کد خبر: 38444
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 بهمن 1397 - 13:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشگاه «گزیده آثار خوش‌نویسی» در ایستگاه متروی میدان جهاد تهران به نمایش درآمد

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
نمایشگاه «گزیده آثار خوش‌نویسی؛ به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» در ایستگاه متروی میدان جهاد تهران به نمایش درآمد.
نمایشگاه «گزیده آثار خوش‌نویسی» در ایستگاه متروی میدان جهاد تهران به نمایش درآمد

به گزارش لیزنا، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «گزیده آثار خوش‌نویسی؛ به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک»، تصویرهای آثار خوش‌نویسی این موقوفه آستان قدس رضوی را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه در 25 تابلوی زیبا، سیر دگرگونی خوش‌نویسی در تاریخ ایران را از دریچه هنر خوش‌نویسان سرشناس و برجسته تاریخ خوش‌نویسی می‌نمایاند. نمایشگاه «گزیده آثار خوش‌نویسی؛ به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» با همکاری بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، در آستانه چهلمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی با هدف‌هایی چون گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در جامعه و معرفی گوشه‌ای از نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک، در پیوستگی همکاری‌های این موقوفه آستان قدس رضوی با دیگر مرکز و نهادهای فرهنگی- هنری کشور، در ایستگاه میدان جهاد (فاطمی) در خط 3 متروی پایتخت برپا شده است و تا 19 بهمن از شهروندان میزبانی می‌کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، گنجینه‌ای بزرگ از قطعات و مرقعات خوش‌نویسی در خود دارد. تالار «کتابت و نگارگری» در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، گزیده‌ای از یک هزار سال سیر دگرگونی خوش‌نویسی ایران و اسلام را از دریچه قطعات، مرقعات و نسخه‌های نفیس خوش‌نویسی به نمایش می‌گذارد. این تالار با بهره‌گیری از طراحی و نورآرایی جذاب، دگرگونی خط و خوش‌نویسی در اسلام و ایران از خط کوفی تا خط نستعلیق را بازمی‌تاباند. نشانه‌هایی از سرانگشتان هنرمند خویش‌نویسان بزرگ تاریخ را در این تالار می‌توان جست.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این فرهنگ‌دوست و واقف بزرگ در وقف‌نامه خود یادآور شده است آثار تاریخی و کتاب‌های این گنجینه از ساختمان آن نباید بیرون برده شوند. کتابخانه و موزه ملی ملک از این‌رو بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار تاریخی و نسخه‌های خطی فراهم آورده است و به مرکزهای فرهنگی و آموزشی سراسر کشور برای نمایش و بهره‌گیری شهروندان وامی‌گذارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: