کد خبر: 36119
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 مرداد 1397 - 15:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان فریدونکنار مازندران

منبع : لیزنا
در نشست شورای معاونین نهاد، علیرضا مختارپور، رسیدگی به وضعیت ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های اجتماعی را از اولویت‌های کاری نهاد دانست و خواستار راه‌اندازی کتابخانه سیار، در اسرع وقت، ویژه شهرستان فریدونکنار شد.
برگزاری نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان فریدونکنار مازندران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به دنبال معرفی ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در حوزه فرهنگی، برنامه‌ریزی عملیاتی برای این ۳۱ شهرستان را آغاز کرد. بر این اساس، دومین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد با حضور دبیرکل، مشاور، معاونین و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۶ مردادماه ۱۳۹۷ به بررسی وضعیت شهرستان فریدونکنار استان مازندران اختصاص یافت. در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های استان مازندران، مسئولان و کتابداران شهرستان فریدونکنار به بحث و گفتگو درباره اقدامات عملی قابل انجام برای این شهرستان پرداختند.

آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در این نشست ضمن اشاره به ظرفیت فریدونکنار برای اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی، به تشریح اقدامات در حال انجام در این شهرستان پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این شهرستان فقدان کتابفروشی مستقل است، هر چند در آمارها اعلام می‌شود که ۲۴ کتابفروشی وجود دارد اما این فروشگاه‌ها غالبا فروشگاه های لوازم التحریر است. با این حال آمار امانت نشان می‌دهد مردم این شهرستان کتابخوان هستند و آمار امانت در این منطقه قابل توجه است.

ولیپور در ادامه به تشریح برنامه های فرهنگی و ترویجی در این منطقه پرداخت و گفت: یکی از اقدامات، اعزام گروه هایی از کتابداران است برای معرفی کتاب در مزارع و زمین‌های کشاورزی و معرفی کتاب های مرتبط با حرفه‌ها و مشاغل اهالی روستاها و شهرها تا به نوعی ترویج کتابخوانی و کارآفرینی و مهارت افزایی پی‌گیری شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در بخش دیگری از گزارش خود به پروژه‌های نیمه تمام در منطقه فریدونکنار پرداخت و گفت: دو پروژه نیمه تمام در این منطقه وجود دارد که در صورت تأمین اعتبار ۱۰۰ درصدی در سال جاری شاهد افتتاح کتابخانه در روستای کارگرد محله خواهیم بود.

در ادامه این نشست امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اقدامات برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی، ‌ ارائه برنامه برای خدمات مشاوره برای اعضای کتابخانه و خانواده‌های آنان را ضروری دانست.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از قابلیت مدارس، خواستار برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی جهت عضویت فعال در کتابخانه‌های این شهرستان شد.

در انتهای این نشست علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رسیدگی به وضعیت ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های اجتماعی را از اولویت‌های کاری نهاد دانست و خواستار راه‌اندازی کتابخانه سیار، در اسرع وقت، ویژه شهرستان فریدونکنار شد که مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین در ادامه جلسه بنا شد در این کتابخانه سیار، علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای، آموزش ها و مشاوره‌های اجتماعی به اهالی ۲۷ روستای شهرستان فریدونکنار ارائه شود.

در ادامه دبیرکل نهاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان را مأمور کرد تا با بررسی نیازهای اعضا و کاربران کتابخانه های این شهرستان نسبت به تهیه فهرست منابع مورد نظر اقدام و اداره کل منابع ستاد در اسرع وقت نسبت به تأمین آن اقدام کنند.

گفتنی است، نهاد با تشکیل کمیته‌ای با مسئولیت معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، حضور در این ۳۱ شهرستان‌ و نیازسنجی وضعیت، فرصت‌ها و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی، به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و با مدریت مسائل آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. پیش‌ازاین، شورای معاونین نهاد ۲۳ تیرماه در اولین اقدام در شهرستان بهارستان تشکیل و مصوب شد کتابخانه شهید پورغلامی تا پایان دهه کرامت بازگشایی شود. کتابخانه شهید پورغلامی واقع در روستای اورین شهرستان بهارستان چهارشنبه سوم مردادماه ۱۳۹۷ بازگشایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: