کد خبر: 27408
تاریخ انتشار: شنبه, 23 بهمن 1395 - 15:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی از آثار جدید ملامحمدی به خط بریل در قم

منبع : لیزنا
در آیین نکوداشت مجید ملامحمدی پژوهشگر، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان از آثار مکتوب این نویسنده به خط بریل رونمایی شد.
رونمایی از آثار جدید ملامحمدی به خط بریل در قم

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، آیین نکوداشت مجید ملامحمدی نویسنده و پژوهشگر دینی کودکان و نوجوانان با حضور راضیه تجار دبیر انجمن قلم ایران، سید محمود حسینی، رئیس اتحادیه ناشران استان قم، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، رئیس حوزه هنری استان قم، حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و اهالی فرهنگ در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

 راضیه تجار دبیر انجمن قلم ایران با تقدیر از مجید ملامحمدی و تلاش‌های ارزنده  وی عنوان کرد: جای بسی خوشحالی است که به نمایندگی از انجمن قلم ایران در محضر شما و استاد بزرگوار حاضر شده ام.

سپس وی بیان کرد: من امروز افتخار دارم که مسافت میان تهران تا قم را پیمودم تا ضمن سلامی گرم به بانوی آب و آینه حضرت معصومه(س) در انجمنی حضور یابم که همه شرکت کنندگان آن همدل در جهت تجلیل از شخصیتی بزرگ گرد هم آمده‌اند.

دبیر انجمن قلم ایران همچنین اظهار داشت: این شاعر خوب کودک و نوجوان خطه قم و ایران زمین در نگاهی وسیع ابرمردی هستند که به تمامی این سرزمین کهن تعلق دارند.

وی در ادامه گفت:مجید ملامحمدی برای نونهالان و کودکان و نوجوانان ایران اسلامی قلم می‌زنند و سال‌هاست که می‌گویند و می سرایند تا در سایه این تلاش ها، زیرساخت فکری نسل حاضر و نسل های بعدی را چینشی درست و متحیرانه داشته باشند.

تجار سپس به آغاز فعالیت ملامحمدی از سال 69 به وادی ادبیات اشاره کرد و افزود: آثار این نویسنده توانا نخست در مجلاتی مانند «سروش»، «باران»، «کیهان بچه ها» و مجلات «رشد» چاپ و منشر شد.

تجار این ذوق هنری را برگرفته از میراث پدر عنوان کرد و گفت: فعالیت های ملامحمدی در شاخه های متعدد همچون نوشتن داستان، سرودن شعر، بازیگری، فیلم نامه نویسی و عکاسی و ... می باشد.

وی سپس به خاطره چند سال قبل با این نویسنده در سفر به هند اشاره کرد و افزود: ایشان در این سفر از هر فرصتی برای عکاسی و تصویربرداری استفاده می کردند و هنوز هم تصاویر گل‌های زیبایی که در لحظاتی چند شکار کرده بود در حافظه ما مانده است.

دبیر انجمن قلم ایران با اشاره به ویژگی‌های علمی این نویسنده و شاعر برجسته اظهار داشت:نکته قابل توجه، تاسی ایشان به پدر بزرگوارشان با بهره مندی از درس حوزوی است ضمن آن که دوره کارشناسی ادبیات فارسی را هم سپری کرده و مدرک معادل کارشناسی ارشد ادبیات را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده  و این رتبه حائز اهمیت است.

وی سپس به شایستگی ملامحمدی در قیاس با دیگران پرداخت و گفت: با بررسی ها و ارزیابی های به عمل آمده از آثار این هنرمند و نویسنده وی را شایسته جایگاهی بالاتری دانستند و از این رو مدرک معادل را به وی عطاء می‌کنند.

تجار همچنین بیان کرد: با نگاهی گذرا به کارنامه هنری ملامحمدی اینگونه استنباط می‌شود که ایشان در مسیری مناسب ذوق و استعداد خویش را تقویت نموده و مقتدرانه طی طریق کرده است.

وی سپس به راه اندازی کتابخانه ای کوچک توسط وی در اوان جوانی اشاره کرد و افزود: این نویسنده توانست فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین همسالان خود ترویج کند و با خوانش نوشته ها و سروده هایش در زنگ انشاء، کمال واژگان را در گوش دوستان خود می‌نشاند.

دبیر انجمن قلم ایران در ادامه اظهار داشت: هنگامی که ملامحمدی با کمبود امکانات، مشتاقانه مجله 4 صفحه ای را با عنوان «کودک انقلاب» راه اندازی می کند و با عشق و پشتکار به تکثیر صفحات آن می پردازد و به پشتوانه عرضه مطالب آن را به مخاطبینش ارائه می‌داد. وی سپس اشاره کرد: در زمانی که این نویسنده نوجوان بود و می توانست به فراسوی دیگری برود اما به عضویت کانون پرورش فکری در می‌آید و هدفمندانه در جهت پیشرفت در مسیری که انتخاب کرده گام برمی‌دارد.

تجار بیان کرد: انتخاب درست او، منجر به خلق و تولید کتاب‌های بیشماری چون «خواب عجیب استاد»، «حرفهای ناتمام»، «هدیه های خدا‌وندی»، «پله پله تا خدا»،  «آیه های آفتاب»، «کاش من بهشت را می دیدم» ، «غریبه مهربان» و ده‌ها کتاب دیگر شد.

وی همچنین به کتاب‌های برگزیدهای نویسنده به عنوان کتاب سال اشاره کرد و گفت: کسب چنین افتخاراتی مایه مباهات است ضمن اینکه ایشان سال‌ها عضو تحریه مجله‌های‌ «سلام بچه ها»، «پوپک» و مسئول «شهرمجله ملیکا» بوده‌اند و زندگی لطیف شاعرانه و متعهدانه ای را در پیش گرفتند.

دبیر انجمن قلم ایران همچنین اظهار داشت: ملامحمدی شخصیتی است که زندگیش را با واژه‌ها و جملات سپری کرده و آن‌ها را با سخاوت در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده و تنها دغدغه اش نگارش کتاب‌های خوب و چاپ مجله می‌باشد. وی سپس به نگاه زیباشناسانه و هنرمندانه این نویسنده در شکار لحظه ها اشاره کرد و افزود: ملامحمدی را فردی خلاق و خوشبخت می‌دانم چرا که او یک بار زندگی کرده ولی بارها و بارها این زندگی را تجربه کرده است.

تجار در پایان گفت:ما برای این نویسنده آرزوی موفقیت روز افزون و حضوری موثرتر در عرصه‌های هنری و ادبی داریم و امیدواریم شاهد چاپ صدها کتاب از ایشان باشیم.

همچنین در این آئین حجت الاسلام و المسلمین امیرعطااله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر عنوان کرد: ما نویسندگانی همچون پور وهاب و سید سعید هاشمی و باباجانی داریم که اهل قلم و فرهنگ و ذوق هستند و تلاش ما در برگزاری این آئین، آشنایی کودکان و نوجوانان با نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در ادامه تصریح کرد: از آنجا که مهم‌ترین مخاطبان مجید ملامحمدی را، کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند؛ به خواست خود نویسنده مراسم نکوداشت در حضور کودکان و نوجوانان عزیزبرگزار شد که بسیاری از آثار این نویسنده را خوانده‌اند.

جباری سپس تصریح کرد: بسیاری از کودکان دوست دارند که با نویسندگان و شاعران از نزدیک آشنا شوند چرا که خود در آینده می‌خواهند نویسندگی و شاعری را پیشه خود نمایند. وی سپس طراحی نشریه ای 4 برگی و تداوم آن توسط این نویسنده در دوران کودکی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که کودکان و نوجوانان این مرز و بوم ایشان را به عنوان الگویی مناسب سرلوحه کار خود قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان از راضیه تجار دبیر انجمن قلم ایران و همچنین دیگر مقامات استانی و نویسندگان برجسته استانی و کوشوری تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم، محمد آزاد یکی از نویسندگان مطرح از کتاب به عنوان بهترین دوست انسان یاد کرد و گفت: نویسندگان جایگاه مهم و ارزشمندی را در نگارش این کتاب‌ها دارند. وی سپس تصریح کرد:اگر در اوان کودکی آموزش نوشتن خاطرات به همراه تمرین و تکرار در کودکان نهادینه شود، در آینده جامعه ما دارای نویسندگانی خلاق و هنرمند خواهند بود.

این نویسنده همچنین پیشنهاد داد به جای عکس‌های سلفی از خاطرات سلفی یادگاری داشته باشید.

آزاد در ادامه به نحوه آشنایی خود با مجید ملامحمدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین هم‌رزمی با او در دوران 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در زمانی که مجید ملامحمدی آغاز به نوشتن کرد امکانات همانند امروز فراهم نبود و تنها یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود داشت و در آن روزگار ما تصمیم به امر داستان نویسی گرفتیم.

وی ضمن اشاره به گذراندن دروس حوزوی توسط این نوبسنده گفت: این مهم باعث شد تا ایشان داستان نویسی را نیز تداوم بخشند و در نتیجه امروز تبدیل به فردی مطرح و چهره ای درخشان شده اند.

این نویسنده مهم ترین علل موفقیت ملامحمدی را خانواده ایشان و به ویژه پدرشان که از علماء و نویسندگان برجسته کشوری بود؛ عنوان کرد و افزود: نویسنده نیز از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای پیشبرد اهداف و استعدادهای درونیش استفاده کرد.

آزاد سپس بیان کرد: پیش از انقلاب تنها یک مجله «کیهان بچه ها» بود و هر هفته ما منتظر چاپ این مجله بودیم تا داستان‌هایش را بارها و بارها مرور کنیم و از خوانش آن لذت ببریم. وی هدف از این کار را عشق به نویسندگی به ویژه در حوزه داستان نویسی عنوان کرد و در پایان گفت: در راستای همین هدف ملامحمدی تلاش کرد تا نویسنده مطرحی شود و در آغاز انقلاب با پشتکار خود در دفتر تبلیغات مجله ای را راه اندازی کرد که بسیار تاثیر گذار بود.

همچنین در ادامه این مراسم؛ مجید ملامحمدی نویسنده و شاعر مطرح کشورمان با تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم عنوان کرد:ما دوست داریم که برای کودکان بنویسیم و اگر کودکان دوست دارند کتاب‌های خوب و اثر گذار بنویسیم حتما کتاب‌های ما را مطالعه کنند.

این شاعر مطرح کودکان اظهار داشت: تقاضای ما از کودکان این است که کتابخوانی را جدی بگیرند. وی موبایل، تبلت، دنیای مجازی و دیگر شبکه‌های اجتماعی را زودگذر خواند و گفت: اما کتاب تغییر پذیر نیست و دنیای واقعی تری دارد.

ملامحمدی در پایان تصریح کرد: نباید احساس کنیم که کتاب خسته کننده است و باید در همه وقت ارتباط خود را با کتاب حفظ نماییم کنیم و از قهر با یار مهربان خودداری کنیم.

گفتنی است از دیگر برنامه های این آیین؛ معرفی کتاب‌های مجید ملامحمدی با عناوین کتاب «آواز باران» و کتاب «راز انار سرخ» بود.همچنین شعرخوانی از اشعار مجیدملامحمدی و برنامه طنز در رثای ادبیات از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

شایان ذکر است با حضور راضیه تجار از سه آثار مجید ملامحمدی با عناوین «قصه خوبان»، «قصه های زندگی امام صادق ع» و دوست مهربان کبوترها به خط بریل رونمایی شد و در پایان دبیر انجمن قلم ایران و دیگر مقامات استانی و چهره های فرهنگی از تلاش های چند دهه مجید ملامحمدی تقدیر به عمل آوردند.

در حاشیه این نشست، جمله نویسی، شعار نویسی و معرفی بهترین آثار مجید ملامحمدی بر روی روزنامه های دیواری از دیگر برنامه های شاد و جانبی این مراسم بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: