کد خبر: 24967
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 مرداد 1395 - 13:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
با حضور جمعی از مسئولان استان فارس و همزمان با دهه کرامت؛ نشست ویژه کتاب‌خوان شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

 به گزارش لیزنا، نشست ویژه کتاب‌خوان «شاهچراغ(ع)» ویژه زندگی و ابعاد شخصیتی حضرت احمدبن موسی(ع) و تاریخ حرم ایشان روز یکشنبه هفدهم مرداد همزمان دهه کرامت توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و همکاری آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با حضور سعیده ابراهیمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، محمدرضا محمدجانی معاون پژوهش و فناوری اطلاعات آستان مقدس احمدی و محمدی، سردار خداداد ابراهیمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس فارس، زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، معاونان شهرداری و آموزش و پرورش، شماری از مسئولان استان و جمعی علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در در تالار ولایت حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه استراتژی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، معرفی کتاب‌های برتر و ترویج فرهنگ مطالعه است، اظهار داشت: تولید و ایجاد جریان‌های فرهنگی بر عهده خودِ دستگاه‌های فرهنگی است که این هدف در نشست‌های کتاب‌خوان نهادینه شده است؛ بنابراین کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند زمینه‌ساز جریان های فرهنگی در کشور باشند.

 

ابراهیمی افزود: شاخصه اصلی نشست‌های کتاب‌خوان توجه به ریشه‌های فرهنگی و افکار عمومی، ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد پویایی برای علاقه‌مندان است. وی همچنین شخصیت والای احمدبن موسی را میراث گرانبهای مردم فارس دانست و بیان کرد: در این نشست برآنیم تا شخصیت و زندگی حضرت احمدبن موسی(ع) را بررسی کرده و کتاب‌هایی را معرفی کنیم که هر کدام بیانگر نکات عمیق و رازهای ناگفته‌ای هستند و می‌توانند یاریگر لحظه‌های ناب زندگی باشند.

 

در این نشست 6 تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

"دو رساله در آیات و کرامات حضرت شاهچراغ (ع)"نوشته دکتر محمدیوسف نیری ارائه توسط: دکتر محمدرضا محمدجانی (معاون پژوهش و فناوری اطلاعات آستان مقدس احمدی و محمدی)

کتاب دو رساله در آیات و کرامات حضرت شاهچراغ (ع) شامل دو رساله در خصوص زندگی شاهچراغ (ع) است . این دو رساله پیش از این چاپ شده است و دکتر نیری آن ها را تصحیح کرده و به همراه توضیحات لازم در این کتاب منتشر کرده است. رساله اول نوشته مجد الاشراف است که در سال 1387 به دست دکتر نیری تصحیح شده است. در این رساله بیش از هر چیز کرامات و ویژگی‌های حضرت احمد بن موسی گنجانده شده و گاهی توصیه‌های ایشان در خصوص زندگی آمده است. رساله دوم نوشته محمدهادی صلاحی است که 50 سال پیش منتشر شده است. در این رساله نیز به شکل خلاصه و موجز ویژگی‌های شخصیتی احمد بن موسی (ع)، معماری حرم، تاریخ بنا و ... تصویر شده است. این کتاب یکی از کتب علمی و مرجع در زمینه شناخت زندگی احمد بن موسی(ع) و خاندان ایشان است.

"چلچراغ شیراز"تألیف جلیل عرفان‌منش / ارائه توسط: ندا مرحمتی

کتاب چلچراغ شیراز، تحقیقی علمی در خصوص زندگی و شخصیت احمدبن موسی(ع) و برادرهای ایشان است. در این کتاب با دقت نظر بخش‌های مختلف حیات این بزرگوار به تفصیل و در 8 فصل بیان شده است. کتاب در فصل اول با بحث شخصیت و فضایل احمد بن موسی و مقوله امامت امام رضا(ع) شروع می‌شود و در فصل‌های بعدی به مباحث قیام این امامزاده، اوضاع سیاسی دوران مامون، ولایت عهدی امام رضا(ع) و شهادت احمد بن موسی می‌پردازد. در ادامه مقوله‌های مانند محل سکونت و پیدایش قبر ایشان در زمان اتابکان و همچنین زندگی برادران این امام بیان می‌شود. این کتاب با اشعاری در مدح احمد بن موسی و زیارت‌نامه ایشان به پایان می‌رسد.

"امیر عشق"تألیف میثم جوانبخت / ارائه توسط: میثم جوانبخت

"امیر عشق" یک کتاب‌شناسی در خصوص احمدبن موسی(ع) است. کتاب‌شناسی‌ها عموماً به صورت‌های گوناگون از جمله کتاب‌شناسی موضوعی, عمومی یا فردی نوشته می‌شوند و این کتاب به شیوه کتاب‌شناسی فردی و به صورت الفبایی به معرفی آثار ارائه شده در خصوص احمد بن موسی(ع) پرداخته است. در این کتاب, علاوه بر نام اثر، کتابشناسی آن و توضیح مختصری در این باره آمده است. همچنین کتابنامه سومین شهید محراب حضرت عبدالحسین دستغیب نیز، به دلیل ارادت بسیار آیت‌الله دستغیب به حضرت شاهچراغ(ع) به ضمیمه در این کتاب آمده است.کتابنامه شهید دستغیب این کتاب نیز شامل دو بخش است؛ منابعی که خود شهید دستغیب منتتشر کرده‌اند و فایل‌های صوتی یا سخنرانی‌های بعد از شهادت ایشان به کتاب تبدیل شده است.

"احمد بن موسی شاهچراغ"تألیف جلیل عرفان‌منش/ ارائه توسط: پریسا حسین‌زاده

این اثر از سری کتاب‌های با عنوان "از ایران چه می‌دانیم؟" است که توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی با همکاری پژوهشگران منتشر شده است. این مجموعه به دلیل سطح کیفی و پژوهشی مطلوب منبع مورد اعتماد و مرجعی در زمینه‌های مختلف است. این کتاب‌ها درباره وضعیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی ایران نوشته شده که اطلاعات آن بسیار علمی و موجز است. کتاب شاهچراغ صد و چهاردهمین عنوان عنوان از 115 عنوان این کتاب است. این کتاب در 21 بخش به مقوله‌هایی همچون اوضاع سیاست اجتماعی، ولایت عهدی امام رضا(ع)، محل زندگی شاهچراغ و ... پرداخته است. از ویژگی‌های برجسته این کتاب استفاده از مستندات علمی و آثار معتبر است که این کتاب را به مرجعی قابل استفاده برای تحقیقات پژوهشی تبدیل کرده است.

"آفتاب شیراز" تألیف علی‌اکبر کلانتری / ارائه توسط: لیلا موسوی

این کتاب پژوهشی نو و جامع پیرامون شخصیت و مدفن حضرت احمد بن موسی(ع) است که به شیوه علمی و دقیق در 12 فصل به همراه ضمائم تصحیحی نگاشته شده است.در این کتاب عکس‌های مستندی از حرم، بقعه‌ها، رواق‌ها و غیره آمده است، به‌طوریکه سیر توسعه حرم به خوبی در عکس‌ها پیداست. در کتاب آفتاب شیراز همچنین به 30 نفر از بزرگانی که در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) به خاک سپرده شده‌اند، اشاره شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر باید به استفاده از نسخ خطی و منابع معتبر چاپی و آیات و روایات همچنین ارائه مستندات و داشتن نمایه اشاره کرد.

"مهمان اهل بیت" تألیف محمدحسین رستگار / ارائه توسط علیرضا رحمانی

کتاب مهمان اهل بیت با موضوع اهمیت توسل به ائمه و پاسخ‌گویی به شبهه شرک بودن توسل این شخصیت‌های برجسته نگاشته شده است. همچنین در این کتاب آداب زیارت و دعا بیان شده و در بخش‌هایی شخصیت احمد بن موسی(ع) و خانواده ایشان به تصویر کشیده شده است.کتاب در 7 فصل تنظیم شده که فصل آخر این کتاب کرامات احمد بن موسی(ع) تا سال تألیف کتاب ذکر شده است.

گفتنی است در پایان این نشست از معرفی کنندگان با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 به عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: