کد خبر: 29334
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 تیر 1396 - 09:54

داخلی

»

اخبار کتاب

سیداکبر میرجعفری

برداشت هنری از دفاع مقدس ربطی به زمان ندارد

منبع : لیزنا
سیداکبر میرجعفری، شاعر و نویسنده معتقد است: هرچه وقايع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزديك‌تر باشند، گزارش‌هاي آنها قابل اعتناتر است. اما يك داستان نويس يا فيلم‌ساز باید از همين آثار واقعي الهام بگیرد.
برداشت هنری از دفاع مقدس ربطی به زمان ندارد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام ستاد خبری هفدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس، سیداکبر میرجعفری درباره ضرورت توجه بیشتر به آثار مکتوب دفاع مقدس گفت: با توجه با دور شدن از سال‌های جنگ و مقتضیات زمانه حال، پرداختن به دفاع مقدس در حوزه ادبیات ضرورت ویژه‌ای پیدا کرده است چراکه خاصيت ادبيات اين است كه واقعه يا حادثه اي را از زمان و مكان فراتر مي‌برد.

وی در توضیح سخنان خود، ادامه داد: اكنون سال‌ها از عاشوار گذشته است؛ اما هنوز هم آثاري كه در اين زمينه خلق می‌شود که خواندني است. این مساله مربوط به یک رویداد خاص نیست؛ حتی با وجود گذشت سال‌ها از جنبش سياهان امريكا، آثاری درباره آن نوشته می‌شود. تا زماني كه نوعي از آثار ادبي خواننده دارد، نويسندگان مي‌توانند در آن زمينه دست به خلق بزنند.

میرجعفری ضمن بیان اینکه از نظر تاريخي يك اثرهرچه به زمان حادثه نزديك تر باشد، احتمال صحت و سقم آن بیشتر است، افزود: اين نوع آثار، نوشته‌هاي تاريخی‌اند نه ادبيات! بله هرچه وقايع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزديك‌تر باشند، گزارش‌هاي آنها قابل اعتناتر است. اما يك داستان نويس يا فيلم ساز هم از همين آثار واقعي الهام مي‌گيرد و دست به خلق اثر هنري مي زند.

مولف آثاری همچون « ریحان هایی که مادرم دوست داشت » و «چارپاره» تاکید کرد: برداشت هنري از يك واقعه مانند دفاع مقدس، ربطي به زمان ندارد. چنانكه شعر محتشم چند قرن پس از واقعه عاشورا سروده شده است و همچنان مرود توجه مخاطبان قرار دارد.

سراینده مجموعه شعر طنز «بازار سیاه گیسو» در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از عنصر طنز می‌تواند در اثربخشی آثار دفاع مقدسی نقش سازنده‌ای داشته باشد، گفت: گويا اقبال مخاطب به طنز در زمانه ما باعث شده نويسندگان عرصه‌هاي مختلف براي تاثيرگذاري آثارشان از طنز استفاده كنند. خيلي هم خوب است.

وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس هم طنز ظرفيت‌هاي زيادي را در اختيار نويسنده قرار مي‌دهد. اما بايد توجه داشت كه طنز گاهي به پرتگاهي تبديل مي‌شود كه كليت اثر را به نابودي مي‌كشاند. معتقدم طنازي فقط مختص معدودي از نويسندگان است. بنابراين اگر هرنويسنده‌اي بخواهد از طنز استفاده كند، معلوم نيست فرجام خوشي داشته باشد.

میرجعفری همچنین در پاسخ معناداری به این سوال که چرا با وجود حمایت هایی که نهادها و سازمان های مختلف از ادبیات دفاع مقدس، کمتر شاهد خلق و اتتشار شاهکارهای ادبی بوده‌ایم، گفت: بنده چندان از اين حمايت ها اطلاعي ندارم . مگر حمايتي مي شود؟ چرا پس از بنده حمايت نشده؟!

 

وی درباره ضرورت وجود جوایز و جشنواره‌های مربوط به دفاع مقدس و نقش آن‌ها در ارتقاء سطح آثار گفت: نويسنده يا هنرمند به تشويق نياز دارد. هرچه اين تشويق‌ها بيشتر باشد، قطعا هنرمندان با شوق بيشتري به خلق اثر مي‌پردازند. در حوزه دفاع مقدس تا آنجا كه جسته و گريخته مي‌شنوم اين سال‌ها از این دست تشويق‌ها خيلي كم شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: