کد خبر: 33201
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 بهمن 1396 - 08:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش «شهید پیشرو و پیشتاز» در استان کرمانشاه برگزار شد

منبع : لیزنا
 اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به منظور گرامیداشت یاد سردار شهید سید محمد سعید جعفری، همایش «شهید پیشرو و پیشتاز» را با معرفی ۳ کتاب درباره این شهید سرافراز، در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار کرد.
همایش «شهید پیشرو و پیشتاز» در استان کرمانشاه برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، همایش «شهید پیشرو و پیشتاز» به منظور گرامیداشت سردار شهید سید محمد سعید جعفری، پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه، با حضور معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، سید عبدالصالح جعفری فرزند شهید، فرماندهان و هم رزمان شهید و همچنین با معرفی ۳ کتاب «اولین فرمانده» نوشته رضا کریمی، «مردی برای همیشه» نوشته سیدشهاب‌الدین جعفری، «روشن تر از خورشید» نوشته سید سعید جعفری(برادر شهید) درباره این شهید بزرگوار، در محل سالن همایش های کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این همایش، ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و قرار گرفتن در آستانه چهلمین بهار آزادی، عنوان کرد: این همایش برای شناخت شهید جعفری که رهبر معظم انقلاب در جریان سفر سال ۹۰ به کرمانشاه از وی و یارانش به عنوان شهید پیشرو و پیشتاز یاد کردند، برگزار شده است.

محمدسعید جعفری؛ شهید پیشرو و پیشتاز

خونسار در ادامه با نقل قولی از مقام معظم رهبری درباره شهید جعفری افزود: ایشان در مورد شهید چنین فرمودند که «شهید سید محمدسعید جعفری – شهید پیشرو و پیشتاز – با جمع رفقای خودش رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند؛ فهمیدند که معنای این دفاع چیست؛ تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی، معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، آن نقطه‌ برجسته‌ای است که نباید مغفول بماند

وی با اشاره به برگزاری یادواره های متعدد برای این شهید، عنوان کرد: علی‌رغم برگزاری همه این یادواره‌ها، همچنان این بزرگوار آنچنانکه شایسته است به نسل جوان معرفی نشده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه عنوان کرد: در همایش «شهید پیشرو و پیشتاز» از نگاهی متفاوت یعنی از منظر «کتاب» به زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته ایم. ما در اینجا به معرفی ۳ کتاب شاخص منتشر شده در مورد شهید جعفری می پردازیم تا موجب آشنایی بیشتر با این شهید والامقام شویم؛ چرا که معتقدیم کتاب ابزاری است که می‌توان توسط آن حرف های خانواده، دوستان و هم رزمان شهید را با تبحر نویسندگان، به گوش همه جامعه رساند.

خونسار گفت: در رسانه ها نوشته اند که مزاری که امروز شهید جعفری در آن آرمیده است در حقیقت مزاری است که آیت الله نجومی ۱۸ ماه قبل از شهادت شهید جعفری برای خود تهیه و مهیا کرده بود، ولی بعد از شهادت شهید جعفری بر اساس علاقه غیر قابل توصیفی که ایشان به این شهید والامقام داشت، مزار خود را به این شهید تقدیم کرد و سنگ مزارش را شخصاً با قلم خود نوشته است.

ضرورت بیان حقیقت زندگی شهدا در قالب کتاب

در ادامه این همایش رضا کریمی، نویسنده کتاب «اولین فرمانده» شهید جعفری را یکی از مبارزان شاخص انقلاب و دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: دیدار با فرزند شهید در تهران و اخذ تأییدیه جهت چاپ کتاب تا حدی این اثر را بیمه حوادث کرد، اما بعد از تألیف متوجه شدم که بسیاری مطالب و مسائل دیگر درباره این شهید والامقام می‌توانست در این اثر می‌توانست جای داشته باشد.

کریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، یکی از مهم ترین دلایل علاقه به شهید جعفری را اهل فکر بودن وی عنوان کرد و گفت: حقایق را باید درباره شهدا کامل بگوییم، چرا که هرچقدر جامعه از زندگی، اخلاق و دوران شهدای شاخص بیشتر بدانند آنها را بهتر می‌شناسند. به همین علت من خاطره زدوخورد شهید با یهودی محله را حذف نکردم و از همه علی الخصوص نویسندگان حوزه شهدا می خواهم اجازه ندهند حقایق را دیگران بگویند و ما غافلگیر شویم.

سید شهاب الدین جعفری برادر شهید و نویسنده کتاب «مردی برای همیشه»، با اشاره به آنکه در آن زمان اثر مکتوب قابل عرضه ای در مورد شهید وجود نداشت، گفت: این اثر به توصیه برخی از دوستان و آشنایان در یک بازه زمانی چند ماهه و بصورت ضرب العجل به جهت اهمیت موضوع تهیه و چاپ شد. با توجه به شرایط کم زمانی و حجم زیاد و گستردگی موضوعات در مورد شهید، مجبور شدیم در کتاب به نوعی فقط آدرس دهی کنیم، یعنی عرصه ها و بخش هایی از زندگی شهید جعفری که می بایست مورد توجه و بررسی قرار بگیر را در کتاب بصورت خلاصه پرداختیم و تشریح آن را به زمانی بعد موکول کردیم.

سید شهاب الدین جعفری گفت: کتاب زمانی که در نشر شاهد به چاپ رسید مورد استقبال چشمگیر مخاطبان قرار گرفت طوری که کتاب نایاب شد، با توجه به شرایط موجود اینجانب تجدید کتاب را مشروط بر تکمیل آن کردم. در نظر دارم در آینده نزدیک با استفاده از بیش از ۵ هزار سند جمع آوری شده از مصاحبه ها و اطلاعات موجود از افراد مرتبط با شهید، اثری کاملتر و ماندگارتر به چاپ رسانده و عرضه شود.

«روشن‌تر از خورشید» اثری مستند داستانی درباره شهید جعفری

همچنین مهرداد رضایی فر، نویسنده کتاب «روشن تر از خورشید» درباره نگارش این اثر عنوان کرد: ابتدا خانواده شهید باور نداشتند که بنده در نظر دارم کتابی با موضوع شهید تالیف کنم، اما با پیگیری های فراوان و نظر مساعد خانواده شهید(همسر و فرزند) توانستم مصاحبه هایی با ایشان داشته باشم. این کتاب بر گرفته از چندین هزار برگه مصاحبه ها و سند از ایام جنگ و بعد از انقلاب است. کتاب «روشن تر از خورشید» کتابی مستند داستانی است، یعنی یکسری اتفاقات و وقایع را به بنده تحویل دادند و بنده از آن یک داستان ساختم که در آن خواننده به راحتی می تواند تشخیص دهد در کجای داستان حوادث واقعی است و کجا داستانی است.

وی با بیان اینکه شهدا منابع تاریخ معاصر ما هستند گفت: ما نویسندگان حوزه دفاع مقدس، اگر بیشتر از خانواده و دوستان شهدا ایشان را نشناسیم، کمتر هم نمی شناسیم و خود را جزئی از خانواده این عزیزان می دانیم. این کتاب  در سال‌های قبل به عنوان کتاب برگزیده در حوزه دفاع مقدس شناخته شده است، اما در ادامه کمی مورد کم لطفی قرار گرفت.

شهید جعفری؛ متفکری دینی و سیاسی

در ادامه سید عبدالصالح جعفری، یادگار و فرزند شهید، ابراز کرد: مطالب در مورد شهید جعفری بسیار زیاد و گسترده است و بنده معتقدم شهید جعفری یک نفر نیست، بلکه نماینده یک جریان و نماد یک منطقه از کشور است که نقش ایشان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات اخیر، بسیار مهم و ویژه بوده است.

وی افزود: شهید جعفری یکی از اندیشمندان و متفکران زمان انقلاب در کرمانشاه بود و اصلی ترین فعالیت های وی در زمان انقلاب محورهای فکری بود. او قبل از اینکه یک رزمنده باشد و در عرصه جنگ و مبارزه نظامی فعال باشد، یک متفکر دینی و سیاسی بود. بر این اساس معتقدم که اگر مسئله شهید جعفری مغفول بماند، یکی از دارایی های کرمانشاه را از دست داده ایم. نویسندگان تاریخ شفاهی و عزیزانی که در حیطه شهدا در حال فعالیت هستند، با این کار گویی شهدا را دوباره زنده کرده اند و موجب می شوند جوانان و نوجوانان ما بیشتر با چنین شخصیت های مهم و تاثیرگزاری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شوند.

عبدالصالح جعفری، شهید جعفری را موسس و فرمانده نخستین پایگاه سپاه در کل کشور، بعد از انقلاب دانست و گفت: ایشان با ایجاد چنین پایگاهی در سال‌های اولیه انقلاب به منظور دفاع از انقلاب در سال ۵۹ به همراه دیگر هم رزمان خود به کردستان رفته و در عملیات آزادسازی پادگان سنندج شرکت کرد و سرانجام پس از عمری مبارزه، پیکر در حال سجده او در منطقه قراویز توسط همرزمان او پیدا شد.

در پایان از فرزند شهید، نویسندگان کتاب و دست اندرکاران این برنامه از سوی اداره کل کتابخانه عمومی کرمانشاه، با اهدای لوح سپاس تقدیر و تشکر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: