنید، به پرداخت حق اشتراک نیاز خواهد بود. استارتاپ های تازه کار معمولاً از روش فریمیوم برای گسترش دامنه مشتریان و کسب درآمدهای خوب استفاده می کنند.

موسسISC افزود: استارتاپ ها به ارزشی که ارایه می دهند باید توجه کنند. باید ببینند مخاطبان هدف آن ها کیست و  آنها چگونه ترجیح می دهند برای دریافت چنین خدمات یا محصولاتی پرداخت کنند. پالایش مداوم براساس بازخوردهای مشتریان و روند بازار امری کلیدی است. در حالیکه در این جا نمی توان یک طرح کسب و کار خاصی را ارایه داد، اما می توان یک ساختار اساسی را که برای راه اندازی استارتاپ های علوم اطلاعات ضروری است مشخص کرد:

١- خلاصه اجرا: این شامل خلاصه ای است از کسب و کار، ماموریت و هدف های شما.

٢- توصیف شرکت:

جزییات مربوط به استارتاپ، تاسیس آن و مسأله ای که قصد حل آن را دارید.

٣- تجزیه و تحلیل بازار: تحقیق در بازار علم اطلاعات، مخاطبان هدف و رقابت. (در این مورد، به خاطر اهمیتی که دارد خبر مستقلی را در همین خبرگزاری منتشر خواهم کرد).

۴- سازمان و مدیریت: 

ساختار شرکت، نقش ها و اعضای کلیدی تیم شما.

۵- خط تولید یا خدمات:

شرحی مفصل از پیشنهادات و ویژگی ها و مزایای آن.

۶- بازاریابی و فروش: راهبرد های رسیدن به مخاطبان هدف، بدست آوردن مشتریان و تاکتیک های فروش.

٧- تامین بودجه: اگر به دنبال بودجه هستید، مقدار و نحوه استفاده از آن را مشخص کنید.

٨- پیش بینی های مالی:

صورت های درآمد پیش بینی شده، تراز نامه ها و صورت های جریان نقدی.

٩- ضمیمه:

شامل اطلاعات اضافی، نمودارها یا پشتیبانی.

دکتر مهراد تصریح کرد: به یاد داشته باشید که هر بخش را باید با جزییات خاص راه اندازی تطبیق دهید و برنامه کسب و کار خود را به طور منظم بروز رسانی کنید تا سرمایه گذاری تکامل پیدا کند.

وی در ادامه افزود: در همه کسب و کارهای امروزی از جمله در علوم اطلاعات تجزیه و تحلیل اطلاعات اهمیت دارد. داده ها و اطلاعات نقش مهمی در یک سرمایه گذاری کارآفرینی اطلاعاتی دارند. در اینجا، به برخی از نکات کلیدی اشاره می کنم:

١- شناسایی فرصت ها:

داده ها به کارآفرینان اطلاعاتی کمک می کند تا شکاف ها و فرصت های بازار را شناسایی کنند. تجزیه و تحلیل روند ها و رفتار مصرف کننده این فرصت را فراهم می آورد تا محصولات یا خدماتی تولید شود که نیاز های خاصی را برآورده کنند.

٢- تصمیم گیری آگاهانه:

داده های به خوبی تجربه و تحلیل شده، کارآفرینان اطلاعاتی را قدر می سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. این شامل تصمیمات مربوط به توسعه محصول، پرور به بازار و تخصیص منابع است.

٣- درک مخاطب هدف:

داده‌ها به کارآفرینان اطلاعاتی اجازه می دهد تا مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنند. این درک برای پاسخگویی به ترجیحات و نیازهای مشتریان بسیار مهم است.

۴- مزیت رقابتی:

استفاده از بینش داده ها یک مزیت رقابتی ایجاد می کند. کارآفرینان اطلاعاتی می توانند از روندهای صنعت جلوتر باشند، استراتژی های رقیب را درک کنند و پیشنهادات خود را به طور موثر تر ارایه دهند.

۵- شخصی سازی و تجربه کاربر:

اطلاعات مربوط به رفتار و ترجیحات مشتری از شخصی سازی کالاها یا خدمات پشتیبانی می کند. این رویکرد باعث افزایش رضایت مشتری و وفاداری می شود.

۶- کاهش خطر:

تجزیه و تحلیل جامع داده ها به شناسایی خطرات و چالش های بالقوه کمک می کند. کارآفرینان می توانند به طور فعال مسایل را حل کنند و خطرات را با داشتن درک روشنی از پویایی بازار کاهش دهند.

٧- استراتژی بازاریابی کارآمد:

بینش مبتنی بر داده ها، کارآفرینان اطلاعاتی را قادر می سازد تا استراتژی های بازاریابی هدفمند و موثرترین را توسعه دهند. این رویکرد تضمین می کند که تلاش های تبلیغاتی به سمت مخاطبان مناسب هدایت می شود و بازده سرمایه گذاری، بازاریابی را بهینه می سازد. 

٨- بهینه سازی عملیات:

علوم اطلاعات را می توان برای ساده سازی فرآیند های داخلی بکار برد. این امر منجر به بهره وری عملیاتی، صرفه جویی در هزینه ها و بهبود عملکرد کلی سرمایه‌گذاری کارآفرینی می شود.

٩- مقیاس پذیری:

داده‌ها به کارآفرینان اجازه می دهد تا مقیاس پذیری سرمایه گذاری های خود را نظارت کنند. شناخت الگو های رشد و فرصت های مقیاس پذیری برای موفقیت بلند مدت بسیار مهم است.

١٠- بازخورد مشتری: 

اطلاعات حاصل از حلقه های بازخورد مشتری به بهبود مستمر کمک می کند. کارآفرینان اطلاعاتی می توانند محصولات یا خدمات خود را براساس تجربیات و اولویت های واقعی مشتری تکرار کنند.

دکتر مهراد در پایان تاکید کرد: داده ها و اطلاعات به طور کلی به عنوان پایه ای برای تصمیم گیری آگاهانه، برنامه ریزی استراتژیک و موفقیت کلی سرمایه‌گذاری کارآفرینی اطلاعات عمل می کنند. کارآفرینانی که از قدرت داده ها استفاده می کنند از موقعیت بهتری برای انطباق با تغییرات بازار برخوردار هستند.