کد خبر: 25141
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 شهریور 1395 - 14:48

داخلی

»

اخبار کتاب

 برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی چاپ در مهرماه

منبع : لیزنا
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام برگزار شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور در  مهر ماه گفت: در برگزاری جشنواره و نیز سایر فعالیت‌ها از جمله دوره‌های آموزشی توجه ویژه‌ای به استان‌ها داریم.
 برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی چاپ در مهرماه

  به گزارش لیزنا، نشست خبری این جشنواره با حضور محمودرضا برازش؛مدیرکل اداره چاپ و نشر و محمدحسن فکری؛دبیر جشنواره و جمعی از اهالی رسانه روز دوشنبه(15 شهریورماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

محمودرضا برازش در این نشست با اشاره به آغاز شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: از تاریخ 11 شهریور ماه و همزمان با روز ملی صنعت چاپ، این جشنواره کار خود را آغاز کرده است و استان‌های سمنان و اردبیل در روز 11 شهریور جشنواره استانی صنعت چاپ را برگزار کردند. امیدورایم تا اواخر شهریور ماه برنامه‌های استانی به پایان برسد و در مهرماه جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شود.

 

وی افزود: البته برخی از استان‌های جنوبی کشور همچون خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با توجه به گرمای هوا در شهریورماه در این مناطق، برنامه‌های خود را در مهرماه و آبان ماه برگزار خواهند کرد.

 

وی با اشاره به تغییرات و گسترش صنعت چاپ در جهان گفت: در حال حاضر صرفا 5 درصد از محصولات چاپی را کتاب، مجلات و روزنامه‌ تشکیل می‌دهند و بقیه به بخشهای دیگر مربوط می‌شود.  در حال حاضر صنعت چاپ حلقه واسطی میان بخش‌های مختلف خدماتی، صنعتی، کشاورزی و... است و امیدواریم جایگاه صنعت چاپ احیا شود.

 

برازش با اشاره به آغاز بخش مسابقات آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ گفت: کار جمع آوری آثار در بخش مسابقات آثار چاپی از اول شهریورماه آغاز شده است و افراد و چاپخانه‌ها می توانند آثار خود را در این بخش معرفی کنند. همچنین جلسات شناسایی پیشکسوتان نیز برگزار شده و نیمی از استان‌های کشور پیشکسوتان استانی را برای انتخاب معرفی کرده‌اند.

 

وی افزود: داوری آثار و جلسات انتخاب پیشکسوتان برگزیده در هفته آخر شهریور ماه انجام خواهد شد و نتایج نهایی نیز همزمان با روز اختتامیه جشنواره در هفته اول مهرماه اعلام می‌شود.

 

برازش با اشاره به گسترش جشنواره صنعت چاپ و برگزاری آن در استان‌های گوناگون کشور گفت: دو سال قبل که تصمیم گرفته شد جشنواره به صورت استانی هم برگزار شود فقط 10 استان میزبان بودند و سال گذشته این تعداد به 16 استان رسید. امسال در شانزدهمین دوره جشنواره با مصوبه شورای سیاست‌گذاری همه استان‌هایی که توانایی برگزاری جشنواره یا جشنی با رویکرد تقدیر از آثار و پیشکسوتان استان را داشته باشند، می‌توانند این جشنواره را با حمایت اداره کل چاپ و نشر وزاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ خود برگزار کنند که البته میزان حمایت نیز در بخش‌نامه به استانها اعلام شده است.

 

وی از انتشار کتاب گزارش کار پانزدهمین دوره جشنواره نیز خبر داد و گفت: این کتاب برای اولین بار منتشر شده و در آن فهرست استان‌هایی که جشنواره را برگزار کرده‌اند، اسامی پیشکسوتان و جداول و نمودارهای جشنواره قرار دارد.

 

برازش در ادامه با اشاره به موضوع آموزش گفت: یکی از اولویت‌های ما در دوره جدید بحث آموزش بوده است و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است. تا به امروز  37 دوره آموزشی در 15 استان کشور برگزار شده است. همچنین با ارسال نامه‌ای به استان‌ها از آن‌ها درباره موضوعات کلاس‌ها و معرفی اساتید جهت برگزاری این دوره‌ها نظرخواهی شده است.

 

وی افزود: همچنین دایره آموزش را گسترش داده‌ایم و از تشکل‌های چاپ و نشر خواسته‌ایم تا افراد مورد نظر خود را برای فراگیری دوره‌های آموزشی معرفی کنند. نیمی از هزینه تحصیل این افراد را هم اداره کل چاپ و نشر بر عهده خواهد گرفت.

 

مدیرکل چاپ و نشر از برگزاری سمینار چاپ دیجیتال در 5 استان کشور در سال جاریخبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری 5 دوره سمینار چاپ دیجیتال در استان‌ها انجام شده است. این اقدامات در راستای گسترش آموزش و آشنایی کارشناسان چاپ در استان‌ها با تحولات صنعت چاپ است.

 

برازش همچنین از برگزاری تور برای کارشناسان چاپ در استان‌ها خبر داد و گفت: سال گذشته به طور نمونه تعدادی از کارشناسان چاپ استان سیستان و بلوچستان به تهران آمدند و از تعدادی چاپخانه بازدید کردند که تاثیر مثبتی داشت و موجب شد تا استان‌های دیگر نیز چنین درخواستی داشته باشند. امیدواریم در نیمه دوم سال بتوانیم چنین تورهایی برگزار کنیم.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه موضوع آموزش در استان‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته است. البته در تلاش هستیم با اعزام کارشناسان چاپ به نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپ این نقیصه را بر طرف کنیم و در حال حاضر کارشناسانی از استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، لرستان و... به نمایشگاه‌های خارجی اعزام شده‌اند.

 

مدیرکل دفتر چاپ و نشر از هماهنگی با دانشگاه‌های فردوسی، اصفهان، تبریز و صنعتی شریف برای برگزاری دوره‌های مدیریت در حوزه چاپ و نشر خبر داد و گفت: دوره‌های یک و نیم ساله مدیریت در این دانشگاه‌ها در حوزه چاپ تدوین شده که متاسفانه با توجه به حدنصاب نرسیدن متقاضیان، هنوز دوره‌ای برگزار نشده است. البته قبلا نیز اعلام شده که با معرفی افراد از سوی صنف نیمی از هزینه افراد را دفتر چاپ و نشر پرداخت خواهد کرد.

 

برازش همچنین از ایجاد کتابخانه‌های تخصصی چاپ در استان‌ها خبر داد و گفت: فهرستی از کتاب‌های تخصصی در حوزه چاپ شناسایی شدند و پس از خریداری به استان‌های کشور ارسال شدند تا از این طریق به برطرف کردن خلع اطلاعاتی کمک شود.

 

وی همچنین با تاکید بر سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه صنعت چاپ در استانها عنوان کرد: باید نیازهای استان و کشور در نظر گرفته شوند و بعد از آن اقدام به ورادات دستگاه‌های چاپی کنیم زیرا در غیر این صورت نمی‌توانیم نیازهای خود را بر طرف کنیم و به سوی خام فروشی خواهیم رفت که در شان کشور نیست.

 

برازش در خاتمه گفت: امیدواریم با گفت‌و‌گوها و تعاملاتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است بتوانیم راهی برای احیای صنعت چاپ و بازگرداندان آن به جایگاه اصلی اش ایجاد دهیم.

 

همچنین در این نشست محمدحسن فکری؛دبیر برگزاری جشنواره گفت: تاکنون اسامی 73 نفر از پیشکسوتان به دبیرخانه اعلام شده و مدارک آن‌ها دریافت شده است. 7 نفر نیز از 6 استان به عنوان نوآوران عرصه چاپ معرفی شده‌اند.

 

وی افزود: با توجه به مصوبه شورای سیاست‌گذاری نیز تمامی استان‌ها می‌توانند جشن صنعت چاپ را برگزار کنند و تاکنون تعداد زیادی استان آمادگی خود را اعلام کرده و برنامه ریزی های اجرایی مربوطه انجام شده است.

 

فکری همچنین درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش مسابقات آثار چاپی نیز گفت: فراخوان جشنواره در روز 14 شهریور رسانه ای شده و تاکنون 9 چاپخانه آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند، البته فرصت ارسال آثار تا 25 شهریورماه اعلام شده است. 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: