کد خبر: 39867
تاریخ انتشار: شنبه, 01 تیر 1398 - 10:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از شهرداری‌ها برای اختصاص سهم نیم درصد کتابخانه‌ها انتظار بیشتری می‌رود

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد با حضور استاندار یزد برگزار شد.
از شهرداری‌ها برای اختصاص سهم نیم درصد کتابخانه‌ها انتظار بیشتری می‌رود

 به گزارش لیزنا، محمدعلی طالبی، استاندار یزد در این نشست که روز پنج شنبه ٣۰ خرداد ماه و با حضور احمد ترحمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار؛ محسن صادقیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار؛ سیدابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی یزد؛ سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران کل استان برگزار شد، با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: فعالیت‌ها ‌در ارتباط با این عنوان ملی باید شفاف‌تر، عمومی‌تر و با اطلاع‌رسانی مطلوب‌تر انجام شود.

وی افزود: مسئولیت سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیردولتی در این حوزه نیز باید شفاف‌تر شود و مشارکت بیش از پیش آنها را شاهد باشیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه از شهرداری‌های استان برای اختصاص سهم نیم درصد کتابخانه‌ها انتظار بیشتری می‌رود، بیان کرد: برای تأمین منابع کتابخانه مرکزی یزد نیازمند بسیج عمومی هستیم و در این راستا استانداری بخش قابل توجهی از کتاب‌های خود در بخش‌ها و واحدهای مختلف را در اختیار این کتابخانه قرار می‌دهد و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه کمک کنند.

طالبی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی شهر یزد در سال جاری، این کتابخانه در سالی که مرکز استان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شده، به عنوان نماد فرهنگی استان معرفی شود.

وی در ادامه در رابطه با کتابخانه‌های وقفی و مسائل به وجود آمده بین ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و اوقاف و امور خیریه استان در این خصوص، از معاونان خود خواست با برگزاری نشستی مشترک با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط، به رفع این مشکلات کمک کنند.

طالبی همچنین از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خواست در نشستی برای حل اختلاف‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و متولیان مسجد روضه محمدیه یزد که کتابخانه آن به منظور احداث پارکینگ تخریب و ساخت مجدد آن متوقف شده است، تلاش کند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با یادآوری اینکه برخی طرح‌های خیری مربوط به کتابخانه‌ها با وجود شروع عملیات ساخت به سرانجام نرسیده، بر فعال‌تر شدن انجمن خیرین کتابخانه‌ساز تأکید کرد.

وی با بیان اینکه ترویج کتابخوانی تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌ها نیست، افزود: تریوج فرهنگ کتابخوانی، نیازمند تلاشی فرابخشی است و مشارکت‌ همه دستگاه‌ها و نهاد استان را می‌طلبد و لازم است در کنار این هم‌افزایی سازمانی، فضای فعالیت جدیدی برای برخی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز ایجاد شود تا در زمینه کتابخوانی فعال‌تر شوند و برنامه‌های مؤثری اجرا کنند.

‌استاندار یزد در پایان سخنان خود به برگزاری هرچه بهتر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان تأکید و بیان کرد: لازم است شهرداری یزد و سازمان فرهنگی ورزشی کمک‌های لازم را برای برگزاری مطلوب اختتامیه دوره نهم این جشنواره داشته باشند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ‌استان نیز در این نشست با تشریح عملکرد یک ساله دستگاه متبوع خود، گفت: کتابخانه‌های عمومی استان با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، در شاخص‌ کتابخوانی رتبه اول کشور را در اختیار دارد و انجمن کتابخانه‌های این استان نیز در سال ۱۳۹۷ از نظر کیفیت برگزاری نشست‌ها، رتبه نخست کشوری را از آن خود کرد.

وی به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته نشست‌های فرهنگی متعددی همچون نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های نقد و تحلیل کتاب و نشست‌های تجلیل از دو نویسنده مطرح کشوری در قالب طرح ملی چهل قلم برگزار شد که به ارتباط و انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخانه‌ها کمک کرد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های فرهنگی نهاد در استان یزد، همراهی و اجرای طرح ملی «بهار مهربانی» برای کمک به کودکان سیل‌زده کشور بود که کمک‌های مردم، خیران و کتابداران یزدی در دو نوبت به استان‌های سیل زده ارسال شد.

این مقام فرهنگی استان، به اجرای ویژه‌برنامه فرهنگی «یزد، پایتخت کتاب ایران» اشاره کرد و بیان داشت: برای معرفی هرچه بیشتر یزد و فرهنگ غنی یزدی‌، برنامه‌های با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در غرفه یزد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد که مورد استقبال بازدیدکنددگان نمایشگاه قرار گرفت.

وی در خصوص طرح‌های عمرانی و بهسازی کتابخانه‌های استان نیز گفت: در سال 97 چند باب از کتابخانه‌های یزد به صورت کلی و جزئی بهسازی شدند و عملیات اجرایی پروژه خیرساز سالن چندمنظوره نگین نیز به همت خیران این پروژه کلید خورد و به پیشرفت 40 درصدی نیز رسیده است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به احداث دو کتابخانه جدید در شهرستان یزد، تصریح کرد: در سال گذشته و به همت شهرداری حمیدیا کتابخانه عمومی پروین اعتصامی محله نجف‌آباد در طول مدت 3 ماه احداث شد و در نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادمه داد: مراحل احداث ساختمان کتابخانه عمومی حاج علی اکبر کاظمینی واقع در شهرک رزمندگان نیز به همت خیر این مجموعه به پایان رسیده که پس از تأمین تجهیزات آن، در سال جاری بهره‌برداری خواهد رسید.

دوست فاطمی‌ها همچنین گزارشی از پیگیری‌های صورت گرفته توسط کارشناسان عمرانی اداره کل کتابخانه‌ها در روند تکمیل کتابخانه مرکزی یزد، ارائه کرد و از معاون عمرانی استاندار به دلیل همراهی و پیگیری ویژه برای حل مشکلات این پروژه قدردانی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ‌استان در بخش پایانی سخنان خود به برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره از جشنواره 12 عنوان کتاب ویژه رده‌های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال معرفی شد که علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانستند تا روز 28 خرداد در آن شرکت کنند که البته با اعلام دبیرخانه ملی جشنواره، مهلت شرکت در بخش آنلاین جشنواره تا 15 تیرماه تمدید شده است.

وی با اعلام اینکه در دوره هشتم این جشنواره بیش از 26 هزار نفر از مردم استان یزد مشارکت داشتند، گفت: در نهمین دوره جشنواره نیز تاکنون 16 هزار نفر در رده‌های سنی مختلف شرکت کرده‌اند که با تمدید مهلت شرکت در بخش الکترونیکی، این میزان افزایش خواهد یافت.

در بخش دیگری از نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد، جمعی از اعضای حقوقی، حقیقی و میهمانان جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

در این نشست همچنین حکم انتصاب احمد ترحمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد به عنوان عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد از سوی استاندار به وی ابلاغ شد.

تقدیر از 8 شهردار برتر استان که در بحث سهم نیم درصد کتابخانه‌ها بیشترین همکاری را با کتابخانه‌های استان داشته‌اند، از دیگر برنامه‌های این نشست بود

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: