کد خبر: 31544
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آبان 1396 - 09:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25

شورای سیاست‌گذاری و ستاد هفته کتاب همگام برای انجام فعالیت‌های حوزه کتابخوانی

منبع : لیزنا
دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، شورا و ستاد هفته کتاب را همگام با یکدیگر دانست و بر لزوم ارتباط موثر اقشار مختلف با کتاب تاکید کرد.
شورای سیاست‌گذاری و ستاد هفته کتاب همگام برای انجام فعالیت‌های حوزه کتابخوانی

داریوش رضوانی مشاور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران) درباره نقش کتاب در انتقال علوم و ارتباطات بیان کرد: کتاب حلقه وصل و خمیرمایه کلیه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری ما و درواقع بهترین منبع و ماخذ برای علم و انتقال آن است. در اهمیت کتاب هیچ تردید و درنگی وجود ندارد و به جای توضیح مداوم این اهمیت باید چرا خواندن را برای افراد توضیح دهیم.

وی با اشاره به برگزاری 24 دوره هفته کتاب و نقش آن در جلوگیری از کتاب گریزی افراد عنوان کرد: هنگام صحبت از روز یا هفته کتاب نباید کتاب و کتابخوانی را فقط مطالعه در مقطعی خاص تصور کنیم. اقشار مختلف باید هر روز و هر لحظه متناسب با نوع وقت، کار و وظایف خود ارتباط خوبی با کتاب داشته باشند.

رضوانی نام‌گذاری ایام در تقویم را یک یادآوری در جهت پیگیری ضرورت این امر دانست و گفت: درنظر گرفتن هفته کتاب برای تعامل بیشتر، برنامه‌ریزی مطلوب‌تر، آسیب‌شناسی فعالیت‌های انجام شده در گذشته برای تعیین مسیری بهتر در آینده و ایجاد برنامه‌های مستحکم، تاثیرگذار متناسب با موقعیت‌ها، نیازسنجی‌ها، تغییرات جامعه، تکنولوژی و دانش بشری در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: در روزهای هفته کتاب، دستگاه‌های متولی که ماموریت‌های مختلفی به آنها واگذار شده دور یک میز جمع می‌شوند تا با سیاست‌گذاری به تعریف برنامه‌ها و متدهای جدید برای پاسخگویی هرچه بهتر به نیازهای جامعه بپردازند، البته در این موارد ذائقه، نیاز و شرایط افراد را مد نظر قرار می‌دهند.

بیست و پنجمین دوره هفته کتاب موفق‌تر از دوره‌های گذشته

مشاور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در ستاد هفته کتاب دستگاه‌هایی گرد هم می‌آیند و براساس دستورالعمل، شیوه‌نامه و نقشه راه مشخص فعالیت می‌کنند، البته علاوه بر دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی ماموریت دارند باید نظرات افراد صاحب نظر، چهره‌های فعال، اندیشمندان و فرهیختگان این حوزه را داشته باشیم.

وی افزود: در کنار افراد صاحب نظر و مجموعه‌های متعدد تشکل‌های صنفی، موسسات، گروه‌ها و افرادی که به اشکال مختلف کار صنفی انجام می‌دهند با هم‌افزایی در این هفته حضور پیدا می‌کنند. به نظرم بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از این جهت که 24 دوره فعالیت هفته کتاب با تمام فرازونشیب‌ها بررسی شده است، موفق‌تر خواهند شد.

رضوانی انجام فعالیت‌های هفته کتاب را به دو شیوه شورای سیاست‌گذاری (برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها متناسب با نیازسنجی و آسیب‌شناسی‌ها) و ستاد برگزاری هفته (شامل 70 دستگاه، نهاد، سازمان، تشکل و صنف عضو برای اجرای برنامه‌ها) بیان کرد: با این هم‌افزایی، کوک شدن ساز و به صدا درآمدن شیپور کتاب و کتابخوانی در حوزه‌های مختلف امیدواریم که در دوره 25 شاهد یک تحرک، شادابی و حرکت روبه جلو باشیم.

مردم باید دلیل کاهش انگیزه تولید کتاب را بدانند

دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در پاسخ به این سوال که آیا به طور خاص برنامه‌ای برای آشنایی بیشتر مردم با کتاب‌های اصلی و دارای کیفیت برای جلوگیری از قاچاق کتاب دارند، گفت: پدیده قاچاق کتاب یا تعرض به مالکیت معنوی صاحبان اثر، مقوله‌ای است که به شیوه‌های مختلفی گسترش پیدا کرده است بنابراین قطعا باید در این موضوع ورود پیدا کنیم.

 

وی عنوان کرد: در ابتدا باید ضمن فرهنگسازی مضرات قاچاق کتاب و خرید آنها را که منجر به کاهش انگیزه تولید کتاب شده است، برای جامعه تبیین کنیم و سپس راه‌های جلوگیری و مقابله با این پدیده را مد نظر قرار دهیم به همین دلیل، کارگروه شکل گرفته برای مبارزه با قاچاق کتاب می تواند بیش از پیش در هفته کتاب معرفی شود؛ البته سازمان صداوسیما هم در این حوزه بسیار می‌تواند موثر باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: