کد خبر: 27316
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 بهمن 1395 - 12:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین کتابخانه سیار شهرستان خنداب استان مرکزی افتتاح شد

منبع : لیزنا
نخستین کتابخانه سیار شهرستان خنداب به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و خدمات‌رسانی در حوزه کتاب به روستاهای فاقد کتابخانه افتتاح شد.
نخستین کتابخانه سیار شهرستان خنداب استان مرکزی افتتاح شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی مرکزی، کتابخانه سیاری در شهرستان خنداب راه‌اندازی شد.

اکثر روستاهای شهرستان خنداب از داشتن کتابخانه محروم هستند، تاکنون به امر ساخت کتابخانه در نقاط مختلف شهرستان خنداب توجه چندانی نشده و عمل به این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین است.

در شهرستان خنداب تنها ۳ کتابخانه عمومی در شهرهای خنداب، جاورسیان و روستای اناج با نزدیک به ۳۵ هزار و ۶۴۲ عنوان کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد.

برخی از روستاهای شهرستان خنداب از وجود کتابخانه محروم هستند، به همین منظور از ماه‌های آغازین امسال مسئولین پیگیر راه‌اندازی کتابخانه سیار در شهرستان خنداب بودند.

مدیر کتابخانه عمومی شهرستان درباره کتابخانه سیار این شهرستان گفت: کتابخانه سیار سفیر اندیشه با حضور در مدارس سطح شهرستان خنداب به ارائه خدمات کتاب‌خوانی می‌پردازد. در این طرح به هر دانش آموز ۲ عنوان کتاب به صورت امانت تحویل داده می‌شود و همچنین به هر مدرسه تعدای کتاب جهت تجهیز کتابخانه مدارس از طرف اداره کتابخانه های عمومی اهدا می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی خنداب اظهار کرد: کتابخانه سیار «سفیر اندیشه» مورد استقبال فراوان مدارس، دانش آموزان، اولیا دانش‌آموزان و اهالی روستاها قرار گرفت. به طوری که دانش‌آموزان ضمن ترغیب همسالان خود به مطالعه کتاب‌هایی که خود مطالعه کرده‌اند برای امانت گرفتن کتاب جدید مشتاق هستند. تاکنون مدارس روستاهای جوشیروان، حسین آباد، علی آباد، گرماب، کمرآب و غیره تحت پوشش این کتابخانه سیار قرار گرفته‌اند. در ادامه سعی داریم این خدمات فرهنگی را از ۲۰ روستا به ۵۰ روستا افزایش دهیم.

وی در زمینه احداث کتابخانه در روستاهای شهرستان گفت: نهاد کتابخانه‌ها در روستاهایی با ۲ هزار نفر جمعیت که ساختمان مناسبی برای احداث کتابخانه در اختیار نهاد قرار دهند و همچنین قرار داد ۱۰ ساله با نهاد ببندند، کتابخانه روستایی احداث می‌کند؛ جذب نیروی انسانی مورد نیاز کتابخانه از اهالی روستا صورت می‌گیرد و تعدادی کتاب توسط نهاد کتابخانه‌ها در اختیار کتابخانه روستا قرار می‌گیرد.

او در ادامه گفت: تاکنون چند بار در این زمینه در روستاهای شهرستان تلاش شده است اما با مشکل مکان مناسب جهت احداث کتابخانه روبه رو هستیم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خنداب نیز در این خصوص گفت: در برخی از روستاها که از مرکز شهرستان فاصله دارند، با مشکل نبود کتابخانه رو به رو هستیم و بسیاری از دانش‌آموزان این مناطق به علت نبود کتابخانه از مطالعه کتاب‌های غیر درسی محروم هستند، به همین منظور امسال طرح کتابخانه سیار را با تجهیزات کامل و هماهنگی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و آموزش و پرورش اجرایی کردیم.

وی اظهار کرد: کتابخانه سیار مجهز به کتاب‌هایی با موضوعات مختلف و متناسب با دوره های سنی ابتدایی تا متوسطه است؛ با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خنداب تلاش کردیم تا کتاب‌هایی متناسب با گروه‌های سنی کودکان در اختیار آنان قرار گیرد.

وی افزود: کتابخانه سیار بیشتر در روستاهایی که از مرکز شهر دور هستند تردد دارد و بعد از یک تا دو هفته به روستاها مراجعه و کتاب‌های مطالعه شده را جمع‌آوری و کتاب جدید در اختیار قشر کودک و نوجوان قرار می‌دهد.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خنداب در خصوص موضوع کتاب‌هایی که توسط این کتابخانه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، گفت: نظرسنجی از دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی صورت گرفت، که بر اساس این نظر سنجی بچه‌ها بیشتر علاقمند به دریافت کتابهای علمی، تاریخی، مذهبی و مجلات تخصصی بودند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خنداب گفت: در برخی از روستاها دانش‌آموزان تا پایه ششم تحصیل کرده و به علت نبود مدارس متوسطه در روستا ادامه تحصیل نداده‌اند که کتاب‌هایی مناسب در اختیار این افراد هم قرار می‌گیرد.

او در ادامه گفت: ۸۲ روستا در شهرستان خنداب وجود دارد، در مرحله اول، این طرح در ۲۰ روستا اجرا شد، سعی داریم در مرحله بعد ۵۰ روستا را پوشش دهیم و تا پایان طرح، تمام روستاهای شهرستان از وجود کتابخانه سیار برخوردار خواهند شد.

مراسم افتتاح رسمی این طرح با هدف اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاهی تمام مردم شهرستان از آن، با حضور جمعی از مسئولین شهرستانی در مدرسه فاطمه الزهرا روستای «ایجان» برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: