کد خبر: 40534
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 آذر 1398 - 10:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست کتاب خوان ویژه روشندلان در کتابخانه مرکزی تبریز

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
به مناسبت روز جهانی معلولان و به همت کتابداران بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز، نشست کتاب خوان ویژه روشندلان در این کتابخانه برگزار شد.
برگزاری نشست کتاب خوان ویژه روشندلان در کتابخانه مرکزی تبریز

به گزارش لیزنا، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان و با همکاری اداره کل بهزیستی استان، نشست کتاب خوان ویژه نابینایان و کم بینایان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در میان این قشر، با حضور محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی؛ فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز؛ شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی؛ وحید حسین زاده، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، جمعی از اعضای نابینا و کم بینای کتابخانه های عمومی استان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این نشست با ابراز خشنودی از برگزاری نشست کتاب خوان ویژه نابینایان اظهار داشت: از برگزاری نشست کتاب خوان ویژه نابینایان به صورت ماهیانه و یا فصلی حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی از شاخص های توسعه جامعه است، گفت: اگر بتوانیم به رشد در حوزه کتابخوانی برسیم، قدم هایی برای توسعه جامعه برداشته‌ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به تخصصی بودن حوزه دانش، لازمه توسعه همه جانبه گسترش کتابخوانی است و بهترین راهکار برای این امر برگزاری نشست های معرفی و نقد و بررسی کتاب­ های تخصصی است.

محسن ارشد زاده، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز حضور در این جمع فرهنگی را مایه مباهات دانست و گفت: نابینایان توانمندی های بسیاری دارند که باید فرصت و زمینه بروز و ظهور آن ها را فراهم کنیم.

ارشد زاده با تاکید بر لزوم گسترش فعالیت کتابخانه های گویا، اظهار داشت: اظهار نظر و حضور پررنگ در جامعه حق نابینایانی است که اکثر آن ها از توان و دانش خارق العاده ای برخوردارند، باید کتابخانه گویا فعال شود تا این افراد به راحتی به هر منبعی دسترسی یابند.

ارشدزاده با اشاره به توانمندی های معلولان در زمینه های مختلف، مشاور امور معلولان خود را یکی از نخبگان نابینا معرفی کرد و گفت: ما به دنبال اجرای قانون جامع حمایت از معلولان هستیم و دولت پیگیر است تا منابع مالی آن را تامین کند.

 بازاریابی چریکی برای مشاوران

رامین نیک‌پور، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و مترجم کتاب «بازاریابی چریکی برای مشاوران» است که به تازگی نابینا شده، اما خیلی زود با این مساله کنار آمده و نه تنها گوشه نشین نشده،  بلکه فعال تر از قبل به کار و تلاش فرهنگی ادامه داده و توانسته کتابی در زمینه تحصیلی‌اش ترجمه کند.

وی در توضیح این کتاب گفت: کتاب در ۴۳۰ صفحه، قطع وزیری، در پنج بخش و ۲۰ فصل توسط انتشارات ماهان منتشر شده است.

نیک پور در شرح کتاب گفت: کتاب افرادی را مورد مطالعه قرار می دهد که مشاوره را به عنوان شغل برای خود برگزیده اند. همچنین این کتاب برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی نیز مفید است.

وی گفت: شما زمانی در موقعیت اجتماعی و شغلی به موفقیت دست می‌یابید که طرف مقابل علاقمند به شنیدن گفته های شما باشد؛ یکی از مهارت ها، بازاریابی است و اگر شما یک بازاریاب ماهر نباشید، راه سختی خواهید داشت. برای یک چریک بازاریابی یک شغل تمام وقت است. بازاریابی فرایند رفع نیازهای ارتباطی مان است به طوری که موفقیت ما را به دنبال داشته باشد.

نیک‌پور با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین چریک بودن و نابینایی وجود دارد، گفت: در زمان بینایی کارهایی انجام دادم اما وقتی به این موقعیت(نابینایی) رسیدم با افرادی آشنا شدم و دیدم این افراد (نابینا) در راستای کسب استقلال شان یک چریک واقعی هستند. من این افراد را الگوی خود قرار دادم.

باران بخشایش

شادی حقی با مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، کارمند اداره راه و شهرسازی در معرفی کتاب «باران بخشایش» گفت: این کتاب نوشته جی کی واسمانی و ترجمه زهره جمشیدی‌کیا است که انتشارات کلک آزادگان سال ۱۳۹۶ آن را منتشر کرده است. این کتاب در مورد بخشایش و بهبودی درونی از طریق بخشش است. بخشیدن آدم ها و اتفاقات بسیار مهم است و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. خشم با خشم التیام نمی یابد، بخشایش بهترین پادزهر خشم است؛ میل به آشتی همه آن چیزی است که ما نیاز داریم. برای اینکه خودمان و یا دیگران را ببخشیم اراده راسخ نیاز است.

وی گفت: بخشایش باعث رشد معنوی ما می شود؛ ما را نجات می دهد و به ما نشاط می دهد، قدرت تحمل مشکلات و اشتیاق به زندگی را در ما افزون می کند. خشم و نفرت احساس ویرانی می دهد و به واسطه آن اندوه سنگینی حس می کنیم که بخشش، کلید حل مشکل است.

نغمه‌های انزوا

محمدتقی سیری، کارشناس ارشد ادبیات فارسی، معلم و شاعر نابینایی که چند جلد کتاب شعر از او چاپ شده است، اشعار ترکی و فارسی سروده خود را برای جمع حاضر قرائت کرد.

وی در توضیح این اشعار گفت: اشعارم از کتاب «نغمه های انزوا» انتخاب شده اند که این کتاب در سال ۱۳۸۰ چاپ شده و اشعار موجود در آن در قالب غزل، رباعی، چهارپاره و شعر نو است.

محمدتقی سیری خطاب به مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی گفت: در بخش نابینایان کتاب ترکی وجود ندارد. می توان با چاپ دیوان ترکی استاد شهریار زمینه چاپ کتب بعدی را فراهم کرد. این پیشنهاد با استقبال و قول مساعد شهرام خدایی مبنی بر چاپ اشعار ترکی شهریار در اسرع وقت مواجه شد.

تسخیر شدگان

«تسخیر شدگان» داستایوفسکی کتابی بود که توسط یعقوب زارعی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی برای جمع حاضران معرفی شد.

راوی کتاب ادبیات روس را تاثیرگذار بر ادبیات و نویسندگان مطرح جهانی دانست و گفت: این کتاب به توصیف نیهیلیسم پرداخته است؛ نیهیلیسم، بی ارزش شدن ارزش ها در جامعه است که داعش نمونه امروزی آن است. این رمان می خواهد به خواننده و جامعه هشدار دهد که ارزش ها بی ارزش شده اند، ارزش هایی که قرار بود باشند، ولی نیستند.

نهج البلاغه: راه بلاغت و فصاحت

حسین پورعلی، کارشناس ارشد حقوق در معرفی کتاب «نهج البلاغه» گفت: این کتاب گزیده ای از خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار علی (ع) که توسط سید رضی در سال ۴۰۰ هجری گردآوری شده است.

گفتنی است، این کتاب شامل خدا شناسی، حکومت داری، طبیعت انسان، نامه ها، دعا، وصیت نامه و... است.

«من باید موفق شوم»

معصومه مقدسی خیاوی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی نیز در معرفی کتاب «من باید موفق شوم» نوشته احمد پهلوانیان، گفت: این کتاب توسط انتشارات مدرسه در موضوع مدیریت زمان برای دانش آموزان در ۹۵ صفحه به چاپ رسیده است. کتاب به مقوله تخصصی مدیریت زمان با رنگ و بوی داستانی و با وجه عملی و کاربردی پرداخته است. در این کتاب اساسی ترین شرط موفقیت انسان در زندگی فردی و اجتماعی، داشتن قدرت مدیریت خود بیان شده است. برنامه ریزی و مدیریت زمان؛ اصول شش گانه برنامه ریزی شامل اصل هدف، واقع نگری، همت و جدیت، مسئولیت، ابتکار اصل تعدیل و تعجیل؛ قوانین کاربردی در برنامه ریزی و تذکرهایی اجرایی در موضوع برنامه ریزی از مباحث مطرح شده در این کتاب است.

گفتنی است، در انتهای این نشست از معرفی کنندگان کتاب و همچنین تعدادی از اعضای فعال بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز با اهدای لوح سپاس و عصای سفید تقدیر به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: