کد خبر: 31941
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 آذر 1396 - 08:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نشست هم اندیشی نماینده مجلس همدان با کتابداران

منبع : لیزنا
 نماینده مردم همدان و فامنین مجلس شورای اسلامی: کتابخانه‌ها منابع اطلاعاتی و فرهنگی عمیقی دارند و باید تعداد آنها اضافه شده و دسترسی به آنها نیز بیشتر باشد.
 نشست هم اندیشی نماینده مجلس همدان با کتابداران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، نشست هم‌اندیشی کتابداران کتابخانه‌های عمومی همدان و فامنین با حمیدرضا حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با حضور عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان، معاونین و کارشناسان ستادی، کتابداران و اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.

 حمیدرضا حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج و پیروزهای اخیر جبهه مقاومت در حذف داعش از صحنه جغرافیای جهانی، اظهار کرد: امروز توفیق نصیب ما شده که در جمع کتابداران بوده و از نزدیک شاهد تلاش ‌و زحمات این قشر باشیم.

حاجی بابایی در ادامه با اهمیت به کتابخوانی و ارتقای فرهنک مطالعه، گفت: فرهنگ به معنای عام کلمه و کتاب و مطالعه از مصادیق کلیدی پیشرفت کشور، انقلاب، مردم و تمدن ما محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه «از مؤلفه‌های تمدن‌سازی، غنی‌سازی فکری جامعه است که از طریق کتاب منتقل می‌شود»، گفت: با وجود اینکه ابزارهای گوناگون اطلاعاتی گسترش یافته و ابزارهای فراوانی برای اطلاع‌رسانی و آموزش وجود دارد اما هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و نباید نیز بگیرد.

حاجی بابایی با اشاره اینکه «شکی نیست که در کتابخوانی بسیار جلو رفته‌ایم اما هنوز نسبت به جایگاه اصلی آن عقب هستیم»، بیان کرد: موضوع کتابخوانی چیزی نبوده که به راحتی جامعه را به آن دستور داد و تصور نمی‌کنم کسی عاشق کتاب خواندن نباشد و همه دوست دارند که کتاب بخوانند، اما اینکه چرا نمی‌خوانند مانند این است که چه کسی دوست ندارد دانشمند باشد.

وی، با بیان اینکه «همه دوست دارند کتابخوان شوند اما همت نمی‌کنند»، تاکید کرد: باید کار را از خانواده آغاز کرد چرا که اساس مشکل ما به خانواده بر می‌گردد و کودک باید از روز اول کتابخوانی را از نزدیکان خود بیاموزد و در ذهن او نهادینه شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی همدان با اشاره به اینکه «فرد اگر در خانواده کتابخوان باشد هر چه به جلو برود سطح کتابخوانی او افزیش خواهد یافت»، گفت: کتابخوانی باید در کشور نهادیه شود و بهترین زمان پایه‌گذاری آن نیز دوران کودکی است

وی با تاکید به اینکه «کتابخانه‌ها منابع اطلاعاتی و فرهنگی عمیقی دارند و باید تعداد آنها اضافه شوند و دسترسی به آنها نیز بیشتر باشد»، گفت: از مدرسه باید دانش‌آموزان را به کتابخانه هدایت کنیم و اکنون مشکل ما دسترسی نیست بلکه مشکل احساس نیاز است هرچند در دسترس قرار دادن نیز حرف اصیلی است و باید کتابخانه‌ها در دسترس باشند.

حاج بابایی با بیان اینکه «روزی که برای ساخت کتابخانه مرکزی تلاش می‌کردیم تصور نمی‌شد که واحدی به این پویایی و توانمندی توسط افرادی تلاشگر متخصص اداره شود»، افزود: خوشبختانه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ورود خوبی در حوزه مدیریت کتابخانه‌ها و تلاش در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه دارند.

در ادامه عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان نیز با اشاره به اینکه «در ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار قرار داریم»، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم آینده روشنی برای جامعه رقم بزنیم باید مسیر مطالعاتی روشنی را برای خانواده‌ها تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه «خوشبختانه عزم جهادی در بین تمام کتابداران وجود دارد و مطمئناً حمایت مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در این زمینه مؤثر بوده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاشی که در راستای آموزش‌ها، تغییر در رفتارها و رویکردها با کتاب و کتابخوانی می‌شود، حمایت ویژه در راستای داشتن جامعه‌ای در اوج شاخص‌های پیشرفت و توسعه در آینده صورت گیرد.

زارعی با اشاره به اینکه «در توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در مناطق شهری و روستایی که اخیرا جامعه سوم عشایر نیز به آن اضافه شده تا خدمات سیار به آنها ارائه شود، نیازمند زیرساخت‌های لازم از لحاظ مالی و معنوی هستیم، گفت: در این راستا سعی شده از ظرفیت بنیاد برکت، بانک پاسارگاد و... استفاده شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان در پایان، گفت: امیدوارم با کمک مسئولان استانی در راستای اقدامات فرهنگی، جذب مخاطبان و جامعه کتابخوان توفیقات بیشتری داشته باشیم تا آینده درخشانی را برای استان رقم بزنیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: