کد خبر: 32811
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 بهمن 1396 - 22:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان تخصصی با موضوع ادبیات در گلستان

منبع : لیزنا
نشست تخصصی کتاب‌خوان ادبیات با حضور جمعی از استادان ادبیات و علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی میرفندرسکی برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان تخصصی با موضوع ادبیات در گلستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گلستان، نشست تخصصی کتاب‌خوان ادبیات با حضور رضا قوانلو، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان و جمعی از استادان ادبیات و علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی میرفندرسکی برگزار شد.

رضا قوانلو مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان در این نشست با اشاره به برگزاری ۳۴۰ نشست کتاب‌خوان از سال ۹۴ تاکنون، گفت: مجموعه نشست‌های کتاب‌خوان در دو سطح عمومی و تخصصی در قالب استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای برگزار شده است.

قوانلو با اشاره به اهمیت انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های کشور باهدف توسعه کتابخوانی گفت: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی با محوریت سلامت، اقتصاد مقاومتی، علوم اجتماعی و نابینایان بخشی از نتایج این تفاهم‌نامه‌ها است.

در ادامه، معطوفی تاریخ‌نویس و پژوهشگر حوزه تمدن گلستان با اشاره به پیشینه کتابخانه در این منطقه، گفت: کتابخانه به‌صورت امروزی از دوره صفوی در این منطقه به وجود آمده است، اما جلسات ادبی و محافل فکری پیش از آن، به‌صورت شبانه در گلستان برگزار می‌شده است.

وی افزود: اولین کتابخانه این منطقه، کتابخانه مدرسه دارالشفای گرگان (واقع در نعلبندان امروزی) بود که توسط حسین اردبیلی نژاد در دوره صفوی احداث شد؛ نخستین کتابخانه عمومی گرگان نیز در اردیبهشت ۱۳۰۸ آغاز به کار کرد.

پژوهشگر حوزه گلستان شناسی با اشاره به تأسیس کتابخانه محله میخچه گران گرگان در سال ۱۳۳۹ ادامه داد: این کتابخانه ابتدا به پارک شهر و در سال ۸۴ به محل فعلی کتابخانه میرفندرسکی منتقل شد.

در این نشست ۵ تن از استادان ادبیات به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که بدین شرح است؛

«رویا، حماسه و اسطوره» نویسنده جلال کزازی، معرفی توسط: خلیل‌الله صادقلو

این کتاب پس از معرفی ریشه و معنای واژۀ اسطوره، ویژگی‌های جهان‌بینی اسطوره‌ای را بررسی کرده و وجوه افتراق و تمایز آن از دانش و فلسفه را شرح می‌دهد و پس از بیان چگونگی ارتباط انسان و جهان در اندیشه اسطوره‌ای و روند آفرینش اسطوره‌ای، ارتباط اسطوره با تاریخ و با جنبه‌های خودآگاه و ناخودآگاه ذهن آدمی را تحلیل می‌کند.

 

«صور خیال در شعر فارسی» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، معرفی توسط: نصرت‌الله صادقلو

در این کتاب، نویسنده با تشریح مفهوم خیال، تعریف آن و گونه‌های آن، صور خیال را در آثار چند تن از شاعران بررسی می‌کند. مباحث کتاب ترتیب، انسجام و تسلسل منطقی دارد و استفاده فراوان از منابع غنی ‌و ‌بررسی جدیدترین تحقیقات عربی و غربی در زمینه ‌بلاغت‌ این اثر را نسبت ‌به ‌کتاب‌های مشابه در جایگاه برتری قرار می‌دهد.

 

«بادبادک‌باز» نوشته خالد حسینی، معرفی توسط: شفیعی نیا

این کتاب به داستانی در خاک افغانستان و فرازوفرود شخصیت‌های داستان اشاره دارد. غرب‌زدگی و نقش طالبان در افغانستان و... از بخش‌های دیگر این کتاب است.

 

«تازیانه‌های سلوک» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، معرفی توسط: زهرا حسینی

این کتاب به نقد و بررسی چند قصیده از حکیم سنایی غزنوی اختصاص دارد و به تحلیل آن می‌پردازد.

 

«به نوجوانان گفتن و از نوجوانان شنیدن» نوشته آدل فابر، معرفی توسط براتی

این کتاب، منبعی برای ایجاد ارتباط صحیح با نوجوانان و درک احساسات و روش‌های درست صحبت کردن با آنان است. «دست‌وپنجه نرم کردن با احساسات»، «ما هنوز در حال یقین کردن هستیم»، «مجازات کردن یا نکردن»، «ملاقات با بچه‌ها» و «راه‌حل پیدا کردن» عنوان بخش‌های این کتاب است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: