کد خبر: 32480
تاریخ انتشار: جمعه, 15 دی 1396 - 20:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی یزد به بهره‌برداری رسید

منبع : لیزنا
نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی و مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تأمین منابع به بهره‌برداری رسید.
نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی یزد به بهره‌برداری رسید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد ۱۰ دی‌ماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان‌های یزد و کرمان، شهردار یزد و جمعی از مسئولان شهرستان به بهره‌برداری رسید.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در آیین افتتاح این کتابخانه سیار اظهار داشت: تجربیات پیشین راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق فاقد کتابخانه، نشان داده است که مردم و کودکان به این حرکت فرهنگی ارزشمند اقبال خوبی داشته‌اند. پیش‌ازاین تنها ۵ کتابخانه سیار مینی‌بوسی در استان فعال بوده و این کتابخانه، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی است که به همت آستان قدس رضوی و شهرداری یزد راه‌اندازی شده است.

دوست فاطمی‌ها ادامه داد: کتابخانه سیار حامل اندیشه و آگاهی برای مردمی است که از نعمت کتابخانه‌های ثابت بی‌بهره‌اند و جای خرسندی است که اولین کتابخانه سیار اتوبوسی استان، با رنگ و بوی امام مهربانی‌ها، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) به حرکت در خواهد آمد.

رضا رضوی، مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان‌های یزد و کرمان نیز در ابتدای این مراسم بیان کرد: نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد، سومین کتابخانه سیاری است که توسط آستان قدس راه‌اندازی شد. دو دستگاه قبلی پیش‌ازاین در شهرهای رفسنجان و راور استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: سازمان موقوفات یزد و کرمان در نظر دارد با همکاری مسئولان و خیران این دو استان، عدد کتابخانه‌های سیار خود را به ۸ دستگاه برساند تا مردم مناطق و روستاهایی که در استان‌های یزد و کرمان از نعمت کتابخانه محروم هستند، با کتاب و کتابخانه ارتباط پیدا کنند.

رضوی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که امروز جامعه ما با آن دست به گریبان شده، ارتباط کم مردم با کتاب و مطالعه است؛ شاید یکی از علت‌های آن در دسترس نبودن کتاب‌های مفید و مطلوب باشد. هدف از راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار، کاهش فاصله بین مردم و کتاب و دسترسی آسان علاقه‌مندان به این رسانه بوده است.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد نیز در سخنانی به نگرش مدیران شهری برای ارتقاء سطح فرهنگی یزد اشاره کرد و گفت: در تعریف مفاهیم شهری، یزد به‌عنوان یک شهر «پایدار» شناخته می‌شود و تلاش برنامه‌ریزان شهری به اداره یزد بر پایه علم و فناوری و دانش نوین شهری معطوف است.

وی با بیان اینکه یزد در بسیاری از عرصه‌های علمی و فرهنگی پیشتاز است، افزود: یکی از شاخص‌های شهر دانش‌محور، توسعه کتابخانه‌ها است که در حال حاضر یزد در بسیاری از شاخص‌های کتابخانه‌ای جایگاه نخست کشور را داراست و مسلماً در زمینه توسعه کتابخانه‌های سیار نیز می‌توانند در کشور پیشرو باشد.

گفتنی است، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان با مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تأمین بخشی از منابع آن و تأمین اتوبوس از طریق جلب مشارکت شهرداری، به همت نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد راه اندازی شده است. پشتیبانی این کتابخانه نیز بر عهده کتابخانه مشارکتی مروج یزد بوده و گفته می‌شود هزینه صرف شده برای تجهیز این کتابخانه‌ سیار مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: