کد خبر: 38022
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 دی 1397 - 10:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان
جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، اعضای مجمع خیرین کتابخانه ساز استان و نمایندگان خیران کتابخانه ساز هرمزگانی برگزار شد.
برگزاری جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ سید عبدالله هاشمی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان؛ علیرضا مدرس، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی استان؛ اعضای مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان و نمایندگان خیرین هرمزگانی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

متأسفانه در جامعه ما به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با حضور در جلسه مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان ضمن تأکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: متأسفانه امروزه در کشور ایران، فرهنگ در حاشیه قرار گرفته است و به آن به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود؛ در صورتی که فرهنگ در رأس همه امور قرار دارد و موفقیت در حیطه‌های دیگر بر فرهنگ استوار است.

وی از کتاب به عنوان شاهرگ حیاتی جامعه و درمانگاه روح یاد نمود و ادامه داد: علت بسیاری از آسیبهای اجتماعی، عدم مطالعه است؛ زیرا کتابخوانی به افراد آگاهی می‌دهد تا خود را از گزند آسیبها محفوظ دارند.

نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی را همزمان در استان هرمزگان ایجاد خواهیم کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد: بنا داریم در استان هرمزگان، نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی راه اندازی کنیم و این دو باید همزمان پیش روند و امکانات حداقلی برای کتابخوانی در استان باید فراهم گردد.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان جزو پردرآمدترین استان‌های ایران محسوب می‌شود و با اینکه این استان از نظر درآمد، اولین استان کشور است اما متأسفانه از نظر امکانات کتابخانه‌ای ضعیف است و همچنین شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان، امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز مهم فعالیتهای اقتصادی و تجاری است و با داشتن جمعیت ۷ هزار نفری، تنها ۵ کتابخانه عمومی دارد که پاسخگوی نیازهای مردم این شهر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، ارزش و ثواب کتابخانه سازی را کمتر از مسجد ساختن و مدرسه ساختن ندانست و افزود: کتابخانه‌ها مکان هایی هستند که سن و جنس نمی شناسد و هر فرد در هر شرایطی می‌تواند به آن مراجعه کند و با علم آموزی خود را برای خوب بودن همه جانبه و موفقیت آماده نماید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان از خیرین خواست که دید و بینش خود را گسترش دهند و علاوه بر اینکه برای ساخت کتابخانه در زادگاه و منطقه خویش تلاش می‌کنند برای کل استان برنامه ریزی کنند تا بتوانند به کلیه هم استانی های خود خدمات ارائه دهند و از آثار و برکات علم و مطالعه سیراب شان نمایند.

وی افزود: سال ۱۳۹۲، مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان به ریاست سیدعبدالله هاشمی و عضویت ۷ نفر تشکیل شده است و با تشکیل این مجمع، ساخت کتابخانه‌های عمومی خیرساز در دستورکار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون، ۱۴ باب کتابخانه در مناطق مختلف استان شامل کتابخانه‌های عمومی شیخ جعفر زمانی تختی در روستای تخت شهر ستان بندرعباس؛ شهیدجاویدالاثر رضاپرور در روستای سرخون شهرستان بندرعباس؛ شهید منصور اسفندی در روستای سیدسلیمان شهرستان بندرعباس؛ حاج عبدالله والی در روستای خمینی شهر شهرستان بشاگرد؛ آل یاسین نصیرایی شهرستان میناب؛ آل طاها بیکاه شهرستان رودان؛ رسول اکرم (ص) روستای دوربنی شهرستان قشم؛ اندیشه شهرستان قشم؛ بنی معین روستای گورزین شهرستان قشم؛ شادروان نصرت الله ملایی شهر دشتی شهرستان پارسیان؛ خاتم الانبیا روستای برکه دوکا شهرستان پارسیان؛ توحید روستای عالی احمدان شهرستان بستک؛ خیام روستای کهتویه شهرستان بستک و بقیه الله روستای طاشکوئیه شهرستان حاجی آباد به همت خیرین استان، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این کتابخانه‌ها با مشارکت مردم خیر استان با کمک های مالی ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون و در متراژهای ۱۲۰ تا ۸۰۰ متر به بهره برداری رسیده‌اند. همچنین ۱۰ باب کتابخانه نیز در مرحله افتتاح قرار دارند و امید است تا دهه فجر، آماده ارائه خدمت به هم استانی ها گردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد: روستاهایی که دارای بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت هستند شرط احداث کتابخانه را دارا هستند و روستاهایی نیز که جمعیت آنان کمتر از این تعداد است باید روستاهای اطراف آن فاقد کتابخانه باشند و این روستا مرکز ثقل جمعیت روستاهای اطراف باشد.

صنایع غرب استان هرمزگان در کتابخانه سازی به طور جدی ورود پیدا خواهند کرد

محمد صادقی، عضو مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان و رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز استان استان هرمزگان بیان کرد: هیچ مکانی در دنیا مانند حضور در کتابخانه و کتاب خواندن، نمی تواند حال انسان را خوب کند و بر همین اساس معتقدم حرفه کتابداری، شغلی بسیار ارزشمند و دوست داشتنی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان و رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی، دغدغه کمبود کتابخوانی و مغفول واقع شدن کتاب را دارم و تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تا با کمک یکدیگر بتوانیم کاری کنیم که کتاب جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابد.

وی افزود: صنایع غرب هرمزگان نیز در ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان پیشقدم خواهد شد و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهد کرد و بسیار خرسند خواهیم شد که جلساتی این چنینی در صنایع غرب برگزار شود و همه مسئولین صنایع غرب دست در دست هم نسبت به ترویج کتابخوانی، خدمات ارزنده‌ای را به هم استانیهای عزیز ارائه دهند.

گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک فقط در کتابها یافت می‌شود

محمد خطیبی زاده، عضو مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان، حضور در این جلسه را یکی از پرمایه‌ترین و ارزشمندترین جلسات دانست و عنوان کرد: حضور بنده در این جلسه باعث شد تا ندای خیرین آگاه را با جان و دل گوش دهم و انگیزه‌ای دو چندان برای ورود به کار خیر کتابخانه‌سازی پیدا کنم.

طیب نیکوکام، عضو مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان  نیز بیان کرد: در ارتباط با وجود کتابخانه‌های عمومی در استان باید از دریچه امید صحبت کنیم؛ چرا که امروزه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه توسعه کتابخانه‌های عمومی در استان داشته‌ایم و شرق و غرب هرمزگان درنوردیده شده است و در بیشتر مناطق صاحب کتابخانه هستیم و با همت بلند خیرین و مسئولین روزی فرا می‌رسد که هیچ فردی دغدغه عدم دسترسی به کتاب را نخواهد داشت.

وجود کتابهای غنی در کتابخانه‌ها باعث می شود طالب علم هیچگاه از حضور در کتابخانه و کتاب خواندن سیر نشود

شیخ محمدعلی امینی، نماینده خیرین شهرستان قشم بیان کرد: جای بسی خوشحالی است که در استان ما خیرینی که علاقه مند به کتابخانه سازی هستند زیاد هستند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود؛ زیرا هر اقدامی در این زمینه صورت گیرد باعث توسعه استان خواهد گردید و باعث رشد و شکوفایی مردمی خواهد شد که دارای سبقه فرهنگی بالا و نامی درخشان در کارهای خیرخواهانه هستند.

وی وجود کتابخانه‌های مجهز و غنی را در سراسر استان ضروری دانست و افزود: باید خیرین را ترغیب کنیم که به کتابخانه سازی بیشتر روی آورند زیرا ساخت کتابخانه، خدمت بزرگی به علاقه مندان به کتاب و نوجوانان است تا بتوانند اوقات فراغت خود را با کتاب پر کنند و نیاز به داشتن دوست خوبی چون کتاب را اقناع کنند.

نماینده خیرین شهرستان قشم وجود کتابهایی که طبق نیاز مردم منطقه در کتابخانه‌ها قرار داده می‌شود را امری لازم و ضروری و یکی از راههای جذب مردم به کتابخانه‌ها عنوان کرد و افزود: اگر کتابهای پرمحتوا در کتابخانه‌ها موجود باشد باعث ایجاد انگیزه‌ای خواهد شد که طالب علم هیچگاه از کتاب خواندن سیر نشود و گذر زمان را در کتابخانه، احساس نکند.

شناسایی مناطق محروم و ساخت کتابخانه در این نقاط در اولویت قرار گیرد

اسدالله نعمت زاده، نماینده خیرین شهرستان بندرعباس و اهدا کننده ساختمان کتابخانه عمومی فاطمه نعمت زاده شهر فین با حضور در این جلسه بر ضرورت شناسایی مناطق محروم در استان تأکید کرد و ادامه داد: بسیاری از مناطق در سطح استان هستند که به عنوان مناطق محروم شناخته نشده‌اند؛ در حالی که مردم این مناطق از حداقل امکانات نیز برخوردار نیستند و انتظار می‌رود مسئولین و خیرین، توجه ویژه‌ای به این مناطق داشته باشند و امکان دسترسی به کتاب و کتابخانه برای آنان فراهم گردد.

گفتنی است از مصوبات مهم این جلسه، اعلام آمادگی خیرین برای ساخت بزرگترین کتابخانه خیرساز در سواحل مکران، مشارکت صنایع غرب هرمزگان در ساخت کتابخانه‌های عمومی و تشکیل منظم جلسات مجمع خیرین استان بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: