کد خبر: 34344
تاریخ انتشار: شنبه, 15 ارديبهشت 1397 - 14:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان شعر در اراک استان مرکزی برگزار شد

منبع : لیزنا
 با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و موسسه شهرستان ادب، بیست و پنجمین نشست کتاب‌خوان شعر کشور در اراک برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان شعر در اراک استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، بیست و پنجمین نشست کتاب‌خوان شعر کشور با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و موسسه شهرستان ادب در سالن جلسات کتابخانه عمومی دکتر حصیبی شهر اراک برگزار شد و ۵ تن از شاعران برجسته استان به معرفی کتاب‌هایی در حوزه شعر پرداختند.

میلاد عرفان‌پور، شاعر برجسته کشوری و خالق آثاری همچون «از شرم برادرم»، «پاییز بهاریست که عاشق شده است»، «پادشهر»، «جشن فراموشی‌ها»، «دیگری»، «از آخر مجلس» و «راهبندان» نیز میهمان ویژه این نشست بود.

علی اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ابتدای این نشست، حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک، مسئولان، اهالی فرهنگ و ادب استان و جمعی از اعضای جوان کتابخانه های عمومی را گرامی داشت.

احمدی گفت: نشست‌های کتاب‌خوان به منظور به اشتراک‌گذاری تجربیات مطالعاتی فرهیختگان و اهالی کتاب و مطالعه برگزار می‌شود و نشست کتاب‌خوان شعر محفلی است تا شاعران کتاب‌های مورد علاقه و خوانده شده خود را معرفی و دیگران را به خواندن آن دعوت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نشست کتاب‌خوان شعر نخستین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در سال جاری است و تا پایان سال نیز چندین نشست کتاب‌خوان دیگر با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد.

«راهبندان» اثر میلاد عرفان پور، عنوان کتابی بود که دکتر عباس احمدی از شاعران برجسته کشور و مدرس دانشگاه به حاضران در نشست کتاب‌خوان شعر استان معرفی کرد.

احمدی گفت: راهبندان تازه ترین مجموعه شعر میلاد عرفان پور، شاعر جوان وخلاق سرزمین ما است و چون اکثر اشعار میلاد عرفان پور در قالب رباعی است او را بیشتر به عنوان رباعی سرا می شناسند و راهبندان در قطع جیبی و نهمین اثر شعری مستقل این شاعر شیرازی است که ۷۳ رباعی را در بردارد.

وی افزود:  این کتاب، حاصل سرایش شاعر در فاصله بین مسیر اداره و خانه و شلوغی خیابان و پشت چراغ قرمز و راهبند می باشد.

احمدی ادامه داد: راهبندان را می توان به عنوان ادامه دهنده و یا مکمل دفتر قبلی رباعیات عرفان پور یعنی کتاب «ناخوانده» دانست.

این شاعر طنزپرداز گفت: فصول ششگانه راهبندان شاعر نه فقط در راهبندان خیابان‌های شهر، بلکه شاید در شلوغی و راهبندان حیات مادی گیرکرده و گیر افتادن آدمی در آنجا که پا به حیات مادی می‌گذارد و راه فرار می‌جوید را بیان کرده است.

علی احدی نیز به معرفی کتاب «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی» نوشته محمدعلی مجاهدی پرداخت و گفت: بعضی صاحب نظران استاد مجاهدی را پدر شعر آیینی در حال حاضر کشورمان معرفی می کنند و دکتر سنگری که از عاشورا پژوهان هستند «شکوه شعر عاشورا» را یکی از بهترین کتاب‌ها در این حوزه معرفی کرده اند.

احدی گفت: در این کتاب به شناخت جایگاه شاعر آیینی و تاریخچه شعر آیینی پرداخته شده است و مطالعه این کتاب برای شاعرانی که می‌خواهند در این حوزه قدم بردارند در کنار سایر کتاب‌های مربوطه بسیار ضروری است.

کتاب «چمدان های قدیمی»عنوان دیگر کتابی بود که در نشست کتاب‌خوان شعر استان مرکزی معرفی شد. این کتاب را مهران رجبی، شاعر جوان اراکی معرفی کرد.

رجبی گفت: علیرضا قزوه طلایه دار شعر انقلاب است که شعر شخصی ندارد و تمام دنیای خودش را برای انقلاب اسلامی گذاشته است و برای انقلاب هزینه می‌کند در حالی که برخی شعرا از کتاب و شعر و ظرفیت خود درآمدزایی می‌کنند.

وی ادامه داد: این کتاب توسط علی محمد مودب و مبین اردستانی جمع آوری شده و گزیده غزلیات علیرضا قزوه است و به نظرم از لحاظ ادبی کتاب موفقی است و با تورق این کتاب با دنیای ادبی علیرضا قزوه می‌توان آشنا شد.

پرستو علی عسگرنجاد از شاعران جوان استان، به معرفی کتاب «آیینه کاری سکوت» اثر نیلوفر بختیاری پرداخت.

وی که اجرای نشست کتاب‌خوان شعر استان را نیز بر عهده داشت، انتخاب عنوان کتاب را  یکی از مظاهر خوش ذوقی شاعر دانست و برجستگی شاعر را تسلط او بر مطالبش دانست.

علی عسگرنجاد گفت: «آیینه کاری سکوت» مجموعه ای از شعرهای اجتماعی، عرفانی، آیینی و عاشقانه است و از آنجا که شعر عاشقانه دارد سمت ابتذال می‌رود، این کتاب از مجموعه‌های قابل تقدیر است که نشان از خوش قریحه بودن شاعر جوان این مجموعه می‌باشد.

همچنین اسداله عباسیان استاد و مدرس دانشگاه به معرفی کتاب «شعر و شناخت» اثر ضیاء موحد از انتشارات مروارید پرداخت و گفت: کتاب‌های بزرگ ادبیات در ایران همیشه بستری بوده که فیلسوف به آن نیاز دارد، عارف به آن مراجعه می کند و شاید آن تعبیر هایدگر باشد که شاعر بیش از فیلسوف خودش  را با هستی درگیر می‌کند.

در ادامه این نشست نیز میلاد عرفان‌پور، شاعر برجسته کشوری و میهمان ویژه نشست کتاب‌خوان شعر استان در سخنانی شعر انقلاب اسلامی را شعری پاک و ارزشی معرفی کرد.

وی عنوان کرد: شعر انقلاب لزوماً به رخداد عظیم پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نپرداخته است، بلکه ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل این انقلاب الهی را فریاد می‌زند.

وی در ادامه سخنان خود به معرفی کتاب «رودخوانی» از محمد مهدی سیار، شاعر برجسته کشور پرداخت و این شاعر جوان و توانمند را نمونه‌ای از شاعران خوش‌ذوق و صاحب ایده و قریحه لطیف شعری دانست.

در پایان بیست و پنجمین نشست ملی «کتاب‌خوان شعر» کشور که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و مؤسسه فرهنگی «شهرستان ادب» برگزار شد، به ارائه دهندگان معرفی کتاب لوح سپاس و یادمان نشست تقدیم شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: